Gjest Pjusk Skrevet 19. november 2003 #1 Skrevet 19. november 2003 Jeg vet dette går an? Men hva bruker man som talg???
ivanka Skrevet 19. november 2003 #2 Skrevet 19. november 2003 i og med at de koster 2,50 per stykk.... joda, du må få gjøre som du vil. måtte bare si noe selv om jeg ikke har noe å si.
Chiquita Skrevet 19. november 2003 #3 Skrevet 19. november 2003 Jeg har laget slike nå i år, og jeg brukte "Flott - matfett" (i en sånn "margarin-pakke" som jeg kjøpte på dagligvaren) Jeg hadde også i en fuglefrø-blanding i "bollene" mine, men fuglene er mest glad i fettet, og ikke frøene. (men de får jo velge da) *klem*
Gjest Pjusk Skrevet 19. november 2003 #4 Skrevet 19. november 2003 i og med at de koster 2,50 per stykk.... joda, du må få gjøre som du vil. måtte bare si noe selv om jeg ikke har noe å si. Så fint jeg kan få gjøre som jeg vil - det var storsinnet. Jeg gjør ikke dette for å spare penger, men fordi barna mine er svært opptatt av småfuglene på vinteren og det hadde derfor vært en koselig ting å gjøre sammen med dem. Chiquita: Takk for svar! Hva "støpte" du dem i? Har sett noen har brukt en melkekartong med utklipte dører/vinduer. Synes ikke det så så praktisk ut....
Englepusen Skrevet 19. november 2003 #5 Skrevet 19. november 2003 Lagde sånne en gang i tiden. Jeg lagde dem i tomme yoghurt-beger og stappet en taustump oppi før de stivnet. Så var det bare å ta de ut og henge opp i treet.
Chiquita Skrevet 19. november 2003 #6 Skrevet 19. november 2003 Jeg "støpte" dem i ubrukte vaskeballer (sånne gratis vaskeballer fra div butikker). Vi la en løkke hyssing nedi mens den enda var flytende, og satte den i fryseren. (Da ble den VELDIG raskt ferdig - på max 3 timer, tror jeg) Så skar vi opp vaskeballen med en skarp kniv, og vips, så var det bare å henge den ut. En "blokk" matfett ble til fire vaskeballer med fuglenammis! Vi har også prøvd slike barneis-beger (slike man får når barn kjøper is i beger i div is forretninger), og det fungerte også veldig bra (da slapp vi å skjære opp begeret) Men, som Englepusen sa, så vil nok youghurtbeger fungere utmerket! *klem*
Gjest India Gyllenhaal Skrevet 19. november 2003 #7 Skrevet 19. november 2003 i og med at de koster 2,50 per stykk.... "Lag meisebollene selv og spar hundrelapper"
1066 Skrevet 20. november 2003 #8 Skrevet 20. november 2003 Har selv laget mange meiseboller med mine barn når de var mindre. Brukte oftest "Flott matfett", men noen ganger kjøpte jeg frossen talg som lå pakket i plastposer i fryseren i butikken. Brukte som regel solsikkefrø, men laget også uten frø. Ungene likte å se fuglene spise maten vi hadde laget til dem. Populære gaver var det også. Godt at ikke alt skal handle om penger.....
Gjest Anonymous Skrevet 20. november 2003 #9 Skrevet 20. november 2003 På det svenske programmet "Äntligen hemma" (TV4) laget de ulik fuglemat forrige uke. Der ble det brukt kokosfett og en terracottakrukke. Se på linken for beskrivelse. http://www.tv4.se/. Dersom linken ikke fungerer helt frem, må du gå inn på "Äntligen hemma" på venstre side. Jeg har observert at fuglene hjemme er mye mer glad i solsikkefrø enn viltfuglblanding. I hvert fall kjøttmeisene som det er flest av hos meg. I tillegg er de veldig glad i fuglepeanøtter. Hilsen Lille meg
ivanka Skrevet 20. november 2003 #10 Skrevet 20. november 2003 På det svenske programmet "Äntligen hemma" (TV4) laget de ulik fuglemat forrige uke. Der ble det brukt kokosfett og en terracottakrukke. Se på linken for beskrivelse. http://www.tv4.se/. Dersom linken ikke fungerer helt frem, må du gå inn på "Äntligen hemma" på venstre side. Jeg har observert at fuglene hjemme er mye mer glad i solsikkefrø enn viltfuglblanding. I hvert fall kjøttmeisene som det er flest av hos meg. I tillegg er de veldig glad i fuglepeanøtter. Hilsen Lille meg vær så snill å heller bruke terracottakrukke enn vaskeballer som form da! ressurser og miljø og sånn... siden jeg bare MÅ bry meg...
Chiquita Skrevet 20. november 2003 #11 Skrevet 20. november 2003 vær så snill å heller bruke terracottakrukke enn vaskeballer som form da! ressurser og miljø og sånn... siden jeg bare MÅ bry meg... Men det går jo å bruke vaskeballene om igjen.... Er jo bare å teipe dem sammen det, og det fungerer utmerket! *klem*
ivanka Skrevet 20. november 2003 #12 Skrevet 20. november 2003 Men det går jo å bruke vaskeballene om igjen.... Er jo bare å teipe dem sammen det, og det fungerer utmerket! *klem* ok da. tror jeg skal la dere få mekke meiseboller i fred nå.
Gjest Zalomine Skrevet 20. november 2003 #13 Skrevet 20. november 2003 Lage meiseboller ja... det har jeg ikke tenkt på. Mamm henger altid ut talg til fuglene, i tillegg til meiseboller. Men det er talg, rett og slett talg som hun har (og putter i en pose eller en liten nettingsak helst) fordi de fortsatt kjøper to lam (dlaktede da selvsagt) hver høst, og da er der masse talg som skjæres av. Det tar hun vare på i fryseren og gir til fuglene. Det setter de stor pris på. Mamma er nok "bestevenninnen" til alle fulgnene i nabolaget hun, for hun forer TROFAST i motsetning til de fleste av naboene. Og hun forer med meisboller, talg og solsikkefrø, ikke bare brødsmuler. Men lage meisboller hadde jeg ikke tenkt på at man kunne. Det hørtes koselig ut for unger i alle fall
Fakse Skrevet 20. november 2003 #14 Skrevet 20. november 2003 Mamma sparer på brødsmuler i en boks og putter dem i meisebollene. Havregryn er også fint, de sveller nemlig ut i varmt matfett, og er da ikke farlige for fuglene. Rester av julekaker er også fint. Vi bruker fettet fra smultbaksten i fuglemat etter jul, og slaktefett fra sau på høsten (pleier å kjøpe hele slakt). Ellers går det en del hirsefrø og solsikkefrø. Mamma støper i enliters melkekartonger. Så skjærer hun ut hull til dører, og stifter sammen kartongen oppe, men en snor i mellom slik at det blir noe å henge den etter. Det er lurt og koke blandina en stund, slik at fettet trekker inn i smuler og havregryn. Hos oss står den på vedovnen hele formiddagen (lages alltid i helgene), og henges ut søndag. Forøvrig er det mye mere økonomisk å kjøpe meiseboller. Fuglene liker dem nemlig ikke særlig godt, og de varer derfor leeenge Om man vil glede fuglene bør man nok lage dem selv.
ivanka Skrevet 20. november 2003 #15 Skrevet 20. november 2003 Forøvrig er det mye mere økonomisk å kjøpe meiseboller. Fuglene liker dem nemlig ikke særlig godt' date=' og de varer derfor leeenge Om man vil glede fuglene bør man nok lage dem selv.[/quote'] ikke fuglene hos meg. her tar det bare noen timer fra jeg henger ut fire til de er fortært...
Gjest Pjusk Skrevet 21. november 2003 #16 Skrevet 21. november 2003 Hva er best å bruke: Flott eller Smult?? Fant nemlig smult i frysedisken og det er jo animalsk fett, mens Flott er vegetabilsk fett. Blir Smult for salt?? :klø: Så mye men ikke vet!! Jeg har lovet barna å gjøre dette i ettermiddag og de gleder seg masse!! :D
Gjest Anonymous Skrevet 21. november 2003 #17 Skrevet 21. november 2003 Tror du bør velge det som er minst salt slik at fuglene ikke blir for tørste! Hilsen Lille meg
Englepusen Skrevet 21. november 2003 #18 Skrevet 21. november 2003 Her er en dansk side om mating av småfugler: http://www.dof.dk/06_fakta_om_fugle/fuglefodring.html Ikke bruk fett som inneholder salt eller krydder! Hva forskjellige fugler liker: solsikkefrø (meiser, grønnfink, bokfink, dompap, stillits ) brødsmuler og kakerester (gråspurv, pilfink, gulspurv, stær, svarttrost) havre (gulspurv, gråspurv, pilfink, skjære, kråke, nøtteskrike) spekk (NB: usaltet spekk!) (meiser, spetter, nøtteskrike) helkornhvete og hvetegrøpp (finkefugler, gråspurv, sisiker) jordnøtter (sisiker, finker, stjertmeis) hirsefrø (sisiker, svartmeis) frukt og bær (troster, sidensvans, rødstrupe) kokte, kalde poteter (nøtteskrike)
Pip Skrevet 23. november 2003 #19 Skrevet 23. november 2003 Eg lagar alltid meiseboller sjølv - er jo så koseleg! Lagar av Flott og har alltid solsikkefrø oppi - særleg kjøt- og blåmeisen er begeistra. Eg brukar å lage dei i ein liten tupperwareboks eller yoghyrtbeger - og som nokon seier - lurt å legge litt hyssing e.l. nedi, så får du dei lett ut att. Men eg pleier å bruke 'nøttenett' til å henge dei opp i - sånne som hasselnøttene er oppi når du kjøper dei veit du. Då dett ikkje fullt så mange frø ned på bakken heller...
Gjest Pjusk Skrevet 23. november 2003 #20 Skrevet 23. november 2003 Men eg pleier å bruke 'nøttenett' til å henge dei opp i - sånne som hasselnøttene er oppi når du kjøper dei veit du. Du er et geni!! Jeg har de siste dagene lurt på hva jeg kan henge dem opp i. Jeg la tilogmed tre slike nøttenett inn i matskapet i dag, uten at tanken slo meg. Håper bare ikke fuglene kan sette fast beina i dem - de er jo både myker og med større "masker" enn nettene som er rundt f.eks. meisebollene. Laget fuglemat på fredag med eldstemann - stor stas! Vi helte det ned i melkekartonger, som vi laget "vinduer" i og stakk sittepinner gjennom. Ser ut til å være populært hos fuglene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå