Gå til innhold

Et bra speilreflekskamera å anbefale?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har snart konfirmasjon, og har nå funnet ut at jeg ønsker meg et speilreflekskamera!

Men jeg lurer på om dere har noen bra kameraer å anbefale?

Takk !

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nikon D3100 er kåret til best i test.

er bra kamera hus, medfølgende objektiv er helt greit, men anbefale å kjøpe et ekstra objektiv, så vil du få rå flotte bilder.

canon eos .... er omtrent like bra. men Nikon er noe billigere.

Skrevet

Du får ikke automatisk flotte bilder med ekstra objektiver. Flotte bilder får du hvis du lærer deg å bruke kameraet og kjøper objektiver som passer ditt bruk :) Med andre ord vil det stort sett lønne seg og begynne med et kamerahus og kitobjektivet som følger med, og heller oppgradere eller kjøpe fler objektiver når du vet helt sikker hva du ønsker/mangler.

Jeg er ganske sikker på at alle kameraene i nybegynnerklassen vil være bra nok for deg, så jeg tror det er lurt å ta seg en tur i en fotobutikk og prøve ut de forskjellige kameraene slik at du kan kjøpe et som er behagelig å holde og som du liker betjeningen på.

Alle her vil anbefale de merkene de selv har, hva som passer best for deg er det vanskelig for oss å avgjøre.

• Liker 2
Skrevet

jeg har cannon 550d og er veldig fornøyd med det, det kan også filme i hd så jeg slipper å ta med filmkamera.

AnonymBruker
Skrevet

Veldig godt skrevet, Safira. Anbefaler deg trådstarter, å følge rådene Safira nettopp ga! Både Canon og Nikon har gode nybegynnerkameraer. Jeg ville gått for det som kjentes best ut i hendene, og deretter kanskje prioritert pris.

Kanskje litt banalt, men lukkerlyden var det som avgjorde hvilket kamera jeg gikk for. Jeg gikk på youtube for å høre på de ulike lukkerlydene (shutter sound) på kameraene som var aktuelle for meg, og det med finest/mest behagelig lyd "vant". Man skal jo høre den lyden en del ganger så da er det greit at man ikke hater den for alt det er verdt.

Skrevet

Riktig safira.

Skulle ønske folk snart kunne innse at bildet skapes av fotografen og øyeblikket. Ikke av linser, kameraprodusentet eller megapixler

• Liker 1
Skrevet

Om du velger Canon eller Nikon er egentlig en smakssak- selv foretrekker jeg Canon. Jeg er veldig enig med Safira. Til å begynne med holder det med kitobjektivet som følger med, og etter hvert som du blir godt kjent med kameraets instillinger, kan du kjøpe objektiver som passer til det du interesserer deg for. Hvis du går for Canon er Canon EOS 550D og 600D gode valg. Hvis du vil ha et litt bedre objektiv enn kitobjektivet (som du kanskje har nytte av litt lengre), er dette et godt alternativ.

Skrevet

Hør på Safira! som jeg skulle sagt det selv.

Gjest padawan
Skrevet

er du ny med speilrefleks holder nybegyner-kameraene lenge, feks Canon 550D eller 600D. ta masse bilder og tren deg. bli kjent med hvordan lukketid, ISO og lignende er avgjørende for hvordan resultatet blir.

ellers vil jeg anbefale tråden fotokompendium, guide til kjøp av første speilrefleks og Blender, lukker(tid), ISO og litt til på diskusjon.no. noe av det kan kanskje være litt gresk før dt setter i gang men når du får litt praktisk erfaring vil det gå opp lys for deg.

Skrevet (endret)

Nå er jeg klar over at det er speilrefleks du spør om, men uansett så spørs det hva man skal fotografere og bruke det til.

Jeg har vært hobbyfotograf med "vanlig" kompakt-kamera i mange år, og nå mener jeg ikke at mine bilder er like gode som tatt med et speilrefleks av profesjonelle, men jeg ønsker å få frem at "hovedlinsa" er noe de fleste er utstyrt med selv i form av egne øyne og kreativitet, og man trenger ikke alltid tenke på utstyret, objektiver etc. Noen ganger kan faktisk utstyret overskygge fotogleden, og man blir mest opptatt av hva slags utstyr man har og hva det koster.

Velkommen til foto-inspirasjon på min hjemmeside der alle bilder er tatt med "vanlig" kompaktkamera (Canon IXUS i "gamle dager", og i de siste årene Canon Powershot G11/G12)

http://www.janovebrenden.no/

P.S

Jeg hadde forøvrig et speilrefleks i ca 3 mnd, men solgte det og gikk tilbake til kompaktkamera ;)

Endret av Jan Ove Brenden
Skrevet

Nå er jeg klar over at det er speilrefleks du spør om, men uansett så spørs det hva man skal fotografere og bruke det til.

Jeg har vært hobbyfotograf med "vanlig" kompakt-kamera i mange år, og nå mener jeg ikke at mine bilder er like gode som tatt med et speilrefleks av profesjonelle, men jeg ønsker å få frem at "hovedlinsa" er noe de fleste er utstyrt med selv i form av egne øyne og kreativitet, og man trenger ikke alltid tenke på utstyret, objektiver etc. Noen ganger kan faktisk utstyret overskygge fotogleden, og man blir mest opptatt av hva slags utstyr man har og hva det koster.

Velkommen til foto-inspirasjon på min hjemmeside der alle bilder er tatt med "vanlig" kompaktkamera (Canon IXUS i "gamle dager", og i de siste årene Canon Powershot G11/G12)

http://www.janovebrenden.no/

P.S

Jeg hadde forøvrig et speilrefleks i ca 3 mnd, men solgte det og gikk tilbake til kompaktkamera ;)

Bilde med et kompakt kamera blir ikke på langt nær så bra som med et speilrefleks.

Et systemkamera gir deg mulighete til å ta bilder i RAW å gjør at du kan gjøre hva du vil med bildet, gjøre det unikt eller bare framheve det DU vil ha fram i et motiv/bilde.. å anbefale et kompakt kamera til en som spør om et systemkamera blir noe feil, men ja, enig med at man også kan ha fotoglede med et kompakt kamera, MEN et veldig begrenset utviklings potensiale.. Et system kamera er sikkert kjedeligt for en som ikke vil lære seg/kan eller ikke får til å lære seg hva et bilde består av.. tenker da på lys setting, hvitbalanse, ISO, lukkertider +++.. gå for systemkamera du og mitt råd om det er:

Spar noen kroner på og kjøpe e brukt fks Canon 450D på Foto.no eller finn.no til 3000,- +/- og bruk pengene som er igjenn til å spe på til et bedre objektiv heller.. Man får ikke nødvendigvis bedre bilder om du kjøper et dyrt kamera.. optikken er svært avgjørende, så kjøp heller dyr optikk, de holder seg i verdi også.. det gjør ikke kamerahuset :) Lykke til i valget :)

Skrevet

Kameraet han selv har kan jo skyte i RAW, og man kan bruke manuelle innstillinger. Det er sikkert haugevis med folk som hadde greid seg med en kompaktkamera som det (Canon Powershot G12).

Ulempen er at det du ikke greier å få like liten dybdeskarphet, og det er jo nettopp det mange som kjøper speilreflekskamera ønsker.

Gjest padawan
Skrevet

bedre optikk og større bildebrikke er to andre grunnet til å velge speilrefleks fremfor kompaktkamera.

Skrevet

Ja selvfølgelig, jeg mener bare at det er en del som tror de trenger speilreflekskameraer men hadde greid seg like bra med en avansert kompaktkamera. Det er først og fremst de som uansett aldri kommer til å bytte ut kitobjektivet (eller kjøpe flere objektiver) og heller ikke lærer seg å bruke kameraet ordentlig, og dermed får de ikke fult utbytte av speilreflekskameraet. Jeg har hvertfall sett det flere ganger, de tar heller ikke med seg speilreflekskameraet fordi det blir for stort å drasse på.

Men så lenge man vet at man ønsker et speilreflekskamera ser jeg ingen grunn til å heller kjøpe et kompaktkamera.

• Liker 1
Gjest padawan
Skrevet

jeg har stussset på det når jeg har vært ute og reist. det siste året er det utrolig mange som har kjøpt seg speilrefleks og det er mange av disse (om ikke alle) som fint kunne klart seg med et bra speilrefleks. jeg har selv Canon G9 i tilleg til speilrefleks og stortrives med G9-kameraet.

Skrevet

Ja det har jo nesten blitt en slags motegreie. Jeg tror veldig mange ser på bilder som er tatt med speilreflekskameraer og tenker at de vil ta like bra bilder bare de har et speilreflekskamera. Noen har det for seg at speilreflekskamera = automatisk bra bilder.

Gjest padawan
Skrevet

ja, ikkesant. og 95% av alle de turistene (og ganske mange av den generelle befolkningen ellers) fremkaller jo ikke bilder på større en vanlig fotostørrelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...