Gå til innhold

Blir så sliten av bikkja mi..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei :) Jeg må bare spørre dere. Jeg har en liten bikkje på to år. (pomeranian) Vi flyttet til en dobbel så stor leilighet for 3 mnd siden. Når jeg har lengre vakter på jobb passer familien min henne.

Så eneste tiden hun egentlig er alene er når jeg har nattevakt eller en (sjelden dagvakt,hvis jeg ikke får pass)men da ligger hun å sover..

Det er bare det at jeg går konstant med en stressende "klump" inne i meg, som snart "sprenges" av irritasjon..Jeg er så glad i henne og vil henne det aller beste hele tiden.

Familien min sier jeg må slappe av, for hun har det så bra så, og bla bla.

Men dem ser ikke bikkja når jeg er alene med henne.. hun går å tråkker i ett sett...!!

Ligger hun ved siden av meg i soffan (en sjeldent gang) og jeg begynner å stryke henne, spretter hun opp å løper bort til lekene sine og legger dem foran meg.

Hun vil leke HELE tiden.

Der jeg bodde før hadde hun gress, og koste seg i timesvis ute..men nå har jeg desverre bare en balkong :(

Jeg er kjempe flink til å gå tur med henne. 3 ganger daglig og den ene turen en på 3 kvarter- 1 t.

Jeg kan jogge/gå med henne en time, og hun virker sliten. Men når vi nærmer oss hjemmet, setter hun seg ofte på rompa og "vil gå mer".

Så jeg føler meg som en udugelig mor, som ikke strekker til, men jeg vet at det jeg gjør er mer enn godt nok for andre hunder..

Så det er nesten så hun begynner å irritere meg, for jeg KAN bare ikke leke med henne så fort hu kjeder seg, eller gå timesvis med turer hver dag..

Jeg er sliten og får så veldig lett dårlig samvittighet..:(

Hva skal jeg gjøre...?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med litt mental trening? Så hun får brukt hodet litt?

Edit: Skrivefeil..

Endret av Blaabomull
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hunden din trenger litt mental trening og litt rolig trening. Mental trening er qluet, og er noe mange hundeeiere ikke har fått med seg! Håper det ordner seg:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, dette hørtes merkelig ut. Hadde du ikke skrevet at hun var 2 år ville jeg gjetta at hun var valp, typiske valpeoppførsel det der. Min andre tanke er at hun er feilstimulert og ikke helt har funnet seg til ro med flyttingen? Startet dette før eller etter dere flyttet?

Hvis hun sover når du er borte, kan det tyde på at du har gitt henne signaler om at du er der for å leke med henne heletiden. Du som eier må være klar på grensene dine, og sier du nei til å leke så mener du nei. Kommer hun bort med en leke i munnen og skal ha deg til å kaste den til henne, skal du snu deg bort, sette deg i sofaen og overse henne dersom du ikke ønsker å leke. Har du gjort det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har VELDIG valpeoppførsel. Jeg og igrunn alle andre- har aldri sett maken til så leken bikkje. Hun er som en katt..jeg kan dingle med HVA som helst, og hun er der å vil leke.

Hun ser jo utrolig lykkelig ut..men hun sliter meg ut psykisk når hun sitter rett opp å ned rett foran meg og "vil ha mer".

Sier jeg nei når hun ser sånn på meg snur hun seg og legger seg..men så får jeg så dårlig samvittghet.. hun leker aldri alene! jeg må alltid leke med henne, så det tar jo ikke forferdelig lang tid før jeg legger meg på gulvet å leker med a i 5 min :P

Jeg har kjøpt treningsleker men hun er ikke spesielt interessert.. (ball med gobit i)

Hun er ekstremt sær i mat-veien og liker ikke alle go`biter heller.

Spiser ikke våtfor til hund, noen ganger våtfor til katt, kyllingkjøtt og menneskemat, når hun ikke får dette for ofte. Hun spiser kun når det har ligget litt for hu skjønner det må spiser opp før hun får ny.

Men hun er jo utrolig smart og tar ting fort.. egentlig hadde agilty vært perfekt til henne! men har ikke funnet kurs..må se litt mer etter det, enig i det! at hun kanskje trenger mer hodebry!

Hun har alltid kjedet seg fort.. men når hun ikke har plenen som hun kan leke å kose seg på, har dette blitt mye verre!

Hadde det vært mulig å kjøpt gress til å ha på balkongen? hehe..den er jo ganske stor..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert eller noe, så rett meg om jeg tar feil her, men jeg tror også at noe mental stimuli kan hjelpe. Finnes masse info om det på nettet hvis du googler litt. Eventuelt så kan du også dra til en dyrebutikk og spørre om de har noen tips til leker som kan hjelpe på akkurat det mentale.

Og leker hun BARE med deg, eller klarer hun å leke selv også, uten at du kaster og drar i ting? Hunder skal klare å leke og underholde seg selv, uten at noen er nødt til å sitte å underholde de. Hvis/når hun leker selv, uten deg, kan du prøve å gi henne masse ros og oppmuntre henne til å leke for seg selv. Slike "mentale" leker, som tvinger de til å konsentrere seg og tenke, er supre til slikt fordi de blir opptatt av leken - og ikke deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres kanskje litt rart ut, men kanskje hun er en hund som ikke har godt av å være alene... altså at hun er den eneste hunden i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres kanskje litt rart ut, men kanskje hun er en hund som ikke har godt av å være alene... altså at hun er den eneste hunden i huset.

Men dette har jeg tenkt på.. burde jeg få en innekatt :)? Har veldig lyst på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert eller noe, så rett meg om jeg tar feil her, men jeg tror også at noe mental stimuli kan hjelpe. Finnes masse info om det på nettet hvis du googler litt. Eventuelt så kan du også dra til en dyrebutikk og spørre om de har noen tips til leker som kan hjelpe på akkurat det mentale.

Og leker hun BARE med deg, eller klarer hun å leke selv også, uten at du kaster og drar i ting? Hunder skal klare å leke og underholde seg selv, uten at noen er nødt til å sitte å underholde de. Hvis/når hun leker selv, uten deg, kan du prøve å gi henne masse ros og oppmuntre henne til å leke for seg selv. Slike "mentale" leker, som tvinger de til å konsentrere seg og tenke, er supre til slikt fordi de blir opptatt av leken - og ikke deg.

Hun leker ikke alene.. hun gjorde det ute, når jeg hang leke i treet, hehe!

Hvis jeg skulle rose henne, løper hun bort ti meg og tror hu får go`bit.. og DA er det gjort, hehe! Jeg tenker heller at jeg ikke må "forstyrre" henne i leken, for da slutter a..hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette har jeg tenkt på.. burde jeg få en innekatt :)? Har veldig lyst på!

Jeg tror ikke det er den beste løsningen å få inn et nytt dyr før du har funnet årsaken til uroligheten hos det kjæledyret du allerede har. Å få en katt i hus vil bare forstyrre hunden mer hvis uroligheten skyldes noe helt annet enn ensomhet. Prøv først å lån deg et annet dyr og se hvor godt de går overens med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig, å få et nytt dyr løser så absolutt ikke problemet.

Jeg tror virkelig at mentaltrening kan hjelpe. tren med henne på tur (shaping) så slår du to fluer i en smekk. Søk på de tpå nettet. Å lære hunden triks, er også mental trening. Prøv å få hjernen til å jobbe istede for kroppen..

Det kan også tenkes seg at du har en hund osm ikke liker å være alene. Min hund liker ikke å være alene, hun har to katter med seg til enhver tid og det går nokså greit. Har filmet henne når jeg er borte, men hun liker det definitivt ikke. jeg kunne ALDRI jobbet nattevakt uten at min samboer var hjemme, da hadde hunden klikket fullstendig:P

Men som sagt, mentaltrening! ikke bare gi henne en ball med godbiter, det er ikke mentaltrening, ikke for de fleste hundene ivertfall det går to ganger før hunden finner ut hvordan man skal gjøre det og etter dette, er det bare til å dytte i ballen, hunden tenker ikke i det hele tatt.

Shaping er gull verdt. Itilegg kan du lære henne triks, og teste hennes selvkontroll..

Det er viktig at du bruker godbiter som er goe nok for din hund. skikkeli kjøtt er å foretrekket, er som regel det man bruker på kurs. Itilegg så kan du bruke leke med din hund høres det ut som, men det funker ikke til alt, for noen ganger må du kunne belønne raskt og belønningne må gå fort. Men til eks inkalling er lekegleden til hunden din gull vært. Men ikke belønn med ball, belønn med eks drakamp slik at DU er med i belønningen. Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aria.

Jeg hadde litt samme problemet da min var valp. Hun var alltid ekstremt leken fra dag 1. Og som du sier, når jeg klappet henne, løp hun bort og hentet en leke. Men det roet seg veldig etter første løpetid.

Uansett, så lekte vi mye med henne (men tydeligvis aldri nok for henne, hun kunne holdt på i dagevis) og gikk mye turer, som deg. Men det var vel fortsatt noe som manglet for hennes del, så løsningen ble å sosialisere henne mye.

Hun har nå 3 andre hunder som er på hennes størrelse som hun leker med, vi går tur sammen, passer hverandres hunder og besøker hverandre, de leker masse og blir slitne. Da er hun fornøyd. Vi kan ikke gjøre dette hver dag, men de andre dagene gjemte vi godbiter og øvde på triks.

Har du noen andre hunder i nabolaget hun kan leke med? Hva med å ta henne på dressurkurs? For sosialiseringens del og hjernetrim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha..du visste kanskje ikke før du fikk deg hund, at hunder har dobble hjerteslag av oss mennesker? Hehe, så selvfølgelig vil de alltid mer enn oss og orker mere enn oss. Spesielt små hunder er høyenergihunder som kan holde på i det uendelige. Jeg har selv en Chihuahua hannhund på 4 år som er som en duracellkanin døgnet rundt..han tigger til og med om tur når han sover :P Han elsker det og kan gå i timesvis..blir aldri lei. Jeg er vel ute med han og trasker 3-4 timer om dagen. Sunt for meg og det.. Men dette burde du tenkt på FØR du fikk deg hund, satt deg inn i rasen, gjort leksene dine rett og slett. Det og ha hund er et stort ansvar, 24/7, i hvertfall hvis du vil ha en høy standard på hundeholdet ditt.

Tyggepinner og bein er slagere her i huset om jeg trenger litt tid for meg selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

valper er jo alltid sånn. de er som unger. jeg har en engelsk setter som jeg har hatt i 14 år.. det er først nå de 2 siste årene hun har blitt skikkelig rolig. det vil si at hun løper som alle andre vanlige hunder. de 5 første årene løp hun som en pil (aldri sett en hund løpe så fort over så lange avstander før) løs i skogen med meg i 2 timer hver dag, men selv om hun var sliten, så sATTE hun seg på bakbeina og ville ikke hjem :gjeiper:

Endret av nupp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund på 2 år er ingen valp..de er valper til de er 9 mnd., så blir de unghunder og regnes som fullvoksne når de er 2 år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overse henne når du vil ha en stund for deg selv. Lat som du ikke ser henne når hun vil ha din oppmerksomhet. Ta tiden og bestem deg for at du skal overse henne en time. Deretter kan dere leke. Ikke si nei, men lat som ingenting.

Men det høres ut som mental trening kan hjelpe. Likevel må hun venne seg til at det ikke alltid er hun som skal dra i gang lek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I tillegg til mental trening, som flere skriver om, - blir hun sosialisert med andre hunder? Hunden min var veldig lik din, selv om jeg trente (mentalt) med henne flere ganger om dagen. Hun endret seg mye da vi fikk en hund til. Jeg mener ikke at du må kjøpe en hund til altså, men det går jo an å treffe andre med (miniatyr)hunder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...