Gå til innhold

Gruer meg til å sove

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg veit ikke helt hvor jeg skal poste dette, men falt på dette forumet.

Jeg drømmer så og si hver eneste natt, opp til flere drømmer om natten. Og det har seriøst vært hver eneste natt i flere år. Jeg har ikke tenkt noe særlig over det, før nå. Jeg gruer meg faktisk til å sovne, for jeg veit at jeg kommer til å drømme. Drømmene varierer veldig, både godt og vondt. Men nå i det siste har det bare vært mareritt.

Eksempel i natt, så drømte jeg at kjæresten min henta en stor edderkopp som hang fra gardinstanga, kom bort til meg som lå i sofaen og kasta den på hodet mitt. Og jeg har edderkoppfobi, som bare juling.

Har mange forskjellige drømmer på en natt, og jeg er utslitt når jeg våkner. Jeg vil virkelig bli kvitt dette, er det noen som veit om dette er mulig? Eller er det noen som plages med det samme? Søvnrytmen min er helt fin.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Drømmer er en del av vår underbevissthet, og ofte bearbeider vi vonde følelser i drømmene våre. Jeg sleit med det samme som deg, og bestemte meg for å lære å tyde drømmer så jeg kunne forstå dem bedre. Drømmer er aldri farlige, de er bare en del av underbevisstheten, både på godt og vondt. Når du legger deg, så hør på noe fin musikk, tenk på noe fint, les en hyggelig bok, hva som helst som gir deg god sinnstemning. Ikke legg deg med frykt for hva du vil drømme, for da manifisterer det seg gjerne i nettopp mareritt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg plages med det samme, mareritt og drømmer hver natt. Er mer sliten når jeg våkner enn når jeg legger meg. Det hjelper litt, når jeg skriver dem ned, skriver ned hvilke sammenhenger det kan han ha hatt osv..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg drømte masse uhyggelige drømmer om død etter at pappa døde. Jeg brukte hele dagen på å grue meg til natten osv.

Jeg gikk til psykolog i 7 år.

AnonymBruker
Skrevet

Drømmer er en del av vår underbevissthet, og ofte bearbeider vi vonde følelser i drømmene våre. Jeg sleit med det samme som deg, og bestemte meg for å lære å tyde drømmer så jeg kunne forstå dem bedre. Drømmer er aldri farlige, de er bare en del av underbevisstheten, både på godt og vondt. Når du legger deg, så hør på noe fin musikk, tenk på noe fint, les en hyggelig bok, hva som helst som gir deg god sinnstemning. Ikke legg deg med frykt for hva du vil drømme, for da manifisterer det seg gjerne i nettopp mareritt.

Takk for et godt svar :) Jeg går igjennom en del greier med meg selv, har det ikke helt greit. Kan det være derfor jeg har så mye mareritt? Takk for tipsene, skal prøve det :) TS

Gjest Applecore
Skrevet

Bruker du medisiner av noe slag?

Enkelte medisiner kan ha som bivirkning at man kan få veldig livlige drømmer, noen ganger forferdelige mareritt.

Skrevet

Takk for et godt svar :) Jeg går igjennom en del greier med meg selv, har det ikke helt greit. Kan det være derfor jeg har så mye mareritt? Takk for tipsene, skal prøve det :) TS

Så absolutt! Det er i de periodene jeg ikke har det bra jeg har mest mareritt. Tenk på det som en bra ting, for har du mareritt så er det følelser som kommer til overflaten. Nå er ikke drømmetydning vitenskapelig, men du kan lære mye om dine egne følelser og drømmer hvis du lærer deg å tyde drømmene. Det med edderkoppen symboliserer jo tydeligvis stor frykt i deg, og det at det var kjæresten din som satte deg i den situasjonen, kan tyde på at du bearbeider (eller evnt frykter) at noen som står deg nær har skapt frykt hos deg. F.eks :)

AnonymBruker
Skrevet

Så absolutt! Det er i de periodene jeg ikke har det bra jeg har mest mareritt. Tenk på det som en bra ting, for har du mareritt så er det følelser som kommer til overflaten. Nå er ikke drømmetydning vitenskapelig, men du kan lære mye om dine egne følelser og drømmer hvis du lærer deg å tyde drømmene. Det med edderkoppen symboliserer jo tydeligvis stor frykt i deg, og det at det var kjæresten din som satte deg i den situasjonen, kan tyde på at du bearbeider (eller evnt frykter) at noen som står deg nær har skapt frykt hos deg. F.eks :)

Du har veldig rett der! Og i dette tilfellet så er det faktisk kjæresten min. Har tenkt veldig mye på han, og oss, før jeg har sovnet. Alt er ikke helt på topp med oss for tiden, så det kan ha veldig mye å si.

I natt hadde jeg ikke mareritt, heldigvis, men det var en ordentlig lummer stemning i drømmen, på en måte.

Tror jeg skal lære meg drømmetydning, høres veldig spennende ut!

TS

Skrevet

Du har veldig rett der! Og i dette tilfellet så er det faktisk kjæresten min. Har tenkt veldig mye på han, og oss, før jeg har sovnet. Alt er ikke helt på topp med oss for tiden, så det kan ha veldig mye å si.

I natt hadde jeg ikke mareritt, heldigvis, men det var en ordentlig lummer stemning i drømmen, på en måte.

Tror jeg skal lære meg drømmetydning, høres veldig spennende ut!

TS

Gjør fine ting før du legger deg og tenk på noe fint. Ikke avslutt dagen med å se på nyheter eller tenke på ting du ikke liker. Du kan sjekke ut f.eks droemmetydning.com og dreammods.com (de motsier hverandre litt på visse ting, men det gjelder å bruke det som ressonnerer best med en selv).

Jeg pleide å drømme regelmessig at jeg hadde en baby jeg vanskjøttet, mishandlet og etterhvert drepte. Da jeg fant ut betydningen så var det lett å forstå hvor jeg drømte det, og drømmene stoppet :)

AnonymBruker
Skrevet

Gjør fine ting før du legger deg og tenk på noe fint. Ikke avslutt dagen med å se på nyheter eller tenke på ting du ikke liker. Du kan sjekke ut f.eks droemmetydning.com og dreammods.com (de motsier hverandre litt på visse ting, men det gjelder å bruke det som ressonnerer best med en selv).

Jeg pleide å drømme regelmessig at jeg hadde en baby jeg vanskjøttet, mishandlet og etterhvert drepte. Da jeg fant ut betydningen så var det lett å forstå hvor jeg drømte det, og drømmene stoppet :)

De sidene skal jeg sjekke ut, takk! :) Håper det stopper opp hos meg og etterhvert, utrolig plagsomt. Tusen takk for gode svar :) TS

Skrevet

Sover du på ryggen? Når jeg sover på ryggen, sover jeg tydeligvis ikke så tungt, og da virker det også som jeg drømmer mer. Så kanskje det går bedre hvis du prøver å sovne på sida?

Skrevet

Clonidin (Catapresan) kan for noen være verdt å forsøke mot mareritt. Å ikke spise noe særlig før man legger seg og å unngå å ligge på ryggen er og lurt, skyldes marerittene tidligere traumer kan kanskje kognitiv terapi være et alternativ.

Det er jo medisiner som reduserer REM-søvnen men det er jo litt dramatisk og gjerne skadelig på lengre sikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...