Gjest Anonymous Skrevet 19. november 2003 #1 Skrevet 19. november 2003 Jeg har nylig sluttet med p-piller, og var forberedt på at menstrasjonen ville bli uregelmessig etter dette. Men er det ikke slik at eggløsning alltid kommer 12-14 dager før menstrasjonen uansett? Jeg er nemlig helt sikker på at jeg har hatt eggløsning. Kan noen forklare meg dette?
Gjest Turi Skrevet 19. november 2003 #2 Skrevet 19. november 2003 Jo det er riktig - ca 2 uker før. Og man MÅ ikke bli uregelmessig etter å ha sluttet på p-piller - jeg gikk rett inn i regelmessige sykluser etter 16 år på p-piller :D Om et par uker, finner du det jo ut
Gjest Anonymous Skrevet 19. november 2003 #3 Skrevet 19. november 2003 Men da burde menstrasjonen vært her ikke sant? Det går vel ikke ann å bare ha eggløsning uten at det kommer en blødning vel??
Gjest Anonymous Skrevet 21. november 2003 #4 Skrevet 21. november 2003 Jeg flytter denne litt opp igjen. Nå er jeg tre uker over. Har tatt en test, som var negativ. Er det ikke en automatikk i at så lenge jeg har hatt eggløsning kommer mensen også?
Dragsund Skrevet 21. november 2003 #5 Skrevet 21. november 2003 Menstrasjonen kommer etter eggløsning, ja. Men det kan godt hende at du ikke får noen blødninger denne måneden- vent til neste måned Kroppen bruker tid til å finne tilbake til sin naturlige syklus etter hormonpreparater. Noen bruker lengre tid enn andre. Jeg hadde f.eks. menstrasjon i 3 måneder i strekk etter å ha sluttet med p-sprøyten. Eneste måten jeg kunne få det stabilisert på, var å begynne på p-pillen- og det har hjulpet. Menstrasjonen kommer nok snart! Kos deg så lenge du slipper unna blødningene
Miapia Skrevet 21. november 2003 #6 Skrevet 21. november 2003 Men da burde menstrasjonen vært her ikke sant? Det går vel ikke ann å bare ha eggløsning uten at det kommer en blødning vel?? Har du hatt eggløsning, får du sannsynligvis menstruasjon ca. 14 dager etterpå. Men: Etter p-pillestopp er det ikke sikkert du har hatt eggløsning. Gjennom p-pillene har du tilført kroppen østrogen/progesteron som har undertrykt hypofysehormonene (negativ feedback) slik at kroppen har "stoppet" egenproduksjonen av disse hormonene (og dermed også eggløsningen) og Ø/P. Tar ofte noen "sykluser" å få i gang systemet igjen... Menstruasjon er jo egentlig bare "oppbygd" livmorslimhinne (pga østrogen/progesterontilførsel - egen eller via p-pille) som avstøtes sammen med egget når hormonnivået i blodet synker (naturlig syklus eller pille-fri uke). Puh. Var noe av dette forståelig? Hvis ikke, kan du ta en kikk på denne siden: http://www.kvinnelegen.no/menstruasjon.htm
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå