Gå til innhold

uregelmessig menstrasjon etter p-piller

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har nylig sluttet med p-piller, og var forberedt på at menstrasjonen ville bli uregelmessig etter dette. Men er det ikke slik at eggløsning alltid kommer 12-14 dager før menstrasjonen uansett? Jeg er nemlig helt sikker på at jeg har hatt eggløsning. Kan noen forklare meg dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo det er riktig - ca 2 uker før. Og man MÅ ikke bli uregelmessig etter å ha sluttet på p-piller - jeg gikk rett inn i regelmessige sykluser etter 16 år på p-piller :D

Om et par uker, finner du det jo ut :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Men da burde menstrasjonen vært her ikke sant? Det går vel ikke ann å bare ha eggløsning uten at det kommer en blødning vel??

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg flytter denne litt opp igjen. Nå er jeg tre uker over. Har tatt en test, som var negativ.

Er det ikke en automatikk i at så lenge jeg har hatt eggløsning kommer mensen også?

Skrevet

Menstrasjonen kommer etter eggløsning, ja. Men det kan godt hende at du ikke får noen blødninger denne måneden- vent til neste måned :) Kroppen bruker tid til å finne tilbake til sin naturlige syklus etter hormonpreparater. Noen bruker lengre tid enn andre. Jeg hadde f.eks. menstrasjon i 3 måneder i strekk etter å ha sluttet med p-sprøyten. Eneste måten jeg kunne få det stabilisert på, var å begynne på p-pillen- og det har hjulpet.

Menstrasjonen kommer nok snart! Kos deg så lenge du slipper unna blødningene :)

Skrevet
Men da burde menstrasjonen vært her ikke sant? Det går vel ikke ann å bare ha eggløsning uten at det kommer en blødning vel??

Har du hatt eggløsning, får du sannsynligvis menstruasjon ca. 14 dager etterpå. Men: Etter p-pillestopp er det ikke sikkert du har hatt eggløsning. Gjennom p-pillene har du tilført kroppen østrogen/progesteron som har undertrykt hypofysehormonene (negativ feedback) slik at kroppen har "stoppet" egenproduksjonen av disse hormonene (og dermed også eggløsningen) og Ø/P. Tar ofte noen "sykluser" å få i gang systemet igjen... Menstruasjon er jo egentlig bare "oppbygd" livmorslimhinne (pga østrogen/progesterontilførsel - egen eller via p-pille) som avstøtes sammen med egget når hormonnivået i blodet synker (naturlig syklus eller pille-fri uke).

Puh. Var noe av dette forståelig?

Hvis ikke, kan du ta en kikk på denne siden:

http://www.kvinnelegen.no/menstruasjon.htm

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...