Gå til innhold

Å velge oppdretter.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg surfer rund på ulike hjemmesider for å finne en oppdretter (skal kjøpe Shetland Sheepdog). Jeg forsøker å sile ut hvem jeg skal ta kontakt med men synes de aller ferreste forteller særlig om seg selv. Mange har også veldig mange hunder og opptil 4 kull i året, de ønsker jeg å styre unna (især om samme tispe blir brukt gang på gang uten pause).

De to nermest der vi bor ønsker jeg ikke å bruke. Nettsidene viser mange hunder, mange kull og lite informasjon om hvordan de bor og hva de gjør for å gi valpene en god start.

Noen tips til hvordan man gjennomskuer "valpe-fabrikkene"? Evt tips til oppdrettere som er gode i sør norge.

(Ønsker sobel farge)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ring å snakk med oppdretterne, spør og grav i øst og i vest.

en oppdretter med 6 hunder kan være like god som en med bare en eller to. om tispa har fler kull rett etter hverandre er heller ikke nødvendigvis så galt. det som er viktig er at oppdretter kjenner hundene godt nok å respekterer hva som er best både mentalt og fysisk. tall og regler kan gi en pekepinn på hva som er best for de fleste hunder, men de er like mye individer som resten av oss.

på nettsider er det lett å gi et bedre bilde av seg selv enn det som er sannheten. hvis du snakker med noen på tlf eller enda bedre kommer hjem til de for å snakke er det mye verre å gjør seg mye bedre enn hva man er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det akseptert at man kontakter og kanskje også besøker flere oppdrettere? Jeg har alltid følt det slik at hvis jeg besøker en oppdretter så ligger det en implisitt forpliktelse i det, og at jeg bryter en uskreven regel hvis jeg besøker en oppdretter for så å kjøpe valp fra en annen. Hva er det som er vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 1 konkret tips: BESØK OPPDRETTEREN FØRST!

Når du besøker oppdretter vil du lett kunne finne ut hvem som driver bedrift og hvem som driver et ærlig, omtenksomt oppdrett. Jeg hadde bare vurdert "hjemme-oppdrett" hvor hundene blir født og vokser opp i en familie hvor de tilpasser seg andre mennesker, andre dyr, barn, får tursle rundt i huset og utforske, og hvor i hvert fall èn i familien er hjemme på dagen. Hvordan skal man vite alt dette når man ikke besøker?

Mange tror at det er bare oppdretter som har anledning til å spørre og grave ut til kjøper, men det bør være den andre veien rundt også. Spør hvordan de følger opp valpene, hva som er viktige retningslinjer hos dem, hvordan vaner de har, hvor mange kull de har fått (enig med deg at mer enn fire i året er utrolig mange, med mindre de har svært mange hunder og selv da kan det være grunn til skepsis).

Sjekk at valpene er aktive og oppegående. Legg merke til om oppdretter er interessert i DERE og at dere skal gi valpene et godt, trygt hjem osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det akseptert at man kontakter og kanskje også besøker flere oppdrettere? Jeg har alltid følt det slik at hvis jeg besøker en oppdretter så ligger det en implisitt forpliktelse i det, og at jeg bryter en uskreven regel hvis jeg besøker en oppdretter for så å kjøpe valp fra en annen. Hva er det som er vanlig?

Det er helt normalt å besøke flere oppdrettere! Inget problem i det hele tatt. :) Oppdretterne har i de aller fleste tilfeller stor forståelse hvis man velger valp fra en annen oppdretter. De skjønner at å velge valp er å velge et familiemedlem, og det krever en tankeprosess og avgjørelser som bare kjøper kan ta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar. :)

(Beklager, TS, var ikke meningen å kuppe tråden din!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Belle Gunnes

Sier som de andre - besøk oppdretterene.

Jeg har vært på rene "valpefabrikker" og ikke søren om jeg kjøper valp fra et slikt sted :tristbla: Har også vært hos uærlige oppdrettere, der en normalt oppegående person hadde skjønt at den påståtte faren til kullet, ikke var faren (med sønnen til tispa...jaiks).

Og så har jeg vært hos oppdrettere der valpene har vært en del av familien fra den dagen de ble født. Det er slike oppdrettere jeg liker. Der valpene ramler rundt i stua med små barn og katter mm.

Men har sheltier en egen forening? Kan være greit å høre med lederen av avlsforeningen om det finnes en slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar. :)

(Beklager, TS, var ikke meningen å kuppe tråden din!)

Bare hyggelig det. Nyttig for meg og så "kupp" i vei ;)

Ang å besøke oppdrettere så er jo ikke det så lett. Nermeste er 5 mil herfra. Jeg har sjekka ut lista over oppdrettere i sheltie-klubben og mange har ikke hatt kull på veldig mange år, heller ikke oppdatert siden sin. Jeg må nok legge ut på en 20-30 mils tur for å treffe flere oppdrettere. Litt langt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...