Gå til innhold

Jeg vil anlegge akvarium


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid ønsket meg et stort akvarium med flotte fisker, og gjerne korallrev også. Jeg vet såpass at jeg da skal ha saltvann, og ikke ferskvann hehe :)

Men jeg har som sagt lite, eller ingen spesiell kunnskap i det hele tatt. Har tenkt å gjøre grundig forarbeide, og kanskje ha akvariet i hus til vinteren. Vil vite så mye som mulig, og gjerne fra andre som har masse erfaring fra før av. Har hørt at jeg ikke skal sette all min lit til de som jobber på dyrebutikken, fordi de ikke alltid vet hva de snakker om, eller ikke har nok kunskap selv.

Så, er det noen som har tips til foreninger, bøker, klubber, sider på internett, eller har egne råd og erfaringer å komme med? Hadde blitt veldig glad :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for tips, skal se på linkene :)

Har vært inne på finn.no og sett litt på bruktpriser og bilder. Det er så mye fint der ute, gleder meg til å ta et skritt i den verden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann! Akvarium er kjempemoro og veldig pent å se på, så det skjønner jeg godt at du vil ha. :) Har selv skaffet meg tre akvariumer på litt over et år, og jeg sikler enda etter fler. :gjeiper:

Syntes du har fått bra tips allerede ang nettsteder som feks akvaforum og nettakvariet, jeg har selv bruker og er aktiv på akvaforum, og lærer kjempemasse der. :)

Men! jeg vil virkelig fraråde deg å starte med saltvann. jeg har ikke tort å prøve meg på saltvann enda, og jeg har drevet med det i noen år for noen år siden, og startet opp igjen med det for litt over et år siden. For det første er saltvann mer krevende enn ferskvann, en del av det en har i saltvann er giftig, så blir mye styr med rens av akvariet, og ikke minst: Det er utrolig mye dyrere.

La oss si du skal ha et 150 liters akvarium (ville ikke startet med en mindre enn 100 liter, da mindre enn dette krever myyyye rens, oppdrettskaret mitt på 40 liter må jeg rense flere dager i uka, de andre store, 150-200 liter, trenger knapt nok vannbytte å rens annen hver uke)

Priser varierer voldsomt, utefra hvor du kjøper, tilbud, brukt eller nytt osv. Men skal du ha et bra akvarium på rundt en 150 l, så må du nok i alle fall opp i en 7-8 tusen (saltvann med skummer og innvendig filter, og ofte må en ha utvendig i tillegg) osv. også må du ha varmekolbe, lys osv. Også skal du innrede karet. Du må ha levende stein, den koster vel noe ala 130 kr og oppover pr kg. Ikke helt sikker på å mange kg man trenger til 150 liter, men et sted mellom 15 og 20 kg tenker jeg. den bunnsubstraten jeg bruker nå (ferskvann), koster 69 for 25 kg. litt prisforskjell. :gjeiper:

Også må du ha ha koraller o.l, hva du må ha, varierer ut i fra hvilken fisk du skal ha. Koraller varierer også veldig i pris, men jeg har sett enkelte typer til 300 kr, og det tror jeg er en helt normal pris. Også er det ikke så mange butikker som driver med saltvann, dermed er det vanskeligere å få tak i, og prisen øker.

Det er sikkert noe her jeg har gått glipp av, da jeg som sagt ikke driver med saltvann (enn så lenge), fordi det er dyrere, og jeg ble anbefalt av eksperten i distriktet om å ikke begynne med saltvann. Og det er jo mange artige fisker en kan ha i ferskvann også, scalare, black ghost og elefantfisk er fisker som er utrolig flotte og artige i mine øyne. Men en må jo velge fisker etter størrelse på karet selvfølgelig. :)

Så hvis jeg var deg, ville jeg startet med ferskvann, da det ofte er enklere, billigere, og veldig flott å se på. :) Også er det mye lettere å få tak i utstyr og fisk til ferskvann.

Men jeg ønsker deg masse lykke til videre, er det noe du skulle lure på, er det bare å spørre i vei, så skal jeg svare så godt som jeg kan! :)

Endret av Namine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Namine!

Tusen takk for et langt og utfyllende svar! Ja du har helt rett, saltvanntypen er mye dyrere og mer avansert enn ferskvann, jeg har sett litt på utstyr og tilbehør. Korallene jeg ønsker meg ligger på rundt 4-600 kr stykket, så jeg planlegger da å spare opp til noen, får kjøpt flere til rabatt også :)

Men jeg hører etter når du sier at det er mye vanskligere enn ferskvann, så fra nå av sikter jeg på at jeg prøver å få i gang et ferskvannakvarie til vinteren, når jeg har sugd til meg noe mer kunskap om det. Man kan jo altids erfare det lette før en tar til på det avanserte, sant. :)

Og jeg har også fått med meg at det er MYE lettere å rense store akvarium enn de små, så nå med ferskvann satser jeg på å skaffe meg et på 150-250 liter ja. Dessuten er jeg ekstremt glad i dyr, og alt, jeg vil at de skal ha stor plass til å boltre seg på. Vet også at mange dessverre kjøper boller og stapper fiskene sine på de, det er jeg ikke interessert i..

Jeg lurer på hva slags fisker en kan ha sammen? Jeg er alltid innom dyrebutikken og titter når jeg er i byen, og det er jo så mange spennende fiskearter da :)

Når jeg får akvarium og alt sånt, vil jeg stappe det med sand og steiner og alt fisken trenger for å trives, så vil jeg ha flere typer som IKKE spiser hverandre, har hørt skrekkhistorier der folk blander sammen fisker, og dagen etterpå har alle spist litt av alle, fælt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare hyggelig vettu. :) Ja, saltvann er jo ufattelig fint å se på, så jeg skjønner godt at du ønsker det, sikler veldig etter dette selv, men fant fort ut at det er bedre for meg (og fisken) at jeg skaffer meg ferskvann, da det er bare å reise på nærmeste sjappe om en skulle trenge noe, og det ikke blir så dyrt å innrede så fisken trives. :)

Og ikke minst så er det som du sier, lurt å få litt erfaring og kunnskap i den lettere enden av det før en begir seg ut på høyere erfaringsnivå. :)

Det høres ut som en super ide å skaffe seg den størrelsen der, for det første er det helt utrolig å mye lettere det er å rense slikt akvarium (jeg bruker noe som heter hevertmetoden, tror jeg bruker maks fem minutter på rens), og ikke minst; man kan ha flere forskjellige typer fisk som vil trives i den størrelsen, og man kan innrede med store, fine røtter, planter og pynt uten å stappe alt i et hjørne. :fnise: At de i det hele tatt selger fiskeboller, er for meg et mysterium. det er ingenting som tilsier at fisken trives bedre i en rund dings, og i alle fall ikke den størrelsen. Boller skal man ha chips i, ikke fisk.

Jeg kan i alle fall komme med et tips med en gang, så du ikke går på den bommen jeg desverre måtte erfare: Skal du ha selskapskar med flere type fisker, ikke kjøp barber! (feks tigerbarber). Jeg fikk beskjed av dyrebutikken at jada, tigerbarber kunne gå sammen med andre fisk, men de måtte være en gruppe på helst 8 eller fler. Dum som jeg var, stolte jeg på det de sa, og dagen etterpå, var så og si alle de andre fiskene mine vekk, spist opp. :tristbla: Og når jeg hørte med han eksperten i området her, sa han at det måtte en ikke finne på, tigerbarber spiser alt og alle som har slør, eller noe som kan minne om det. :( Fembåndsbarbe og cherrybarbe er de eneste barbene jeg vet om som kan gå sammen med slørfisker, uten at en tar en risk.

Men på denne siden her kan du søke i noe som heter fiskebasen, og der får du opp all info om fisken du søker på, hvem den kan gå sammen med, hvor stor den blir, hva den spiser osv. Knallside! :) For det også skal du se litt etter, i dyrebutikkene har de nusselige, små fisker i små kar.. Også glemmer de å informere om at om noen måneder/år, blir den lille søte et ganske så stort beist på en halvmeter som egentlig skulle hatt 800 liter å boltret seg på. :-/

Forøvrig ville jeg absolutt gått for sand i steden for grus, det sies at ikke alle fisker kan "gå i" grus, men alle kan "gå i" sand, og det tror jeg det ligger mye i. Hadde grus tidligere, og hendte støtt og stadig at en av fiskene hadde stupt nedi grusen og skadet seg, men det skjer aldri etter at jeg gikk over til sand.

Vet dette høres helt bak mål ut, men om du skal ha sand (det er ikke så lett å få tak i på dyrebutikken), kjøp sandblåsersand fra biltema eller jula! Den har jeg, og det er et tips jeg fikk fra en som har drevet med dette i over 30 år (han driver spesialistbutikk på akvarium og fisk), så har ikke tatt det ut fra løse lufta. :fnise:

Den støver omtrendt ikke (myyye mindre enn grusen!), den er kjempelett å rense, pen og se på, og fisken trives. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det noe jeg lurer på og noe jeg vil kommentere!

Jeg har forøvrig selv et ganske nyoppstartet akvarium på 120L med en del fisk og annet stæsj oppi. Har hatt den siden oktober i fjor og er kjempefornøyd :)

"Jeg bruker noe som heter hevertmetoden, tror jeg bruker maks fem minutter på rens)"

- Kan du fortelle om denne metoden!? Jeg bruker nemlig rundt 1,5 timer 1 gang i mnd på å bytte vann og rense akvarium. Hva går metoden ut på?!

"Forøvrig ville jeg absolutt gått for sand i steden for grus, det sies at ikke alle fisker kan "gå i" grus, men alle kan "gå i" san"

Jeg har grus/små steiner i mitt akvarium. Er veldig fornøyd med det. Ingen fisker har skadet seg. Og praktbotia elsker å flytte stein hit og dit :) Kjempemorsomt å se på de. Så jeg vil absolutt ikke fraråde å bruke steiner. Pent er det og. Men det er vel smak og behag.

For øvrig har jeg et par fiskearter som vanligvis ikke går sammen. Jeg har 2 voksne scalaer, samtidig som jeg har en del småfisk (som scalaer liksom kan spise) og et kampfiskpar (som vanligvis ikke går med scaler heller). Men hos meg funker det kjempefint. Alle har funnet sine plasser og ser ut til å trives.

De eneste som ikke klarte seg var gyppiene. (de hadde vel for fine haler for kampfisken :P). Så alt som står i bøkene, trenger ikke å stemme.

Men masse lykke til med oppstart! Det er kjempegøy! :)

Endret av MsLeela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. :) Jeg hadde grus tidligere jeg også (dog større kar enn ditt), og jeg brukte fort 2-3 timer på rens, og det tok lang tid før støvet la seg. Hevertmetoden fungerte ikke i grus for meg, og jeg kom aldri på noe bedre måte å rense grus på enn den jeg brukte 2-3 timer på. ;) Men jeg fraråder ikke små stener o.l, har det selv, men ikke som et hovetsubstrat, men som pynt/lek for fiskene. :)

Forøvrig er det ikke nødvendligvis slik at scalare (Pterophyllum er den som oftest selges i dyrebutikker) er kjent for å ikke kunne gå med kampfisk, tvert i mot, da de har mange av de samme behovene (bortsett fra at scalaren skal ha ca 4 ganger større akvarium en minste'kravet' til kampfisken) (med mindre scalaren er fullvoksen, og ikke særlig fredlig av seg da, og kampfisken ikke, og ikke minst om de får for liten plass, men det kan skje med hvilken som helst fisk) Men en trenger ikke følge bøkene slavisk, og er nok ikke alt i alle øker som er korrekt, og man kan få mange av disse rasene som egentlig ikke skal gå sammen, til å fungere, men det er jo gjerne frarådet av en grunn. ;) Man i flere tilfeller kan det absolutt gå ja. :)

Jeg har selv ynglet masse på guppy, og hatt guppyyngel sammen med kampfisk, og det har ikke vært noe problem det. :) men en må se ann fiskene litt også. :) Samme med braktbotian, noen individer er mer robuste og ikke så fæle til å grave seg ned, mens andre graver seg helt ned, og kan da skade seg. Om du har stener eller huler de kan krype inn i, bør du følge litt med. De blir veldig store med tiden (30-40 cm), og kan sette seg fast i innganger de tidligere kom inn i. Desverre er de alt for dårlige til å opplyse om det i dyrebutikker.

Edit pga dårlig formulering. :)

Endret av Namine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Test gjerne kunnskapen til de ansatte i dyrebutikken ved å spørre litt rundt! :) Mange ganger har jeg blitt skikkelig positivt overrasket over kunnskapen til dyrebutikker. Jeg bor i alle fall i nord, har flere steder å anbefale! Hvor i landet holder du til? Har stadig vekk litt planter og sånt til overs og de andre akvaristvennene mine begynner å bli ganske stappa selv også.. gir vekk ved hver luking. :fnise:

Selv hadde jeg også startet med ferskvann da det er mindre komplisert og enklere å oppdrive info på egenhånd. Og det finnes jaggu mange fascinerende ferskvannsfisker også! Helt fantastisk hobby du vurderer å skaffe deg.. er helt vannskada jeg! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hevertmetoden fungerer ikke i grus, da det er en metode for å rense sand, og jeg kom aldri på noe bedre måte å rense grus på enn den jeg brukte 2-3 timer på. ;)

Forøvrig er det ikke slik at scalare (Pterophyllum er den som oftest selges i dyrebutikker) er kjent for å ikke kunne gå med kampfisk, tvert i mot, da de har mange av de samme behovene (bortsett fra at scalaren skal ha ca 4 ganger større akvarium en minste'kravet' til kampfisken)

(Nå synes jeg det er en uting å plukke innlegg fra hverandre, beklager så mye, men..! :fnise: )

Hvorfor skulle ikke hevertprinsippet fungere i akvarier med grus? Jeg har da vitterlig slamsugd over 20 akvarier med grus over lengre tid og det fungerer utmerket i samtlige. Stapper klokka nedi grusen, opp med grumset og stapper på nytt. Må jo nedi grusen siden smusset synker, men det går! Har også et par akvarier med sand og der lar jeg bare innsuget gå over sanda, men er ikke så veldig mye mer komplisert med grus. :)

Og scalarer er gjerne notoriske finnenappere. Ellers burde de jo kunne gå sammen, men da burde en ha sett litt på personligheten til scalarene. Samt kampfisken. Har hørt om folk som har hatt tigerbarber sammen med guppy og selv det har gått fint, så ting kommer jo selvfølgelig an på.. men se an personlighetene til fiskene. Det som går for en går ikke nødvendigvis for en annen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme med braktbotian, noen individer er mer robuste og ikke så fæle til å grave seg ned, mens andre graver seg helt ned, og kan da skade seg. Om du har stener eller huler de kan krype inn i, bør du følge litt med. De blir veldig store med tiden (30-40 cm), og kan sette seg fast i innganger de tidligere kom inn i. Desverre er de alt for dårlige til å opplyse om det i dyrebutikker.

Mine prakbotiaer gjemmer seg under et stor skjell som ligger helt løst. De løfter den opp med nesa og sniker seg inn. der sitter de gjerne i timesvis (og sover der tror jeg). Så det skal ikke være noe fare for dem.

Elsker forøvrig å følge med på de, særlig når de skal "hjem". utrolig festelig fisker! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt i orden det. :)

Ja, som jeg skrev i innlegget, så må en bare se ann fisken. Noen er rolige, andre agressive.

Blir kanskje litt feil å si det ikke fungerer i grus, da beklager jeg litt feil formulering. Men jeg fikk det i alle fall ikke til, grusen begynte å støve leeenge før jeg kom i bunnen av grusen, og da kunne jeg bare blåse i å få med meg alt inn i klokka, så det fungerte ikke i mitt. Og jeg valgte til slutt å gå over til sand i alle mine kar etter tips fra han som driver akvariekjelleren, mamma i sin, og venner av meg, rett og slett fordi det er enklere ift rens. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine prakbotiaer gjemmer seg under et stor skjell som ligger helt løst. De løfter den opp med nesa og sniker seg inn. der sitter de gjerne i timesvis (og sover der tror jeg). Så det skal ikke være noe fare for dem.

Elsker forøvrig å følge med på de, særlig når de skal "hjem". utrolig festelig fisker! :)

Ja, praktbotian er nydelig, og ikke minst en artig fisk! :) Utrolig artig med alle disse sprellene de kan finne på, og alle de rare plassene de finner på å sove. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og scalarer er gjerne notoriske finnenappere. Ellers burde de jo kunne gå sammen, men da burde en ha sett litt på personligheten til scalarene. Samt kampfisken. Har hørt om folk som har hatt tigerbarber sammen med guppy og selv det har gått fint, så ting kommer jo selvfølgelig an på.. men se an personlighetene til fiskene. Det som går for en går ikke nødvendigvis for en annen. :)

Ja, vi hadde litt problemer i begynnelsen, der scalarer nappet veldig på kampfisken, men så suttet de med det. Nå lever de lykkelig alle sine dager :gjeiper:

Scalarer har derimot begynt å krangle med hverandre (det er bare 2 av de og de krangler ikke hele tiden, men gjerne etter at de har fått mat). Det er jeg ikke fult så happy for... Men det ser ikek ut at de skader hverandre, bare dytter litt på hverandre... Så ting skjer og man må følge med.

Endret av MsLeela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...