AnonymBruker Skrevet 14. juli 2011 #1 Skrevet 14. juli 2011 Hei, Jeg og vennen min jobber som sted, og skal sitte på med henne hver dag fra hjem til jobb. Vi jobber samme sted... turen er 8 km, og jeg skal logisk nok betale "en retning." Er redd for at hun kommer til å kreve mer penger enn det som er rettferdig, så jeg lurer på hvor mye jeg bør betale per tur? Som sagt, 8 km.
Mynona Skrevet 14. juli 2011 #2 Skrevet 14. juli 2011 (endret) Hva med å finne ut hvor mye bensin bilen bruker pr mil gange opp med bensinpris og ant km? Eksempel: Bensinpris: 14,50kr Liter pr mil: 0,7 Ant km: 8 14,5*0,7*0,8= kr. 8,12 pr dag. Gang opp med ant dager. En måned har i snitt 21,67 arbeidsdager = 175,96 kr pr mnd.. Høres det greit ut? Endret 14. juli 2011 av Mynona-83
Tropic Skrevet 14. juli 2011 #3 Skrevet 14. juli 2011 Hva med å finne ut hvor mye bensin bilen bruker pr mil gange opp med bensinpris og ant km? Eksempel: Bensinpris: 14,50kr Liter pr mil: 0,7 Ant km: 8 14,5*0,7*0,8= kr. 8,12 pr dag. Gang opp med ant dager. En måned har i snitt 21,67 arbeidsdager = 175,96 kr pr mnd.. Høres det greit ut? Ville sagt litt mer enn dette jeg da, hun skal faktisk ha olje, frostvekse, vindusspyleveske, og slitasje. Hun må jo ta turen likevel så synes ikke hun skal kunne ta mye for slitasje, men litt for olje mm. La oss si prisen på bensin er 14,50 ville jeg regnet 17 kr med 0,7 mila = 11,9 På en mnd er dette 238 kr, noe som fremdeles er billig iforhold til alternatvier. Kunne jo godt også gitt 20 kr i bensinpris, da blir det per mnd 280 om man regner med 0,7 liter mila.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2011 #4 Skrevet 14. juli 2011 Bilen hennes bruker forresten diesel. Jeg kan også ta bussen hver dag, men den går 5:50 fra der jeg bor, og med hun kan jeg kjøre sånn ca. 6:20. Ned i veien må jeg gå uansett (hun gidder ikke kjøre opp og hente meg), og ungdomsskort har jeg uansett, siden jeg må bruke det i helgene osv. når jeg skal besøke venner.
Tropic Skrevet 14. juli 2011 #5 Skrevet 14. juli 2011 (endret) Bilen hennes bruker forresten diesel. Jeg kan også ta bussen hver dag, men den går 5:50 fra der jeg bor, og med hun kan jeg kjøre sånn ca. 6:20. Ned i veien må jeg gå uansett (hun gidder ikke kjøre opp og hente meg), og ungdomsskort har jeg uansett, siden jeg må bruke det i helgene osv. når jeg skal besøke venner. Er det langt for deg å gå til bussholdeplassen? Med tanke på det du skriver at hun ikke gidder å hente deg synes jeg ikke du skal betale så mye ekstra nei. For da gjør hun absolutt ingenting ekstra for dette. Jeg kjørte endel selv på kollegaer og jeg kjørte helt til døren, og fikk ingenting for det, bare takknemlighet (Var bare sporadisk, når det passet seg slik) Finn ut hvor mye den bruker på mila. La oss si diesel koster 13 kr og bilen bruker 0,7 13*0,7*5 dager*4 uker = Det du betaler. Ikke betal så mye mer enn dette. Om hun ikke vil svare hva hun bruker per mil, så fortell oss bilmodell så kanskej noen her vet sånn ca PS. Trekker altså tilbake det jeg sa om ekstra for olje osv.. Endret 14. juli 2011 av Tropic
Miah Skrevet 14. juli 2011 #6 Skrevet 14. juli 2011 (endret) Det tar ca. 5 min for meg å gå ned til veien, så det går greit det. Er bare litt irriterende, men nei, hun kjører ingen omvei. Huff, vet ikke helt hvilket årstall det er, men hun har en Mercedes fra ca. 91 - 95, noe slikt. Oops, glemte å ta på "anonym", jaja, drit i det. Endret 14. juli 2011 av Miah
Gjest Michelle82 Skrevet 14. juli 2011 #7 Skrevet 14. juli 2011 Bilen hennes bruker forresten diesel. Jeg kan også ta bussen hver dag, men den går 5:50 fra der jeg bor, og med hun kan jeg kjøre sånn ca. 6:20. Ned i veien må jeg gå uansett (hun gidder ikke kjøre opp og hente meg), og ungdomsskort har jeg uansett, siden jeg må bruke det i helgene osv. når jeg skal besøke venner. Du er jo heldig som kan sove 30 min lengre om dagen takket være henne. Er det så vanskelig å gå ned bakken? 2
anita871 Skrevet 14. juli 2011 #8 Skrevet 14. juli 2011 Du er jo heldig som kan sove 30 min lengre om dagen takket være henne. Er det så vanskelig å gå ned bakken? Hun skrev i innlegget over her at det gikk greit å gå ned Kanksje du bør lese hele saken før du kommenterer...
Kosemose Skrevet 14. juli 2011 #9 Skrevet 14. juli 2011 Det sies at drivstoffutgifter er halve kostnaden. Ergo bør du betale all bensin tur/retur. Venninnen din holder bilen, hun besørger vedlikehold, dekk, service, avskriving, osv. Og hun kjører deg så du slipper kjøpe bil selv eller bruke din egen . 2
Gjest Tirkes Skrevet 14. juli 2011 #10 Skrevet 14. juli 2011 Hadde en lignende avtale for en tid tilbake der jeg var sjåføren. Vi delte bensinutgiftene de dagene hun satt på. Har ca 2 min til jobben og hun regnet 15kr mila (selv om bilen min bruker 0,5-0,6 på den slags kjøring. Hun har gjerne gitt meg en femtilapp i uken de gangene hun satt på (satt gjerne på bare en vei daglig), var ingen omvei for meg i det hele tatt, og jeg synes det var mer enn nok. Jeg "tjente" litt, og følte ikke at hun snyltet og hun sparte mye på bussen. Snakke med kollegaen din kanskje? Ikke sikkert hun tenker at du skal betale bensinutgiftene, eller at hun sitter og tenker at du bør betale henne månedskort-pris... Folk er forskjellige. 3
Miah Skrevet 14. juli 2011 #11 Skrevet 14. juli 2011 Det sies at drivstoffutgifter er halve kostnaden. Ergo bør du betale all bensin tur/retur. Venninnen din holder bilen, hun besørger vedlikehold, dekk, service, avskriving, osv. Og hun kjører deg så du slipper kjøpe bil selv eller bruke din egen . Vi jobber samme sted. Hun skal dit uansett. Jeg har ikke bil (og ikke lappen lenger heller). At det er dyrt å ha bil er jo klart, men det er hun som har valgt å ha bil. Hun kjører ingen omveier for å hente meg, og skal på jobb uansett om jeg sitter på eller ikke. Tirkes: Hun har sagt hun vil ha 30 kroner per tur. Jeg laget dette emnet fordi jeg er veldig usikker på hva som er en rettferdig pris, og det at hun har prøvd før å "lure" meg når det kom til hva hun skyldte meg. Baaare litt skeptisk.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2011 #12 Skrevet 14. juli 2011 turen er 8 km, og jeg skal logisk nok betale "en retning." Ikke hvis ene veien har oppoverbakker mens tilbakeveien har mest nedover... 1
Gjest Tirkes Skrevet 14. juli 2011 #13 Skrevet 14. juli 2011 Ikke hvis ene veien har oppoverbakker mens tilbakeveien har mest nedover... Når hun sitter på kun TIL jobb...? Synes 30kr pr dag for 8km var litt vel, jeg da. Hun svindler deg neppe, men personlig hadde jeg skammet meg over å fått så mye for en som satt på med meg uten noen omvei eller noe ekstra utgifter for meg. Det er hyggelig og på sin plass at folk betaler, jeg sparer dem jo tog/buss, men at jeg skal gå i pluss på hele driften, det blir urettferdig i andre retningen.. føler jeg da. 2
Miah Skrevet 15. juli 2011 #14 Skrevet 15. juli 2011 Ikke hvis ene veien har oppoverbakker mens tilbakeveien har mest nedover... Jeg sitter jo mest sannsynligvis på begge veier. Veien til jobb er helt kliss lik som den er på tilbakeveien.
Mynona Skrevet 15. juli 2011 #15 Skrevet 15. juli 2011 30 kr per dag eller per vei?? Uansett, hvis du bor i Oslo er det jo billigere å kjøpe et månedskort (hvis du skal betale 30 kr pr dag.) Og da kan du til gjengjeld reiser hvor som helst utenom arbeidstiden.. Hvis det er 30kr hver vei bruker du jo over 1200,- i måneden. På å sitte på! Nei, det var drøyt synes jeg. Hva med å bruke de 1200,- på en sykkel i steden?
cellar Skrevet 15. juli 2011 #16 Skrevet 15. juli 2011 30 kroner var veldig mye! Hvis du skal sitte på hver dag så blir det jo en del til slutt... Syns det første regnestykket her var ganske fornuftig, ville ha rundt oppover og gitt 200 i måneden kanskje. Iallefall ikke 1200
Tropic Skrevet 18. juli 2011 #17 Skrevet 18. juli 2011 30 kroner per vei, altså 60 kroner dagen?? Nei, det er ALT for mye...
Miah Skrevet 18. juli 2011 #18 Skrevet 18. juli 2011 Herrejesus, LES alle innleggene, så ser dere hva jeg har sagt hun ville ha og om det var for en vei eller per dag. I dag begrunnet hun prisen med at hun visstnok bruker over en liter diesel EN VEI. Da jeg sa jeg skulle søke opp bilen hennes, sa hun at det kunne jeg ikke gjøre, fordi bilen hennes lekker diesel. Er da ikke MIN feil at hennes bil lekker litt?
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2011 #19 Skrevet 18. juli 2011 Det er uforsvarlig å kjøre med en bil som lekker diesel, og om hun blir stoppet av politiet så har hun ikke bil lenger.
Mynona Skrevet 18. juli 2011 #20 Skrevet 18. juli 2011 Herrejesus, LES alle innleggene, så ser dere hva jeg har sagt hun ville ha og om det var for en vei eller per dag. Jeg skjønner fortsatt ikke om det er 30 kr hver vei eller 30 kr pr dag. Du skriver per tur, og jeg aner ikke hva du mener med en tur. Men du kan tilby henne det man får i kilometergodtgjørelse dersom man bruker privatbil til kjøring i arbeid. Dette skal dekke inn bensin, slitasje ol. Satsen er 3,65 kr pr km.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå