Gjest Poirot Skrevet 20. november 2003 #81 Del Skrevet 20. november 2003 Godt sagt, Gjest, er så enig så enig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 20. november 2003 #82 Del Skrevet 20. november 2003 Er ikke det et litt snevert syn på livet? At vi er her bare for å få barn. Da tilegner du jo de som ikke få barn ingen verdi? Hva ned alle de som av ulike grunner ikke kan få barn, har de ingenting her å gjøre? Jeg tror ikke det er meningen at alle skal få barn. Det er noe som heter "naturlig utvalg" i dyreriket. Det innebærer at ikke alle individer har evne til å reprodusere seg, eller i det hele tatt overleve til reproduktiv alder. Slik er naturen. Ikke desto mindre er drivkraften i alle levende vesener behovet for å etterlate seg eget avkom. Jeg vet ikke om jeg tilhører dem som ikke kan få barn. Om jeg gjør det har jeg selvfølgelig likevel en funksjon i samfunnet og familien min, og jeg har selvfølgelig også andre verdier i livet. Jeg ville bare kommentere at det å betrakte ønsket om egne barn som EGOISTISK er absurd! Da har man virkelig fjernet seg mye fra det det handler om å være menneske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 20. november 2003 #83 Del Skrevet 20. november 2003 Ja, hvorfor blir kvinner som har barn så voldsomt provoserte av at noen kvinner ikke vil ha barn? Du mener vel; hvorfor blir noen kvinner som har barn så voldsomt provoserte av at noen kvinner ikke vil ha barn? For leser du innleggene i denne tråden, vil du se at det slettes ikke er slik at alle mødre har denne holdningen. Langt i fra, det er nok et mindretall - heldigvis. Generalisering er ille enten det går den ene eller andre veien! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. november 2003 #84 Del Skrevet 21. november 2003 Det er vel ikke et dummere tema enn mange andre her inne. Lær dere forskjellen på egoistisk og selvsentrert. jeg vet utmerket godt forskjellen på å være egoistisk og selvsentrert.. men svaret blir det samme; det er ingenting som tyder på at man er mindre selvsentrert når man velger å få barn enn når man velger å ikke gjøre det jeg var tidligere sikkert på at jeg ikke skulle få barn.. dette har begynt å endre seg i det siste.. har jeg blitt mindre selvsentrert? nei! jeg bare ønsker meg andre ting i livet, og mitt syn på livet er endret osv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blå Skrevet 21. november 2003 #85 Del Skrevet 21. november 2003 Dette er et tema som går igjen på mange måter. Folk som velger noe klarer ikke å se at andre kan velge noe annet...og omvendt. Det hele handler vel om folk har fordommer, og at de ikke klarer å se at vi er forskjellige. Det blir litt snevert å si at "drivkraften i alle levende vesener er å etterlate seg eget avkom". Det som er vesentlig forskjell på dyr og mennesker er at vi mennesker heldigvis har en fri vilje, og den er til for å brukes. Det er kanskje ikke drivkraften til alle, og om jeg vil gå rundt med badekåpe med sigaretten i den ene hånden og Whisky glasset i den andre hele dagen. Hva så??? Hvem plager jeg??? Og hva er det som egentlig er så ille med å være egoistisk? Jeg har vært egoistisk hele mitt liv jeg, og jeg er ikke så redd for å si det. De fleste av de viktigste og store valgene jeg har tatt er rett og slett egoistiske. Og det er jeg da veldig glad for. Om jeg velger å få barn, noe jeg regner med at jeg gjør, kommer jeg til å velge det fordi JEG vil, og da er jeg jo egoistisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 21. november 2003 #86 Del Skrevet 21. november 2003 Hadde akkurat en forelesning i etikk som gikk mye på dette. Hvordan vi ser ned på andre mennesker som er i en annen situasjon enn oss (det være seg single, barnløse, funksjonshemmede osv). Må si at jeg fikk litt å tenke på selv etter den timen.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 21. november 2003 #87 Del Skrevet 21. november 2003 Det blir litt snevert å si at "drivkraften i alle levende vesener er å etterlate seg eget avkom". Det som er vesentlig forskjell på dyr og mennesker er at vi mennesker heldigvis har en fri vilje, og den er til for å brukes. Det er kanskje ikke drivkraften til alle, og om jeg vil gå rundt med badekåpe med sigaretten i den ene hånden og Whisky glasset i den andre hele dagen. Hva så??? Hvem plager jeg??? La meg si det sånn; forskjellen på dyr og mennesker er at mennesket har oppfunnet prevensjonen, og dermed blir spørsmålet barn/ ikke barn en problemstilling (som ikke har eksistert tidligere). Når jeg snakker om drivkraften i forhold til det å få barn, sikter jeg rett og slett til kåthet, og behovet for å hoppe til køys med en lekker artsfrende (=resulterer som regel i barn). Det kan ikke være tvil om at dette er en vesentlig del av alle skapningers tilværelse, og kan neppe kalles en "snever" påstand. Når det er sagt ser jeg ingen grunn til å rakke ned på dem som ikke ønsker seg barn, eller de som ønsker barn!!!!!!!!! Egoisme hører ikke hjemme i diskusjonen, det handler om helt andre ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 21. november 2003 #88 Del Skrevet 21. november 2003 Men nå viser det seg jo visstnok at det er fler og fler dyreslag som faktisk har sex "for gøy"! Altså ikke for å reprodusere seg, fordi de har det utenfor "fruktbar" tid, og også gjerne med partnere av samme kjønn. Sex skaper stemninger i dyr og mennesker som gjør mer en bare å skape liv, kanskje ikke sex var ment kun for å reprodusere seg? Kanskje det ble skapt for å dempe smerte eller annet? Og at det blir barn nesten hver gang er da tull? Kjenner mange som har sex mange ganger uten at det blir graviditet ut av det jeg, også uten prevansjon! Dette gjelder også dyr, som har sex uten at det ender med barn. (ja jeg kjenner dem ikke altså, men har lest om det.) Vi eksisterer kanskje ikke kun med det som hovedmål? Kanskje det bare er noe vi har trodd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blå Skrevet 21. november 2003 #89 Del Skrevet 21. november 2003 Egoisme hører ikke hjemme i diskusjonen' date=' det handler om helt andre ting.[/quote'] Det er jeg egentlig enig med deg i. Hvorfor jeg trekker inn det er fordi i det første innlegget i tråden blir det snakket om egoisme, og at barnløse var egoistiske av den grunn at de ikke ville ha barn. Noe jeg er sterkt uenig i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. november 2003 #90 Del Skrevet 22. november 2003 Hva med de som velger å ikke få barn av den grunn at man ikke mener selv at man er i stand til å ta vare på et barn? Det er vel snarere det motsatte av å være egoistisk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snorkie Skrevet 22. november 2003 #91 Del Skrevet 22. november 2003 Så alle som ikke ønsker å få barn av forskjellige grunner må få barn allikevel for ikke å være selvsentrerte og navlebeskuende? :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 22. november 2003 #92 Del Skrevet 22. november 2003 1. De jeg kjenner som velger å ikke få barn har ikke tatt det valget fordi de ikke kunne blitt gode foreldre! Man kan da velge å ikke få barn, uten at det er ensbetydende med at man er egoistisk, eller uegnet som oppdrager?!! 2. De fleste mennesker som har fått barn, som meg selv, mener ikke at de som ikke ønsker barn er selvsentrerte og navlebeskuende. Det finnes barnløse som er navlebeskuende, og foreldre som ikke er det. OG det finnes foreldre som er navlebeskuende og barnløse som ikke er det. Er det vanskeligere enn det da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 22. november 2003 #93 Del Skrevet 22. november 2003 Du mener vel; hvorfor blir noen kvinner som har barn så voldsomt provoserte av at noen kvinner ikke vil ha barn? For leser du innleggene i denne tråden, vil du se at det slettes ikke er slik at alle mødre har denne holdningen. Langt i fra, det er nok et mindretall - heldigvis. Generalisering er ille enten det går den ene eller andre veien! Nei, selvfølgelig mener jeg ikke ALLE mødre! Det var da bare en skrivemåte! Jeg er selv mor, og har ikke denne holdningen. Ingen generalisering på gang... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå