Gå til innhold

Kaninbebi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg en liten jentekanin på 5 uker så min kastrerte hannkanin ikke skal bli ensom når jeg er på jobb. Hun er ganske liten i forhold til han, så når han "rir" henne noe som er et godt tegn, sniker hun seg bare unna. Han fortsetter å prøve, men hun bare stikker av. De to går kjempefint ilag når hun er med han og vil kose osv, men med en gang hun forsvinner i en annen retning blir han "sint" å vil ha henne tilbake. Han har aldri skadet henne og hun er heller ikke hissig mot han, hun blir bare lei av at masingen hannes og løper av gårde. Vet ikke hva jeg skal gjøre, kan jo ikke tvinge hennes til å sitte på "fange" hannes hele tiden. Må jeg bare vente til hun blir større å ikke klarer å smyge seg under han når han er over henne.

Har lest mye om hvordan man skal sette to kaniner sammen, men har aldri lest noe om "eiesyke" hankaniner xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Det er ingenting jeg vet om som du kan gjøre med det. Bare la hun stikke av.

Så lenge han ikke skader henne, gjør det ikke noe.

Og så litt off topic:

Når det er sagt er 5 uker alt for tidlig. Kaninunger er klare for nytt hjem når de er 8 uker gamle.

Endret av MissMas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fable

Husk å sterilisere jenta når hun blir gammel nok, siden hunner kan bli ganske så...hissige til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke ha dem sammen før hun er gammel nok og sterilisert, da kan de båndes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er tydeligvis bondet da, siden TS skriver at de innimellom sitter og koser osv :Nikke:

Men når hunnkaninen skal kastreres (noe den burde bli pga hormoner!), kan det bli vanskelig. De skal ikke hoppe og sprette i noen dager etter operasjonen, og noen anbefaler å ha med den andre kaninen til veterinæren i samme reisebur for å sørge for at de "fortsatt er bondet". Det skal ikke mye til før kaniner begynner å slåss. Det er nok med en ny og skummel lukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er tydeligvis bondet da, siden TS skriver at de innimellom sitter og koser osv :Nikke:

Men når hunnkaninen skal kastreres (noe den burde bli pga hormoner!), kan det bli vanskelig. De skal ikke hoppe og sprette i noen dager etter operasjonen, og noen anbefaler å ha med den andre kaninen til veterinæren i samme reisebur for å sørge for at de "fortsatt er bondet". Det skal ikke mye til før kaniner begynner å slåss. Det er nok med en ny og skummel lukt.

Det er vel derfor hun bør kastreres før de bondes, fordi hun får hormoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel derfor hun bør kastreres før de bondes, fordi hun får hormoner?

Jo, det er anbefalt. Men når de allerede er venner, gjør det ingenting om de er sammen en stund.

Det går an å enten ha de sammen så lenge det går, eller å skille de og vente til hunnkaninen er kastrert.

Men kaniner kan bli ensomme og triste hvis de plutselig mister kaninkompisen sin!

Så det var derfor jeg skrev om det andre alternativet ovenfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg skal sterilisere henne når hun er gammel nok :)

Og ja, jeg vet hun er så liten at hun egentli burde være sammen med kaninmammaen sin. Er egentli ganske nervøs på grunn av dette pga foring. Gir henne høy og ca 1 ts pellets fra felleskjøpet om dagen. Hun er veldig flink til å spise både høy å drikke vann! Men er jo såklart redd for at jeg skal gå for fort fram med andre ting kaniner liker å spise (frukt, grønt, kvister åsv).

Hehe, må bare si dette; bare på den tiden jeg skrev innlegget og til når har ting forandret seg, hun er spretten, glad og springer ikke fra "storingen". Han er ikke like hissig. Ser ut som at de kommer til å bli gode venner.

Et spørsmål til! Hun har ikke navn. Irmelin, Luna og Trista er de navnene jeg har tenkt en del på. Hva tror dere? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

1ts pellets?

Hvilken rase er dette? De skal ha 20gr. per kilo de kommer til å bli når de er voksene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en løvehode/hermelin. Er en ts lite eller mye mener du? Jeg gir den så lite i starten så den skal venne seg til det nye foret og siden den er så liten. Vil ikke at den skal få mageproblemer. Da jeg kjøpte meg en voksen hannkanin fikk jeg beskjed om å kun gi den høy den de første ukene så den ikke skulle få mageproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt lite. 20gr er ca en liten neve. Og siden din er blanding blir den nok litt større enn en hermelin, så vil tippe den blir 1.5kg til 2kg.

Mine unger blir da vendt til med kraftfôr fra de er to uker, for de spiser jo det samme som mora. Og jeg gir alltid ut overgangsfôr til kjøpere slik at de skal slippe magetrøbbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Fikk bare vite at man ikke skal gi en kanin som har fått ett nytt hjem "ukjent" mat. Og siden den var så liten da jeg fikk den var jeg usikker på mengde og om den kanskje trengte noen spesielle vitaminer åsv. Var innom en dyrebutikk og sporte. Der sendte de med meg en pose med mat som var for unge kaniner, men da jeg åpnet den var den full av ting kaniner ikke kan spise. Det er lett å bli forvirret når det kommer til kaniner. Alle sier forskjellige ting og selv om jeg vet ganske mye om kaninhold blir jeg ofte usikker pga dette s:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...