Gå til innhold

Katteutstilling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har funnet en utstilling jeg vil stille ut katten min på, men jeg skjønner ikke bæret av hvordan jeg skal melde han på :sjenert:

MÅ man være medlem av en klubb? På skjemaet står det masse opplysninger om katteklubben. Koder og slikt.

Jeg tenkte bare å melde han på, børste han og ta han med bort. Ikke noe mer styr enn det. Ser ikke ut som det er så lett nei.....

Er det mye venting? Både pus og jeg liker ikke å vente.

Skal han holdes på en spesiell måte? Må jeg gå kurs først? Da er jeg litt sent ute.

Skal dommerene ta i han? Da biter han garantert og blir rimelig sur resten av utstillingen, men det er jo ikke en dressurkonkurranse vel. Kun utseende her :)

Er det andre ting jeg må tenke på? Han blir ikke badet eller noe annet. LITT børsting kan jeg få til.

Det er forresten veldig rotete å finne frem på rasekatter.no.

Videoannonse
Annonse
Gjest Fable
Skrevet

Han må kunne håndteres av dommere uten at de blir bitt hvertfall =p

Skrevet

Han må kunne håndteres av dommere uten at de blir bitt hvertfall =p

Ja, skjønner det, men han er vanskelig. Jeg kan si fra på forhånd og si at han må han en mannlig dommer. Biter ikke menn av en eller annen grunn.

Blir vel disket vi :(

• Liker 1
Skrevet

Kan være greit å gå og se på en utstilling først om du ikke har vært på en før :) Jeg er ikke noen ekspert siden jeg ikke har stilt noen av kattene mine, men her kan du lese litt om det: http://d2270861.hosted88.servetheworld.no/page.php?pageid=131

Tror nok du må vaske katten først, uten at jeg skal si noe sikkert. Mulig det står noe om det også på den siden

Gjest BabyBlue
Skrevet

Oppførselen til katten teller faktisk ganske mye. Så på en utstilling på tven hvor katten ble ganske vrang og bet etter dommerne, og mistet poeng (og derfor førsteplassen) pga. det. Tror du bør forberede pus litt før konkurransen, eventuelt spraye felieway rundt han eller noe lignende.

At katten er helt ren og skinnende gir plusspoeng, for jo bedre katten ser ut jo bedre inntrykk gir pusen. Men om du er helt grønn tror jeg du burde se på utstilling først, bare sånn at du får en ide av hvordan det foregår.

Skrevet

Kan være greit å gå og se på en utstilling først om du ikke har vært på en før :) Jeg er ikke noen ekspert siden jeg ikke har stilt noen av kattene mine, men her kan du lese litt om det: http://d2270861.hosted88.servetheworld.no/page.php?pageid=131

Tror nok du må vaske katten først, uten at jeg skal si noe sikkert. Mulig det står noe om det også på den siden

Takk for svar :)

Herregud, dette var mye styr. Jeg må sy burpynt og gardiner! Tenkte jeg skulle ta han med i buret han har hjemme. Hvorfor lager de så mye styr av det?

Tror ikke dette blir noe av jeg :sjenert:

• Liker 1
Skrevet

Oppførselen til katten teller faktisk ganske mye. Så på en utstilling på tven hvor katten ble ganske vrang og bet etter dommerne, og mistet poeng (og derfor førsteplassen) pga. det. Tror du bør forberede pus litt før konkurransen, eventuelt spraye felieway rundt han eller noe lignende.

At katten er helt ren og skinnende gir plusspoeng, for jo bedre katten ser ut jo bedre inntrykk gir pusen. Men om du er helt grønn tror jeg du burde se på utstilling først, bare sånn at du får en ide av hvordan det foregår.

Tror ikke dette er noe for min rabbagast etter det jeg leste. Det blir også mange timer med venting. Vil ikke gjøre det mot gutten min. Han blir så urolig på steder han ikke har vært før.

Ikke verdt det, men jeg er nysgjerrig på hvor fin han egentlig er :)

• Liker 1
Skrevet

Er mulig å få kjøpt ferdliglaget burpynt også :)

Er ganske 'stress' med katteutstilling i forhold til f.eks kaninutstilling, men kattene har det mye bedre på utstilling enn kaniner så det er nok noe i det.. Hvilken rase har du? Eller er det huspus? (Bare lurer)

Gjest BabyBlue
Skrevet

Tror ikke dette er noe for min rabbagast etter det jeg leste. Det blir også mange timer med venting. Vil ikke gjøre det mot gutten min. Han blir så urolig på steder han ikke har vært før.

Ikke verdt det, men jeg er nysgjerrig på hvor fin han egentlig er :)

Har selv vurdert utstilling, for det virker jo ganske morro å få vurdert utseende til katta =) Men herrejesus, det er MYE stress om man ikke er vant til det, ja. Sy burpynt liksom :fnise: Hvis du kjenner katten din såpass godt at du vet han hadde klikket bør du nok droppe det. Hvis katten synes det er fælt og oppfører seg som et helvete er det egentlig ikke verdt det :gjeiper:

Fant

på youtube fra en norsk katteutstilling. Katta må tåle en del dilldall og berøring av fremmede folk.
Skrevet

Har selv vurdert utstilling, for det virker jo ganske morro å få vurdert utseende til katta =) Men herrejesus, det er MYE stress om man ikke er vant til det, ja. Sy burpynt liksom :fnise: Hvis du kjenner katten din såpass godt at du vet han hadde klikket bør du nok droppe det. Hvis katten synes det er fælt og oppfører seg som et helvete er det egentlig ikke verdt det :gjeiper:

Fant

på youtube fra en norsk katteutstilling. Katta må tåle en del dilldall og berøring av fremmede folk.

Ja, utrolig stress. Visste ikke det jeg.

Etter den videoen er jeg overbevist om at dette ikke går. Han hadde sprellet hele tiden og jeg hadde ikke klart å holde han så lenge. Han er tung! I tillegg hadde han blitt rimelig irritert på alle som skal plukke på han.

Nei, jeg får droppe det, men gi meg oppdatering hvis du gjør det da :)

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke du som skal holde katten, de har egne folk som bærer frem kattene.

• Liker 1
Skrevet

Jeg lurer litt på hvorfor du vil stille ut katten din? Utstillinger er for eierens interesse - ikke kattens. Katter skal løpe ut og inn fra hjemmet sitt, klatre i trær, jakte, titte på fuglene, strekke seg i full lengde på sofaen og samtidig prøve å skubbe ned matmor, stikke av med hårstrikker og tigge etter bare eeeen godbit til. De hører ikke hjemme i bur på utstilling...

• Liker 1
Skrevet

Jeg lurer litt på hvorfor du vil stille ut katten din? Utstillinger er for eierens interesse - ikke kattens. Katter skal løpe ut og inn fra hjemmet sitt, klatre i trær, jakte, titte på fuglene, strekke seg i full lengde på sofaen og samtidig prøve å skubbe ned matmor, stikke av med hårstrikker og tigge etter bare eeeen godbit til. De hører ikke hjemme i bur på utstilling...

Er helt enig med deg og som jeg skrev lengre opp så slår jeg det fra meg pga av katten. Det blir mer styr enn jeg trodde.

Ville egentlig ikke stille han ut fast, men hadde vært moro å se bare en gang hvilken plassering han hadde fått. Jeg mener han er et perfekt eksemplar, så det hadde vært moro å sett hva dommerene mener. Dette er ikke noe jeg hadde utsatt han for fast heller.

Så katten blir nok hjemme og leker han :)

Vel, akkurat nå ligger han over armene og gjør det vanskelig å skrive......

• Liker 1
Skrevet (endret)

Er mulig å få kjøpt ferdliglaget burpynt også :)

Er ganske 'stress' med katteutstilling i forhold til f.eks kaninutstilling, men kattene har det mye bedre på utstilling enn kaniner så det er nok noe i det.. Hvilken rase har du? Eller er det huspus? (Bare lurer)

Det er en kastrert Maine Coon :)

Edit: Hvorfor må man ha burpynt egentlig? Det er jo katten de skal se på, ikke noen teite gardiner.........

Endret av capricorn74
  • Liker 1
Skrevet

Er helt enig med deg og som jeg skrev lengre opp så slår jeg det fra meg pga av katten. Det blir mer styr enn jeg trodde.

Så katten blir nok hjemme og leker han :)

Vel, akkurat nå ligger han over armene og gjør det vanskelig å skrive......

Så bra :) nå ble jeg kjempeglad på pus' vegne :) (men jeg skjønner din side av det altså, når veterinæren vår skryter av pus så er jeg jo overstolt lenge etterpå...) :)

Gjest BabyBlue
Skrevet

Nja, hvis man er en oppdretter bør man nesten ha noen katter som har fått bra plassering på utstillinger. Hvis man vet hva man gjør og kjenner katten sin behøver det ikke bli en traumatisk opplevelse for pus =)

Men en huspus som biter etter fremmede bør selvsagt holde seg hjemme, der er jeg veldig enig. Selv om det heter katteutstilling betyr det ikke at man skal stille ut en katt uten å tenke gjennom det først. Skryt av dyrlegen holder lenge for min del :rodmer:

Skrevet

Men da lurer jeg på - hvorfor katteoppdrett? Jo jeg skjønner at enkelte raser er utrolig vakre, men de har (etter hva jeg har hørt, har ingen dokumentasjon her) oftere helseproblemer enn huskatten på grunn av avl?

Og i tillegg er det jo så mange nøster som så sårt trenger et kjærlig hjem. Så i stedet for å avle frem nye vakre eksemplarer, er oppfordringen min å tilby et hjem til en katt som alt finnes på grunn av uansvarlige mennesker som ikke kastrerer kattene sine.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Men da lurer jeg på - hvorfor katteoppdrett? Jo jeg skjønner at enkelte raser er utrolig vakre, men de har (etter hva jeg har hørt, har ingen dokumentasjon her) oftere helseproblemer enn huskatten på grunn av avl?

Og i tillegg er det jo så mange nøster som så sårt trenger et kjærlig hjem. Så i stedet for å avle frem nye vakre eksemplarer, er oppfordringen min å tilby et hjem til en katt som alt finnes på grunn av uansvarlige mennesker som ikke kastrerer kattene sine.

Mange raser har et ganske ekstremt utseende (perser, moderne siameser, orientaler), så jo, med det medfølger det ofte en del genetiske sykdommer. Men så lenge det finnes katteinteresserte vil det også finnes folk som ønsker rasekatter, så... er vel ikke så mye å gjøre med det, til tross for at det finnes flere katter som trenger nye hjem.

Synes heller vi skal angripe problemet med å straffe de som IKKE kastrerer kattene sine for å forebygge at finn.no florerer av kattunger hver sommer. Mange oppdrettere fremmer ganske sunne holdninger til kattehold (riktig för, kastrering, dyrlege osv), så synes ikke at de står for en stor del av problemet. Jeg eier selv en rasekatt, og har aldri møtt en som bryr seg så mye om katter som oppdretteren jeg kjøpte han fra. Hadde flere gjort som oppdretterne - gitt deg en kjøpskontrakt og kastrert kattene før du fikk ta de med hjem, pluss krevd en viss sum for katta... Ja, da hadde vi hatt ganske så mye bedre holdninger til katter enn vi har den dag i dag. Men dessverre finnes det folk som fremdeles har et ganske gammeldags syn på hvordan katter skal leve, noe som fører til mange unødvendige nøster hvert år.

Det er ganske lite rasekatter i forhold til de typiske huspusene her i Norge, så tror ikke at et forbud mot katteoppdrett hadde gjort alt lyst og vakkert :-/-

Skrevet

I et ideelt samfunn hadde det jo vært sertifisering for å kunne ha dyr. Ønsker jo ikke et forbud mot avl, heller et forbud mot utstilling kanskje? Tror ikke dyrene har det bra (så bra som de kunne hatt det) med å kjøre fra utstilling til utstilling?

Men, nå er jo jeg for et kattehold på kattens premisser da. Kanskje mer enn hva som er bra. Beskytter katten min kanskje vel mye ved å ha så høye krav til hvem som kan passe ham og hvordan pass bør skje :)

Skrevet (endret)

Har funnet en utstilling jeg vil stille ut katten min på, men jeg skjønner ikke bæret av hvordan jeg skal melde han på :sjenert:

MÅ man være medlem av en klubb? På skjemaet står det masse opplysninger om katteklubben. Koder og slikt.

Jeg tenkte bare å melde han på, børste han og ta han med bort. Ikke noe mer styr enn det. Ser ikke ut som det er så lett nei.....

Er det mye venting? Både pus og jeg liker ikke å vente.

Skal han holdes på en spesiell måte? Må jeg gå kurs først? Da er jeg litt sent ute.

Skal dommerene ta i han? Da biter han garantert og blir rimelig sur resten av utstillingen, men det er jo ikke en dressurkonkurranse vel. Kun utseende her :)

Er det andre ting jeg må tenke på? Han blir ikke badet eller noe annet. LITT børsting kan jeg få til.

Det er forresten veldig rotete å finne frem på rasekatter.no.

Nå har jeg ikke lest de andre svarene, men tenkte uansett å svare på det jeg vet.

Ja, du må være medlem av en katteklubb.

Ja, det er veldig mye venting, opptil 12 timer i bur på en dag, og det er leeenge for pus i bur, og ikke å anbefale om pus ikke liker å vente.

Du trenger ikke gå på kurs først.

Har du rase katt? Det er forskjellige måter å gjøre klar de forskjellige rasene, dette må du bare google deg frem til. Noen må børstes på forskjellige måter osv, litt sånn overdrevet spesielle ting.

Dommeren vil nok ta på katten og kanskje løfte den opp, katten må ikke bite dommeren da mister den poeng og kan bli disket. Burpynt må du ha, gardiner og sånn fjollete greier:p

Jeg har hatt vår ene pus på utstilling èn gang bare for å prøve det ut. Det var første og siste gang. Hun kjedet vettet av seg stakkers og prøvde tilslutt å grave seg ut av buret.. Jeg er generelt ikke så fan av utstillinger da jeg har fått mer innsyn i de etterhvert og sett på hvor mange redde katter som blir stilt og mange katter som ikke vil være der..

Endret av forum88

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...