"Maia" Skrevet 13. juli 2011 #1 Del Skrevet 13. juli 2011 Hei! Jeg skal ta teorien om ett par dager, og har dermed noe jeg lurer på. Er det noen av dere som vet hvilke regler som gjelder for det å låne bort bilen til noen andre? Altså, har en ansvaret for at føreren er i forsvarlig tilstand eller bilen? Jeg har tatt flere tester på teoritentamen.no, og har på ett spm. fått rett fordi jeg har krysset av for at eieren har ansvaret for føreren, mens på ett annet spm. om akkurat det samme, har jeg fått feil ved å svare det samme. Dette skjønner jeg ikke, så er det noen som faktisk vet hva som er det helt rette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
louise1 Skrevet 13. juli 2011 #2 Del Skrevet 13. juli 2011 Det jeg tenkte med en gang er at han er ansvarlig for at føreren er i forsvarlig stand, ihvertfall. At han ikke er beruset e.l når han skal låne bilen. Det er riktig, såvidt jeg veit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cellar Skrevet 13. juli 2011 #3 Del Skrevet 13. juli 2011 I vegtrafikkloven står det: Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand og at det er forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Han skal sørge for at kjøretøyet også under bruken er i forsvarlig stand og forsvarlig lastet. Eier av kjøretøy eller den som på eierens vegne har rådighet over det, plikter å sørge for at kjøretøyet ikke brukes dersom det ikke er i forsvarlig stand. Så det er vel begge på den biten. Andre biten: Eieren har ansvar for at føreren er i forsvarlig stand. Linker til en artikkel: Lånte bort bilen til full kamerat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
"Maia" Skrevet 14. juli 2011 Forfatter #4 Del Skrevet 14. juli 2011 Tusen takk for hjelp! Ser ut til at eieren har ansvaret ovenfor føreren ut fra dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miah Skrevet 14. juli 2011 #5 Del Skrevet 14. juli 2011 Eieren har ansvar for at... - Den han låner bilen til har førerkort - Den han låner bilen til ikke er beruset Eieren og den som låner har ansvar for at bilen er i forsvarlig stand FØR KJØRING, mens den som låner har ansvar for at den er i forsvarlig og forskriftsmessig stand UNDER KJØRING. Tok selv en hau med prøver på teorientamen for noen dager siden, og ble litt forvirret av det selv... men det handler om det er FØR eller UNDER kjøring. Lykke til på teorien! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
"Maia" Skrevet 17. juli 2011 Forfatter #6 Del Skrevet 17. juli 2011 Tusen takk for forståelig og godt svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå