Gå til innhold

Farge på hokatt


Anne67

Anbefalte innlegg

Hei

Noen her som har peiling på hvor uvanlig det er med hokatter som har helt rød/creme pels, UTEN noe hvitt på?

Mi nydelige kattefrøken er slik. Og alle som ser henne sier at jeg har en hokatt med ekstremt sjelden farge. At denne fargen kun er vanlig hos hannkatter. Se på bildet selv :)

Hun har semilang pels, og er ei godlynt katte som tåler det meste av håndtering og stell - til og med bad :)

Blir glad om noen kan gi meg svar til å bli kloke av.

post-48306-0-81834000-1310558151_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Røde hunnkatter er ikke uvanlig. Den eneste fargen som går på kjønn hos kattene er skilpadde, som nesten alltid er hunner, eller i noen få tilfeller, sterile hanner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røde hunnkatter er mindre vanlig enn røde hanner, fordi genetisk må hunner ha genet fra begge foreldrene før det slår ut, mens hanner bare trenger det fra ene forelder, for å forklare det veldig enkelt.

Den lange forklaringen er at den rød fargen er knyttet til X-kromosomet, og opptrer som recessiv hos hunnkatter, dvs at de må få den fra begge foreldrene for at det skal slå ut på begge XX. Mens hannkatter har bare en X+Y og den røde fargen vil alltid slå ut, når genet er tilstede. Mens hunnkatter som har rød på den ene X og svart på den andre X vil bli tricolor/skilpadde. Dette er ikke en mulig kombo for hannkatter normalt sett, da de mangler den delen på Y-kromosonet, så de vil enten være svart, eller rød. (Og de gangene det skjer er det en mutasjon, som nesten alltid vil være steril.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en rød tabby (mønsteret) med hvit snute og labber. Han var blanding mellom perser og noe ukjent. :) Men tabby er sjeldent. Med hunkatter vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to røde katter, de er like som eneggede tvillinger bortsett fra at det er en hann og ei ho. Mor er skildpadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blubberella

Hun er rød tabby uten hvitt, en vanlig farge.

Vanlig farge, men ikke så vanlig på hunner. Hannkatter kan bli røde bare av at en forelder har genet for rød pels, mens en hunnkatt må ha genet fra begge foreldrene for å bli rød.

Skilpaddefarget (tricolor/flerfarget) er sjeldent hos hanner, men kan som nevnt finnes hos hanner med genfeil (XXY), som da som oftest er sterile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off-topic, men stemmer det at hunnkatter kan ha 4 farger, mens hannkatter aldri kan være en blanding av mer enn 3 farger?

Min hokatt, (vanlig huskatt/blanding), er stripete av lysgrå/svart og er hvit under og på labber + har et par områder med svak orangefarge - altså 4 farger tilsammen, (kattemora var rød/oransje).

Når en venn av meg så henne for første gang kommenterte han at det var ei "fin pusefrøken", og når jeg lurte på hvordan han visste at det var ei kattejente, så nevnte han dette med at 4 farger = hokatt?!

Noen som kan bekrefte/avkrefte? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Litt off-topic, men stemmer det at hunnkatter kan ha 4 farger, mens hannkatter aldri kan være en blanding av mer enn 3 farger?

Min hokatt, (vanlig huskatt/blanding), er stripete av lysgrå/svart og er hvit under og på labber + har et par områder med svak orangefarge - altså 4 farger tilsammen, (kattemora var rød/oransje).

Når en venn av meg så henne for første gang kommenterte han at det var ei "fin pusefrøken", og når jeg lurte på hvordan han visste at det var ei kattejente, så nevnte han dette med at 4 farger = hokatt?!

Noen som kan bekrefte/avkrefte? :)

Det er nevnt flere ganger her allerede, da skilpaddefarget betyr flerfarget. Hanner med denne type farge er som oftest et resultat av en genfeil og er sjeldne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off-topic, men stemmer det at hunnkatter kan ha 4 farger, mens hannkatter aldri kan være en blanding av mer enn 3 farger?

Min hokatt, (vanlig huskatt/blanding), er stripete av lysgrå/svart og er hvit under og på labber + har et par områder med svak orangefarge - altså 4 farger tilsammen, (kattemora var rød/oransje).

Når en venn av meg så henne for første gang kommenterte han at det var ei "fin pusefrøken", og når jeg lurte på hvordan han visste at det var ei kattejente, så nevnte han dette med at 4 farger = hokatt?!

Noen som kan bekrefte/avkrefte? :)

Jeg hadde engang en hannkatt som var svart, grå, hvit og oransje. Han var stripete, og mye av pelsen var hvit.

Om han var steril aner jeg ikke (kattunge).

Jeg vet ikke om hvitfargen blir regnet som en farge, det tror jeg egentlig ikke?

Men jeg kan ingenting om farger, så :P

Endret av MissMas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine svar :)

Må nevne at mor til min kattefrøken er helt hvit og langhåret.

Og faren er vi ikke sikker på, men mest sannsynlig en gråspraglet skogkatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...