Gå til innhold

Bestrålt krydder ?

Fremhevede innlegg

Gjest krystallen
Skrevet

Hva vil dette egentlig si ? Det brukes noe form for ståling som dreper bakterier, er dette poenget med bestrålingen og hva har det å si for kvaliteten på krydder ? Det hender jeg kjøper krydder fra utlandske sjapper og disse er sikkert ikke bestrålte. Er det så ille da ?

Noen som vet ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Bestrålingen er for å drepe bakterier, ja. Ubestrålt krydder har vært mistenkt årsak til forskjellige sykdomsutbrudd. Synes å huske at det senest gjalt krydder i spekemat fra Trøndelag for noen år siden?

Kan ikke tro at det går ut over kvaliteten. Med ubestrålt krydder har du nok en høyere risiko for å bli smittet av forskjellig, men den er nok uansett veldig lav. Dessuten brukes jo mye av krydderet i mat som varmebehandles, da drepes også bakteriene.

Edit: Mer info her.

Endret av Klematis
Gjest Consensio
Skrevet

Hmm, blir spennende å höre fra noe som kan noe om dette.

Regner med at vanlig krydder fra butikkene er bestrålt da?

Har kjöpt noe krydder i butikkene, og syns egentlig ikke at det smaker noe godt.

Som regel lager jeg eget krydder, bruke ferske krydderurter eller kjöper fra ei som lager naturlig krydder - og disse smaker ti ganger bedre enn de jeg kjöper på på butikken. Kanskje det har noe med bestråling å gjöre?

Skrevet

Som det står på siden jeg lenket til må alt krydder som er bestrålt mekes med at det er det. Dette ønsker ikke produsentene siden folk generelt er skeptiske til stråling, og har derfor i stor grad sluttet å bestråle krydder. Dette selv om det matsikkerhetsmessig hadde vært svært lurt å faktisk bestråle krydderet. Bestrålt krydder er på ingen måte farlig å spise.

Står også der at ikke alle krydder/matvarer egner seg for bestråling, da smak kan forringes.

Gjest krystallen
Skrevet (endret)

Ja for de krydderene jeg kjøper i utlandske butikker smaker tusen ganger bedre enn de i vanlig butikk. Det er mer intens smak.

Endret av krystallen
Skrevet

Hmm, blir spennende å höre fra noe som kan noe om dette.

Regner med at vanlig krydder fra butikkene er bestrålt da?

Har kjöpt noe krydder i butikkene, og syns egentlig ikke at det smaker noe godt.

Som regel lager jeg eget krydder, bruke ferske krydderurter eller kjöper fra ei som lager naturlig krydder - og disse smaker ti ganger bedre enn de jeg kjöper på på butikken. Kanskje det har noe med bestråling å gjöre?

Det er mye mat man lager selv eller som stammer fra småskala produksjon som smaker bedre. Det kan godt hende at krydder man kjøper i butikken er en god del eldre og krydder taper smak ganske fort.

Bestråling er ufarlig. Om man skal bekymre seg så er det kanskje heller om eksotiske krydder ikke er bestrålt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...