AnonymBruker Skrevet 13. juli 2011 #1 Skrevet 13. juli 2011 Hei! Jeg er en litt engstelig person. Og nå har jeg fått for meg at det er noe gærent med meg :\ Var gravid før jul i fjor, men det ble spontanabort dessverre (6-8 uker). Trengte ikke utskrapning heldigvis. Legen så på UL og nevnte at jeg har bakovervendt livmor. Han sa det ikke gjorde noe og at det var en viss prosent av befolkningen som har det. Jeg har lest litt om det osv. Jeg tror jeg har PCOS. Dvs "for mye" hår her og der og får lett kviser. Har de siste årene vært passe slank (50-56 kg), men har lagt på meg litt nå det siste halve året. Vet ikke om det var pga graviditeten eller hva? Og nå har jeg fått for meg at det er pga PCOS at det ble spontanabort, at det på en måte er "min feil"? Og nå har jeg også fått for meg at jeg har livmorfremfall? Synes jeg kjenner en "tapp" neders i skjeden. Har vært sånn i mange år. Har alltid hatt litt utflod, men den siste mnd har det faktisk vært minimalt. Har menstruasjon som vanlig og kan ha sex som vanlig. Har ikke vondt eller noen trykkende følelse eller noe, men tenkte på den tappen da Beklager ekle detaljer altså. Jeg er forresten ung i begynnelsen av tyveårene. Håper på noen svar
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2011 #2 Skrevet 13. juli 2011 Fra helsenett. no : Fremfall av livmor og skjede Hva slags sykdom er livmorfremfall? Livmorfremfall (livmorprolaps) forekommer alltid sammen med fremfall av skjedeveggene (vaginalprolaps). Årsaken er at støttevevet i bekkenet, det som ligger rundt livmoren og holder den på plass, er blitt svekket. Livmoren glir nedover i skjeden, og sammen med den glir skjedeveggene nedover. Ofte vil også urinblaeligren følge med, slik at litt av den buler frem i skjeden. Hvordan merker jeg at jeg har livmorfremfall? Du merker det på at du får en tyngdefornemmelse i underlivet. Faller livmoren langt ned, kan du merke at det kommer en kul ut av skjedeåpningen. Du kan også få vanskelig for å få ut avføringen eller for å få tømt blaeligren ordentlig. Er det noe som kan øke risikoen for at jeg får livmorfremfall? Ja, mange fødsler øker risikoen. Er det noe jeg kan gjøre for å forhindre at jeg får livmorfremfall? Legene tror at det er av betydning at du holder musklene i bekkenbunnen i god form. Det gjelder å vaeligre flittig med knipøvelser, saeligrlig etter en fødsel. Når bør jeg gå til lege hvis jeg mistenker at jeg har livmorfremfall? Livmorfremfall er ikke farlig - bare ubehagelig. Hvis du tror at du har det, kan det vaeligre rimelig å gå til lege for å få sjekket om du har rett. Ellers går du til lege hvis du synes det plager deg. Hvordan finner legen ut om jeg har livmorfremfall? Ved en vanlig underlivsundersøkelse der hun ser inn i skjeden din. TS, du kan jo ta en gynekolgisk undersøkelse hvis du bekymrer deg veldig over dette? Her er litt mer: PCOS er en kombinasjon av flere symptomer. Den medisinske diagnosen stilles utfra følgende kriterier: På ultralyd sees mer enn 10 cyster i eggstokkene som alle er mindre enn 1 cm. Minst to av følgende problemer: a. Menstruasjonsforstyrrelser (lang tid mellom menstruasjonene) b. Sjenerende hårvekst på kroppen c. Manglende eggløsning d. Økt nivå av såkalte androgener (testosteronliknende hormon) i blodet e. LH/FSH (hormoner) > 2 Man regner med at hele 20 % av alle kvinner i fruktbar alder har cyster på eggstokkene uten å ha noen symptomer på dette; svært vanlig, med andre ord. Rundt 5 % av alle kvinner i fruktbar alder har i tillegg symptomer som gjør at de får diagnosen PCOS. Symptomer på PCOS PCOS er et sammensatt hormonelt problem, som kan gi veldig varierende symptomer i ulik styrke hos dem som har problemet. Følgende symptomer kan være et tegn på PCOS: Vektøkning Sjenerende hårvekst (såkalt mannlig behåring; på overleppen, haken, innsiden av lårene og under navlen) Noen mister også hår på hodet Kviser Lang tid mellom menstruasjonene Vanskeligheter med å bli gravid Du føler deg trett og sliten Mange spontanaborter Hvordan stilles diagnosen? Ofte tar det lang tid å komme frem til en endelig diagnose. Symptomene er ofte varierende og sammensatte, og kan forveksles med andre problemer. Dersom du har mange av symptomene som nevnt over, kan det være lurt å sjekke om du har PCOS. Blodprøver for å måle hormoner er viktig. I tillegg blir ultralydundersøkelse av eggstokkene gjort. Både gynekolog og endokrinolog (ekspert på hormoner) kan hjelpe med utredning av slike hormonelle problem. Du kan få målt hormonene dine hvis du bekymrer deg. Legen hadde vel informert deg h*u hadde funnet cyster. Gå heller til legen og be om utredning enn å bekymre deg over lang tid:) Jeg har også en liten tapp nederst der...og jeg har vært på mange GU og ingen har kommentert den.
Gjest TsS Skrevet 13. juli 2011 #3 Skrevet 13. juli 2011 Tusen takk for svar! Føler meg ikke uvel eller noe, men når man leser om sånt blir en jo veldig bekymret. Jeg er sånn som drar til legen hvis jeg føler meg veldig dårlig og lar være ellers. Men kan jo kanskje ta en tur innom der
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå