Gå til innhold

"Selvforskyldte" ulykker

Fremhevede innlegg

Gjest Okusan
Skrevet (endret)

Enda en ny båtulykke, enda flere dødsfall.

Greit at det er sommer og sol og båtvær, da skjer det ulykker, men i det siste har det vært flere som har skjedd på helt merkelige tidspunkter. Denne gangen var det noen som kjørte rib-båt klokka tre om natta, i tussmørket.

Aller først må jeg understreke at jeg synes disse ulykkene er like tragisk som alle andre, og det må være forferdelig vondt for de som sitter igjen. Uansett omstendighet.

Allikevel merker jeg at min medfølelse krymper når det blir snakk om ren villmannsferd og dustete oppførsel. Så jeg spør, ikke om noen spesiell sak, men rent generelt: klarer dere å synes like synd på folk når de kjører båt (eller bil, eller scooter, eller balanserer på takrenna) i beruset tilstand eller på annen uforsvarlig måte, og setter eget og andres liv i fare?

Endret av Okusan
  • Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg er faktisk helt enig med deg. De har kun seg selv å takke. Det er selvfølgelig synd at de må bøte med livet, men det er kun deres egen dumskap som er skyld i det. Husker jeg kjørte på E18 i fjor, hvor det var to felt. Vi kom til en bakke, hvor feltet utvidet seg til to felt i min kjøreretning (altså, tre felt totalt). Foran lå det en bil som lå litt under fartsgrensen, og da det ble to felt, ville bilen bak kjøre forbi. I og for seg helt ok, men problemet er bilen bak bil nummer to. Han har tydeligvis skikkelig hastverk, og har ikke tid nok til å vente på at bil nr to kjører forbi, så han tar likesågodt og kjører over sperrelinjen, ut i motsatt kjørefelt når det kommer en trailer imot. Han klarer akkurat å hive bilen inn på riktig side av veien før det smeller. Hva feiler det sånne mennesker? Greit at de ikke liker sine egne liv (kan jo ikke det med slik kjøring...), men at de skal ødelegge andres liv og ta andres liv pga egen uvettig kjøring er helt horribelt!

Var en annen gang også, hvor en bil skal kjøre forbi en syklist midt i en sving. En bil kommer i mot, og må kaste seg på bremsen. Idioen som kjører forbi presterer å pumpebremse (på vanlig, tørr asfalt midt på sommeren), for så å vente på at sykklisten kjører forbi han, før han kjører tilbake i sitt felt. Bare for å kjøre forbi syklisten i neste sving, som er like uoversiktlig.

Jeg har virkelig null sympati når det kommer til sånne mennesker! :snurt:

Endret av Green Lady
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er tilbøyelig til å ha en del mindre medlidenhet når ulykkene skyldes uvettig oppførsel, alkohol, høy fart eller ren skjær dumhet ja.

Det som er trist er jo at de som burde lære av dette aldri vil gjøre det...

Gjest navnelapp
Skrevet

Og ulykka i natt: Den som kom seg i land og fekk varsla var den einaste med redningsvest...

Skrevet

Hvorfor bruker de ikke redningsvest?? Det er visst kun påbudt å ha i båten, ikke å bruke. Hvor er logikken?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg har overhodet ikke mindre medlidenhet for dem som dør av egen uforsiktighet. Men, hvis de skader andre/drar andre med i døden, da synker den.

Gjest Consensio
Skrevet

I mine øyne har de seg selv å takke.

Nå har ikke jeg lest mye om disse sakene, bare fått det med meg grunnet dårlig nettforbindelse og aviser tar en evighet å laste ned her hvor jeg er, så jeg vet ikke så mye om disse sakene.

Men villmannskjøring med båt, sitte i båt uten redningsvest o.l. er idioti.

jeg selv har vært mye i båten de siste to ukene her hvor jeg er, og jeg tar på meg vesten før jeg i det hele tatt går i båten. Selv om vi kjører veldig rolig, spesielt om natten pga dårlig sikt, så gjør ikke alle andre det dessverre. Vi har selv opplevd å nesten bli truffet av en annen båt bare for et par kvelder siden og det var skremmende.

Det er godt at det har blitt strengere krav rundt dette med å kunne kjøre båt, men det trenger å bli enda strengere....disse sakene beviser jo dette.

• Liker 1
Skrevet

I de sakene hvor ulykken utelukkende er selvforskyldt og et resultat av uansvarlighet eller hensynsløshet så er jeg fristet til å si at min medfølelse kun går til de etterlatte.

Gidder ikke sjekke statistikk på det, men skulle anta at sikkert 90% av ulykkene til sjøs i sommerhalvåret kunne vært unngått dersom redningsvest ble brukt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

KALDE DERE ER?

De fleste selvmord tas i beruset tilstand, og kollektivt selvmord er også et faktum som kan eksistere. La være å føle hvis dere ser den ene siden, hvorfor har ikke foreldrene lært de unge båtvett ?

Skrevet

Jeg er hjertens enig med resten, og er såpass kynisk at jeg tenker mer i "retning" naturlig seleksjon. Jeg synes ufattelig synd på de som sitter igjen, for det er de som virkelig betaler den høye prisen for vedkommendes amøbeoppførsel i trafikken især og farlige handlinger (og dette er de fullt klar over selv at er farlig, både for seg og andre).

Når en 22-åring tror at det er helt ok å kjøre 1800 kg i 200 km/t i en tunnel, eller samme fart i en sving på vinterføre, så er det ikke mye kapasistet i topplokket til å tenke med. Vedkommende burde aldri ha hatt lov til å kjøre mer enn en trehjulssykkel, men det går knskje an å forbedre statistikken ved å evt utsette lovlig førerkortgrense for unge menn til 25 år. Det nye prikksystemet for unge bilførere er ihvetfall et lite steg i riktig retning.

Når det gjelder båtulykker og redningsvest, så har jeg mer på følelsen av at det er en ukultur (og hakke idiotisk tankegang) blant voksne. Det samme fenomenet ser vi ift sykkelhjelmbruk, hjelmbruk i alpinbakken og bruk av setebelte hos passasjerer (voksne). Når en femåring forstår hjelmbruk, så er det noe rav galt når 25/35/45-åringen ikke forstår det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er også tilbøyelig til å være enig. Det er tragisk når liv og helse går tapt, men...hvorfor bruker ikke folk vettet?

Det å rase rundt i høy hastighet er i seg selv et faremoment. Mange skjær og "fluer" ligger like under vannskorpa og lurer og det er lett å komme litt på siden av der man egentlig skulle, men når man i tillegg ferdes i tusmørket der sikten er dårligere og ikke har redningsvest på seg, så bør man faktisk ta det litt rolig. Tar nå forbehold om at jeg faktisk ikke vet farten som de forulykkede i disse hendelsene har hatt, men ser det i de fleste tilfeller er snakk om RIB'er og heromkring er det i allfall rimelig høy hastighet på den typen båter.

• Liker 1
Gjest Tigress
Skrevet

Det er jo tragisk når folk dauer i ulukker, men det mest tragiske er jo at det er mange som tydeleg ikkje er i stand til å bruke hovudet til meir enn å ha ei lue på. Eg klarar ikkje heilt å la vere at dette er deira bidrag til evolusjonen.

Skrevet

det verste er at jeg syns ikke synd på folk som dør i slike ulykker, men jeg syns synd på de som sitter igjen.

Gjest fridus
Skrevet

Det jeg syns er det værste må vel være hvis andre tilfeldige omkommer eller blir skada pga. at noen er uansvarlig, feks. dersom noen fyllekjører og kræsjer inn i en annen bil e.l.

det er virkelig tragisk.

Gjest Hard Ride
Skrevet

Jeg har ikke noe mindre sympati, hvem som helst kan ha et øyeblikk hvor de er litt skjødesløse.

Jeg vil påstå at nesten alle vil i løpet av livet gjøre et eller annet dumt som kunne fått dem drept, men de fleste er heldige og slipper unna, enten de er klar over det eller ei.

Jeg synes de som sier "det var hans egen skyld" og som ikke har sympati framstår litt blærete der de sitter på sin høye hest. Ingen er immune mot å gjøre feil.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke noe mindre sympati, hvem som helst kan ha et øyeblikk hvor de er litt skjødesløse.

Jeg vil påstå at nesten alle vil i løpet av livet gjøre et eller annet dumt som kunne fått dem drept, men de fleste er heldige og slipper unna, enten de er klar over det eller ei.

Jeg synes de som sier "det var hans egen skyld" og som ikke har sympati framstår litt blærete der de sitter på sin høye hest. Ingen er immune mot å gjøre feil.

Det er sant det, men noen av disse saken handler ikke om å være litt skjødesløse, men om å være totalt uansvarlige - etter min mening.

Eks. Å kjøre litt over fartsgrensen kontra fyllekjøring.

Å kjøre for fort = skjødeløst. Vi har nok alle gjort det, og kommet greit fra det. Men når uhellet først er ute kan det bety forskjellen mellom liv og død.

Fyllekjøring = totalt uansvarlig. De færreste av oss har gjort det, og sannsynligheten for at noe dramatisk kan skje er stor.

På samme nivå med fyllekjøring er (for meg) å kjøre svært fort i ubeskyttet båt, midt på natten, uten redningsvest og samme med å balansere 7 meter over bakken på et rekkverk, uten sele, for å beskjære et tre.

• Liker 3
Skrevet (endret)

KALDE DERE ER?

De fleste selvmord tas i beruset tilstand, og kollektivt selvmord er også et faktum som kan eksistere. La være å føle hvis dere ser den ene siden, hvorfor har ikke foreldrene lært de unge båtvett ?

Nesten samtlige barn i båt i Norge bruker redningsvest, fordi foreldrene krever det. Foreldrene til disse barna bruker det nesten aldri...

De fleste barn som er oppvokst med/har deltatt i båtlivet, kan masse om båtvett. Forskjellen er at de MÅ følge det, mens foreldrene kan la være, "fordi de er voksne". Når man så blir en ung voksen selv, vet jo "barna" at de kan la være å følge reglene, fordi sånn har mamma og pappa (tante og onkel/bestemor og bestefar etc) alltid gjort det, og det har gått bra...

Endret av Kjemi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...