Gå til innhold

Allergi av kattepels?


Gjest dunebuggy

Anbefalte innlegg

Gjest dunebuggy

Jeg så en kattunge da jeg syklet, og klappet den litt på pelsen med hendene. Det ante meg at pelsen var småskitten, men jeg fikk rødt utslett som svidde litt på fingrene etter en til to dager. Nå er det litt opphovnet, men det svir ikke.

Er det en allergisk reaksjon mot dyremidd tror dere?

Det er dyrt å gå til legen bare for å spørre når det er så lite, men jeg tror selv at det er én reaksjon på dyrepelsen til den lille forlatte kattungen som ikke hadde det bra og mjauet konstant i buskene. Angrer meg for at jeg tok meg bryet med å være så grei at jeg i det hele tatt var borti pelsen til den, da det ante meg at den ikke hadde fått noe særlig bra stell. Den var utmagret og febrilsk.

Enten var den forlatt før en ferie, eller så hadde den gått seg bort. Det er jo så mye netting-gjerder og slikt som gjør at det er vanskelig for små firbente dyr å komme seg hit og dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så du en kattunge ute? Dakar liten. Du skulle kanskje tatt den med hjem?

Kattunger skal ikke være utendørs :\

Det kan høres ut som om du fikk en allergisk reaksjon. Hvis det har blitt bedre trenger du sikkert ikke å gå til legen? (Aner ikke, har aldri fått rødt utslett som svir på fingrene før).

Endret av MissMas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis katten er forlatt - ring Dyrebeskyttelsen, så får de hentet den inn :) Så slipper den å gå ute og lide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dunebuggy

Ja, det var en annen person der også, og han ringte dyrebeskyttelsen, og han hadde bil, så jeg tror det ordna seg. Men jeg måtte sykle videre. Har lest at kattepels kan gi hudreaksjoner, så jeg tror det bare var noe slikt jeg fikk litt av. Men om den kommer til dyrebeskyttelsen, så kan det jo hende den bare blir avlivet da... jaja. Men katten var veldig pen og snill, og pen i pelsen, så det kan godt hende noen vil ha den. Den var halvstor, men langt i fra voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

¨Det kan jo være at katten har gått gjennom noe buskas du er allergisk mot? Jeg ville uansett sett det an litt. Om det blir verre, hadde jeg kontaktet lege. Hvis den er så syk at den må avlives, er det bedre at det blir gjort "fortest mulig", enn at den dør av sykdommen alene og forlatt :tristbla: Dyrebeskyttelsen er ikke en del av mattilsynet, så de prøver faktisk det meste før de avliver. Mattilsynet avliver bare med én gang, uavhengig om det er friske eller syke katter. Dobbel :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kattemor pleier vel å stelle ungene og da ved å sleike? De fleste som er allergiske mot katter,reagerer faktisk på spyttet og ikke pels/huden til kattene.

Den kan jo også ha vært borte i brennesle eller annet som igjen kan gi reaksjon hos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest dunebuggy

Jeg tror huden min reagerte på pelsen til katten, som sikkert var full av midd og dritt og lort, og at jeg fikk en reaksjon i huden, som heldigvis var veldig liten. Ei dame på apoteket mente det kunne være talgkjertlene som hadde reagert og fått en liten infeksjon.

Verre med katten. Den var nesten halvvoksen, og ganske søt. Ikke en slik liten kattunge. Den mjauet konstant. Håper den andre mannen som var der og som hadde bil tok med katten til en dyrelege.

Endret av dunebuggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...