Gå til innhold

Bursdagsgave til mor som skal sone i fengsel

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mor på slutten av 50-årene skal sone 3 måneder i fengsel om et par dager, og i løpet av sonetiden har hun også fødselsdag...

Jeg vet liksom ikke helt hva jeg kan gi henne? Jeg kan i utgangspunktet gi henne hva som helst og bare gi henne det før hun reiser, men jeg vil jo gjerne at hun har nytte av det de månedene hun er alene...

Bursdagsgave eller ikke, vil uansett gi henne en 'farvel, men ikke kjed deg for mye' gave før hun drar som hun kan ta med til fengselet.

Hva er lov og ikke lov å ta med inn i et kvinnefengsel? Noen som har noen ideer på hva som er passende å gi? Null anelse selv...

Noen som har forslag til bøker?

Vet hun liker å strikke og sånt. Kan man ta med strikkepinner osv inn i fengsel? :forvirra:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ikke om man kan ha med seg noe til fengsel eller ikke, men et par gode bøker tror jeg hadde vært tingen. Hadde jeg vært deg, hadde jeg gått innom en større bokhandel og bedt dem om å anbefale deg noe i den sjangeren hun liker best.

Om ikke hun kan ha de med, så har hun noe å glede seg til når hun kommer ut! :)

Skrevet

Jeg ville gitt henne en dagbok, en STOR dagbok, hvor hun kan skrive ned sine tanker, opplevelser, refleksjoner, osv når hun er der. Og også kanskje en spirituell bok som tar for seg det å være takknemmlig, se det gode i alt man opplever, hvordan alt man erfarer, uansett hvor negativt, får en sterkere og til bedre steder senere i livet, osv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dagbok var en god idè. Eller så kan du gi henne noe hun kan glede seg til å bruke når hun kommer ut.

• Liker 1
Skrevet

Paulo Coelho har en fantastisk bok med mange sitater, helt sikker på moren din ville funnet trøst og inspirasjon fra noe sånt.

Skrevet

MP3- spiller som du på forhånd fyller med et par lydbøker og musikk du vet hun liker? Kanskje du også kan spille inn en personlig melding som hun kan høre på når hjemlengselen blir for stor?

Vet ikke om slikt er tillatt i fengsler, men er jo ingen "farlig" eiendel da...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips!

En dagbok var en veldig god idé... Hun er generelt et kreativt menneske og har alltid drømt om å begynne å skrive, så kanskje det kunne inspirere henne til å skrive litt mer....

En spirituell/selvhjelp-bok er også en god idé da hun er et alternativt/spirituelt menneske, men bortsett fra "The Secret" (som hun allerede har lest/sett på film, ikke sikker) har dere noen forslag til hvilke bøker? :S Jeg vet hun anbefalte meg å lese "Odel" av Anne Karin Elstad en gang i tiden... Noe i den sjangeren? Hun liker også den som heter Alchemisten eller noe som jeg ikke vet forfatternavn på. Det er de eneste bøkene jeg vet hun har lest, haha :P

Prøvde å sjekke hva man kan ta med inn i fengselet, men det sto ingenting om bøker... :snurt: Så får bare kjøpe og se hva som skjer...

AnonymBruker
Skrevet

Siden de har bibliotek i fengsler kan du kanskje gi henne en mer personlig bok. Jeg tror det er lov å ta med strikketøy på åpne avdelinger.

Hun vil kanskje ha behov for cd-spiller men det er ting hun må ordne selv. Tv kan hun låne der.

Skrevet

Hva med en fil. :fnise:

Nei huff... det var ikke morsomt. Slem Chiyo! :kjefte:

• Liker 6
Skrevet

Takk for tips!

En dagbok var en veldig god idé... Hun er generelt et kreativt menneske og har alltid drømt om å begynne å skrive, så kanskje det kunne inspirere henne til å skrive litt mer....

En spirituell/selvhjelp-bok er også en god idé da hun er et alternativt/spirituelt menneske, men bortsett fra "The Secret" (som hun allerede har lest/sett på film, ikke sikker) har dere noen forslag til hvilke bøker? :S Jeg vet hun anbefalte meg å lese "Odel" av Anne Karin Elstad en gang i tiden... Noe i den sjangeren? Hun liker også den som heter Alchemisten eller noe som jeg ikke vet forfatternavn på. Det er de eneste bøkene jeg vet hun har lest, haha :P

Prøvde å sjekke hva man kan ta med inn i fengselet, men det sto ingenting om bøker... :snurt: Så får bare kjøpe og se hva som skjer...

Av spirituelle bøker kan jeg anbefale "En ny jord" av Echart Tolle, og "Du får alltid det du ber om" av Esther & Jerry Hicks.

Det er Paulo Coelho som har skrevet alkymisten, han har mange andre fantastiske bøker også, selv om jeg personlig syns alkymisten er den beste.

AnonymBruker
Skrevet

Synes at et strikketøy må være midt i blinken. Et som tar litt tid.

Er det åpen soning så er det ikke mange restriksjoner.

AnonymBruker
Skrevet

Du MÅ ringe til fengselet og forklare situasjonen. De ulike fengslene har ulik praksis. Men MP3-spillere er ikke tillatt. Det er heller ikke adaptere.

Når det gjelder bøker, ville jeg vært forsiktig med å velge veldig dype og tungleste bøker. Mange tror de skal lese "verdenslitteratur" når de er i fengsel, men saken er at man har behov for virkelighetsflukt, og dermed svært lett kiosklitteratur.

En dagbok er en ide, men husk at hun ikke er fri til å skrive hva som helst i den mens hun er i fengsel. Den blir lest i, og dersom det er innhold som kan oppfattes som om det avslører rutiner osv., vil den bli fratatt henne, uansett om hun har fått den av deg.

Mange fengsel tillater hobbyutstyr. Strikketøy kan være aktuelt (hør med det fengselet hun skal til), men ingenting som krever f. eks. superlim. Tegnesaker kan være en annen ide.

Ellers gir mange røyk i presang. Eller hvis hun bruker sminkesaker kan det også være noe. Hva med en fin topp eller gode sko eller tøfler? Det er jo salg nå.

• Liker 1
Skrevet

Et staffeli, lerret, og malesaker høres ut som en veldig god idé. Det er noe veldig terapeutisk og frigjørende ved å male, selv om man ikke har gjort det før.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal hun i fengsel?

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal hun i fengsel?

Det er vel totalt irrelevant?

• Liker 3
Skrevet

Andre gode bøker av Paulo Coehlo:

Veronika vil dø

Djevelen og frøken Prym

Elleve minutter

Zahir

Ved elven Piedra satt jeg og gråt.

Andre forslag fra en annen Coehlo-elsker:

Alt av Cecilia Samartin

Barnepiken av Kathryn Stockett

Damenes detektivbyrå nr 1. (dette er en serie, finnes i pocket)

Dagboken av Nicholas Sparks

Venstre hånd over høyre skulder

Hotellet på hjørnet av bitter og søtt

Morsomme bøker av f.eks Unni Lindell (sitatbøker fra barnemunn eller boken hun skrev med Anne B. Ragde om å være kvinne som blir eldre), Knut Nærum, bøkene i serien "den ultimate guiden til unyttig kunnskap",

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke giddet å kjøpe bursdagsgave til en som ikke gidder å følge loven.....

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal hun i fengsel? Det inntereserer meg.

• Liker 1
Skrevet

Tviler på at strikkepinner er lov i fengsel

AnonymBruker
Skrevet

Du MÅ ringe til fengselet og forklare situasjonen. De ulike fengslene har ulik praksis. Men MP3-spillere er ikke tillatt. Det er heller ikke adaptere.

Når det gjelder bøker, ville jeg vært forsiktig med å velge veldig dype og tungleste bøker. Mange tror de skal lese "verdenslitteratur" når de er i fengsel, men saken er at man har behov for virkelighetsflukt, og dermed svært lett kiosklitteratur.

En dagbok er en ide, men husk at hun ikke er fri til å skrive hva som helst i den mens hun er i fengsel. Den blir lest i, og dersom det er innhold som kan oppfattes som om det avslører rutiner osv., vil den bli fratatt henne, uansett om hun har fått den av deg.

Mange fengsel tillater hobbyutstyr. Strikketøy kan være aktuelt (hør med det fengselet hun skal til), men ingenting som krever f. eks. superlim. Tegnesaker kan være en annen ide.

Ellers gir mange røyk i presang. Eller hvis hun bruker sminkesaker kan det også være noe. Hva med en fin topp eller gode sko eller tøfler? Det er jo salg nå.

Det er feil at dagbøker blir lest. Enten må hun være en god informant fra før eller sitte for noe alvorlig som inbefatter flere aktører, og tre mnd dom gir ingen grunnlag for det i domsfellelsen. Du kan gi henne hva du vil, jeg ville gitt henne en ullgenser, et sjal eller et sengeteppe. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...