Gå til innhold

Forstoppet/VELDIG treig mage

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg går så lite på do i forhold til hvor mye mat som går inn om dagen, og magen bare eser ut for hver dag, og det er vondt :sjenert: Er det noen som har noen "krisetips" som kan fungere for å få fart på magen i en fei? Altså, som kan virke innenfor en time? Har ikke svisker e.l i hus, men igurnn det vanlige..

Hilsen ei med vondt i magen :(

Videoannonse
Annonse
Gjest fridus
Skrevet

uffda, noen ting som kanskje kan hjelpe:

- Rosiner

- te/ kaffe skal jo virke avførende, kan jo forsøke.

- drikke mye (ok vet ikke om det hjelper)

- sukkerfrie pastiller

Skrevet

Drikker nok, ja, men det kommer liksom bare.. tiss... :sjenert:

Hvor mye sukkerfrie pastiller måtte jeg spist? skal se om vi har noe...

Gjest fridus
Skrevet

og en ting til God bedring!! :troest: fælt å ha vondt i magen

AnonymBruker
Skrevet

Hmm.. Har du noen produkter full av søtstoffer kan du lempe innpå, eller tygge tyggis som en helt. Husk å drikke masse vann også.

Skrevet

Hmm.. Har du noen produkter full av søtstoffer kan du lempe innpå, eller tygge tyggis som en helt. Husk å drikke masse vann også.

Tygge tyggis gjør jeg, men det har visst ikke satt fart på noe enda i allefall... Hva slags produkter fulle av søtstoffer tenker du på? Fungerer smågodt?... sånn gelégodteri?

Akkurat nå driter jeg omtrent i hva det er og hvor mange kalorier som er i det, jeg har så vondt at det må UUUUT :(

Gjest fridus
Skrevet

Hehe, det med sukkerfrie pastiller er sikkert ikke det en lege ville sagt, men tror det kan funke. Er vel litt individuelt hvor mye, men kan jo prøve med en eske pastiller eller noe? Spørs selvfølgelig hva du har :)

Ellers hjelper det jo faktisk å bevege på seg, men kanskje ikke så fristende ut å gå nå midt på natta.

Skrevet

Bryr meg midt i (bokstavelig talt :P) om hva en lege ville sagt om at det og det er usunt så lenge det kommer seg ut av systemet mitt, det er så ubehagelig atter...

Går og leter etter pastiller jeg!

Skrevet

Nå føler jeg meg dum som er rigget til på toalettet med pc'n på en liten krakk, sudoku'n i fanget mens jeg tygger sukkerfrie pastiller og drikker masser av vann :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Kaffe med melk fungerer som ei kule på meg! Hvis det er noe du ikke tåler, men bare blir litt løs i magen av, kan jo det fungere som "medisin" i dette tilfellet!

... det gjør forsåvidt et par pakker med läkerolpastiller også.

Skrevet

Blir ikke løs i magen av annet enn kinamaten til ei sjappe litt borti her, men de er stengt nå.. Pluss jeg gjetter på at det er andre grunner til at jeg blir løs i magen av maten deres..

:sjenert:

Sitter å tygger Läkerol til den store gullmedalje, til nå har vel en halv pakke gått ned, de er jo så harde at jeg må tygge på de i evigheter før de er svelgendes..

Skrevet

Dulcolax eller Dufalac fra apoteket er effektivt.

Men hvis det er gått så langt som det kan virke, anbefaler jeg Klyx miniklyster. Disse er lette å sette selv, ogmskremmende effektive hvis du bruker dem riktig. Det kan være litt ubehagelig en liten stund, men det oppveier for gleden av å få tømt seg skikkelig.

AnonymBruker
Skrevet

Kruttsterk kaffe.

AnonymBruker
Skrevet

olje, ekkelt men effektivt.

Skrevet

Er d virkelig bom stopp, så er et lite klyx veldig greit. Som nevnt over her er det lett å sette selv, kan være litt ubehagelig en liten stund, men ting kommer ut!

Gjest Gjest
Skrevet

Har selv hatt trek mage i årevis.

brukt avføringdråper i perioder,virker ikke så voldsomt som tabletter synes jeg.

men det beste rådet jeg har fått var fra Dr OZ på tv.ta magnesium.det treng du vell uansett.han tok en ts hver morgen.jeg tar kapsel hver morgen 400 mg tror jeg.magen har aldri fungert så godt.ikke er det vane dannende heller.

og nå du ikke har fått gått på do en stund ta 2.

Skrevet

En stikkpille virker kjapt. Jeg fikk DEN trykketrangen. Det må kjøpes på apotek.

Skrevet

Sleit med samme problemet, men det har heldigvis blitt bra igjen. Men derfor har jeg også noen tips :)

- DRIKK nok ! selv om man føler man bare tisser, er det veldig viktig med nok væske.

- fiberrik mat. fiber setter fart på fordøyelsen og gjør maten mye lettere å føre gjennom tarmene. eks. er grovbrød, epler, havregryn/havregrøt

- rosiner / svisker

- linfrø, f.eks putt disse i yoghurt

- yoghurt generelt

- biola

- pass på å spis jevnlig. Veldig viktig at det ikke går lang tid mellom store måltider. Velg heller litt mindre og ta et mellommåltid

Starter du dagen med en skål med yoghurt/biola og havregryn med rosiner og linfrø samt et glass vann får du en utrolig god start på dagen med masse mat som virkelig burde få fart på fordøyelsen :)

AnonymBruker
Skrevet

Nyco?

Ellers vil jeg anbefale å spise knekkebrød over vanlig brød, det inneholder mye fiber og mindre forstoppelse.

Yoghurt, f eks Activia er også godt for magen i lengden

Skrevet

Nyco?

Ellers vil jeg anbefale å spise knekkebrød over vanlig brød, det inneholder mye fiber og mindre forstoppelse.

Yoghurt, f eks Activia er også godt for magen i lengden

Nyco hjelper mot sur mage, altså fra magesekken og opp.

Men fiber og youghurt hjelper godt til å stabilisere en langsomtvirkende tarm. Det har nok ellers liten effekt mot akutt forstoppelse, men hjelper til å stimulere og stabilisere peristaltikken i tarmen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...