Milo Minderbinder Skrevet 18. november 2003 #1 Skrevet 18. november 2003 Jeg har hørt følgende. For mangfoldige titalls tusen år siden bodde to gode naboer i hver sin hule, ikke langt fra hverandre. Mellom samle- og jakteøktene drev de på med oppfinnelser i det små. Så var det en dag da, at den ene av dem kom styrtende ut av sin hule, med høylydte utrop som av vill og uhemmet begeistring. Vi har svært få holdepunkter om datidens språk, men vi kan for all enkelhets skyld si at han gikk grekerne i næringen lang tid før det var både grekere eller gresk, i det han blant annet ropte "Eureka!" "Eureka!", ropte han. "Jeg har funnet opp Vimbimbimblærestylta!" Hans smil var av de bredeste man hadde sett, og han hoppet muntert opp og ned, på den måten små barn gjør. Naboen kom bort til ham. "Heisann, nabo", sa han. "Jeg hører du har funnet opp Vimbimbimblærestylta. Gratulerer! Hva er det den gjør for noe, da?" "Joda.. nå skal du høre", sa vår venn oppfinneren av Vimbimbimblærestylta. "Det er en ganske snedig og sinnrik anretning som virkelig vil revolusjonere alle problemene vi har sett, og ikke minst hatt med transport... du vet hvor tunge ting kan være" Naboen ble litt betenkt, og så rett og slett litt engstelig ut. "Hvordan ser så denne Vimbimbimblærestylta ut da? "Å.. den er så enkel at den er genial. Den er av tre, og den er rund. Det den gjør, er rett og slett noe som jeg har valgt å kalle å siggutibbelibbe" Naboen var nå nesten det vi kan kalle panisk. "Har den trespiler, denne Vimbimbimblærestylta di, da?" Vår venn oppfinneren avVimbimbimblærestylta bekreftet at det hadde den. Naboen ble sint. "Din jævla gjøk!!! Du har funnet opp hjulet, for faen!...og det triller!!!" Og så ble det til at de to naboene slåss så filler og fliser føyk stokk og stein imellom om den juridiske opphavsretten til enten Vimbimbimblærestylta eller hjulet, og hadde det ikke vært for at oppfinneren av ilden kom forbi og truet med å sette fyr på dem, så hadde slåsskampen endt med at en av dem hadde gått i døden. Nå i ettertid vet vi at de med tiden begge gikk i døden på grunn av henholdsvis elde og en mystisk hageulykke, men det er strengt tatt en annen historie. Dessuten er man usikre på om man på dette tidspunkt har funnet opp konseptet "død". Uansett...De to stridende naboer ble kaldt inn på teppet foran landsbyrådet. En hel uke med beinhard juridisk tautrekning fulgte, og juryens kjennelse ble at opphavsretten skulle gå til han som hadde funnet opp hjulet som trillet, og dermed ble det tap for oppfinneren av Vimbimbimblærestylta som siggutibbelibbet. Grundigere studier i ettertid, foretatt av en av de mer anerkjente kontemporære journalister, avslørte imidlertid at idèen om den revolusjonære transportanretningen faktisk var unnfanget i hulen til oppfinneren av Vimbimbimblærestylta som siggutibbelibbet, og at en stygg urett dermed var begått. Man teoretiserte masse om hva grunnen til dette kunne være, og et av de mer rådende paradigmene i teoriansamlingene som fulgte, var at juryien rett og slett hadde avskrevet Vimbimbimblærestylta som siggutibbelibbet fordi navnet var så uutgrunnelig tåpelig. Det er imidlertid verdt å merke seg at ryktene ville ha det til at juryens formann, oppfinneren av ilden, hadde et meget godt øye til søsteren av han som fant opp hjulet. Sammenhold dette med den kjensgjerning at den angjeldende saksdokumenter vitterlig ble offer for flammenes rov. Jeg aner urent spill, jeg.
Gjest Anonymous Skrevet 20. november 2003 #2 Skrevet 20. november 2003 Jeg aner urent spill, jeg. Ja, men hadde de funnet opp konseptet spill på den tiden? Og var ikke egentlig alt urent?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå