Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var i butikken i dag og kjøpte en 5-pakning med first price nudler. Jeg var ikke helt sikker på prisen der jeg stod, men reagerte når jeg så at summen kom på 39 kroner. (De har en skjerm foran kassene så vi kan følge med etterhvert som varene blir slått inn). Ved nærmere ettersyn så jeg at kassagutten hadde slått prisen x 5, og jeg prøvde å forklare ham at det når varene er pakket sammen skal man da ikke betale for dem en og en, og at disse nudlene umulig kunne være så dyre. Det virket faktisk som han hadde store problemer med å forstå dette, og prøvde seg med: Ja, skal vi si 20 kroner da? Jeg svarte at jeg tenker vi sier 7.90 jeg, det er jo den prisen som kommer opp på skjermen! Han begynte å studere pakken, og kom frem til at det var jo samme strekkode på alle, og mente derfor at jeg SKULLE betale fem ganger prisen! Jeg greide tilslutt å krangle meg frem til 7,90, og da jeg pakket sammen varene var han kjapp med å reise seg, sikkert for å sjekke hvem av oss som hadde rett.

Jeg er til vanlig litt sløv med å sjekke kvitteringer og sånt, men det skal jeg jaggu gjøre heretter. Gudene vet hvor mange ganger tidligere jeg kanskje har betalt dobbelt eller trippelt av ting og ikke lagt merke til det!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jøss.. Håper du klager til sjefen.

• Liker 1
Gjest Bjørn82
Skrevet

Var i butikken i dag og kjøpte en 5-pakning med first price nudler. Jeg var ikke helt sikker på prisen der jeg stod, men reagerte når jeg så at summen kom på 39 kroner. (De har en skjerm foran kassene så vi kan følge med etterhvert som varene blir slått inn). Ved nærmere ettersyn så jeg at kassagutten hadde slått prisen x 5, og jeg prøvde å forklare ham at det når varene er pakket sammen skal man da ikke betale for dem en og en, og at disse nudlene umulig kunne være så dyre. Det virket faktisk som han hadde store problemer med å forstå dette, og prøvde seg med: Ja, skal vi si 20 kroner da? Jeg svarte at jeg tenker vi sier 7.90 jeg, det er jo den prisen som kommer opp på skjermen! Han begynte å studere pakken, og kom frem til at det var jo samme strekkode på alle, og mente derfor at jeg SKULLE betale fem ganger prisen! Jeg greide tilslutt å krangle meg frem til 7,90, og da jeg pakket sammen varene var han kjapp med å reise seg, sikkert for å sjekke hvem av oss som hadde rett.

Jeg er til vanlig litt sløv med å sjekke kvitteringer og sånt, men det skal jeg jaggu gjøre heretter. Gudene vet hvor mange ganger tidligere jeg kanskje har betalt dobbelt eller trippelt av ting og ikke lagt merke til det!

Jeg sjekker alltid kvitteringen, og tar det som en selvfølge at man får kvitteringen uten at man må purre på den som sitter i kassa. Jeg sjekker alltid kvitteringen før jeg begynner å pakke i posen og forventer at ting blir rettet opp umiddelbart. (Jeg har alltid kontroll på hva det jeg kjøper koster, og kjøper ikke noe dersom det ikke er priset.)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier aldri å ta med meg kvittering, stoler nok litt for mye på at varer er riktig priset og at de blir slått inn riktig i kassa... Spørs om jeg har tapt noen kroner på det, ja.

Skrevet

Etter å ha lest i en annen tråd her virker det som at kassapersonalet blir irriterte av at man sjekker kvitteringen.. Jeg gjør det når jeg husker det, foreldrene mine gjør det slavisk og det er oftere de finner feil enn at de ikke finner det. Og feilen er alltid i butikkens favør.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har selv jobbet i butikk noen år. Etter disse årene sjekker jeg ALLTID kvittering (samt også holdbarhetsdato før jeg betaler). Jeg vet hvor lett det er å ta feil pris, skrive inn feil kode eller rett og slett ikke få med seg at potetene var satt ned på halv pris.

Når det gjelder kranglingen du måtte gjennom, så hadde jeg gjort det samme. En ansatt bør ha kontroll på cirka-priser. En hver ansatt med litt logisk sans bør forstå at 5 pk firstprice nudler umulig kan koste 40 kr! Dersom noe lignende skjer flere ganger på samme butikk bør du prate med sjefen.

AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha lest i en annen tråd her virker det som at kassapersonalet blir irriterte av at man sjekker kvitteringen.. Jeg gjør det når jeg husker det, foreldrene mine gjør det slavisk og det er oftere de finner feil enn at de ikke finner det. Og feilen er alltid i butikkens favør.

Nå er ikke jeg butikkansatt; men tror ikke problemet er selve sjekkingen av kvitteringen. Men at dersom en bruker en 2-3 min på å sjekke kvitteringen - istedet for å pakke varene i poser - hoper det seg opp varer på båndet, og blir kø :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte fire ulike typer skivet ost som var på tilbud til samme pris, og reagerte på svært høy pris mens varene ble slått inn. Sjekket kvitteringen, og hadde bare fått tilbudspris på én pakke. Kassamannen nektet først at det kunne være noe feil, for da ville det ha blitt slått inn automatisk. Det endte med at to andre ansatte ble ropt til kassa og en av dem måtte løpe og sjekke, og joda, alle var på tilbud. Jeg fikk tilbake pengene mine, og de mumlet noe om "feil i systemet".

Lurer på hvor mange andre som har blitt lurt på denne måten? Jeg kan ikke tenke meg at det skal være feil i systemet i en splitter ny butikk. Bevisst brukerfeil for å tjene penger, tipper jeg heller.

Etter dette sjekker jeg alltid lappen, så får butikkansatte heller bli sure når jeg påpeker feil og krever mine 3,50 kr tilbake. Pengene blåser jeg i, men det har blitt en prinsippsak å ikke godta "feil i systemet" :kjefte:

Skrevet

Nå er ikke jeg butikkansatt; men tror ikke problemet er selve sjekkingen av kvitteringen. Men at dersom en bruker en 2-3 min på å sjekke kvitteringen - istedet for å pakke varene i poser - hoper det seg opp varer på båndet, og blir kø :)

Enig. Kvitteringen kan sjekkes hjemme (eller hvertfall etter at varene er pakket ned). Er det feil, kan man ta med seg kvittering og evt. vare ned neste gang man er på butikken.

Skrevet

Jeg kjøpte fire ulike typer skivet ost som var på tilbud til samme pris, og reagerte på svært høy pris mens varene ble slått inn. Sjekket kvitteringen, og hadde bare fått tilbudspris på én pakke. Kassamannen nektet først at det kunne være noe feil, for da ville det ha blitt slått inn automatisk. Det endte med at to andre ansatte ble ropt til kassa og en av dem måtte løpe og sjekke, og joda, alle var på tilbud. Jeg fikk tilbake pengene mine, og de mumlet noe om "feil i systemet".

Lurer på hvor mange andre som har blitt lurt på denne måten? Jeg kan ikke tenke meg at det skal være feil i systemet i en splitter ny butikk. Bevisst brukerfeil for å tjene penger, tipper jeg heller.

Etter dette sjekker jeg alltid lappen, så får butikkansatte heller bli sure når jeg påpeker feil og krever mine 3,50 kr tilbake. Pengene blåser jeg i, men det har blitt en prinsippsak å ikke godta "feil i systemet" :kjefte:

Faktisk så syns vi som jobber i butikk at det er like irriterende som dere. Det blir mye unødvendig arbeid, sure kunder og lange køer av at det er feil i systemet. Det er faktisk feil i systemet. Det er ikke butikken selv om ordner tilbud og diverse. Det blir sendt fra hovedkontoret.

• Liker 9
Gjest Cuntzilla
Skrevet

Lønner seg nok å sjekke kvitteringen ja.

Jeg legger kun merke til det de gangene jeg er har lite penger på meg og har summert i hodet hva jeg må betale, og de gangene de gjør hårreisende feil som å slå inn ti sekspakninger i stedet for en (true story).

Og det er ikke rent sjelden jeg har merket det da, så jeg lurer på hvor mange ganger det har gått under radaren. Jeg har nesten inngått boikott av en ICA her jeg bor som bare klarer å registrere tilbudene i kassen sånn ca 50% av gangene. Føler meg som en gjerrigknark der jeg står og følger med og sier "den var på 10kronersmarked!" når det kommer opp 11.90 på servelatpakka, eller står og glor over kvitteringen etterpå som en eller annen dement pensjonist. Hvis noen her jobber/har jobbet på ICA så kan de kanskje forklare meg hva som er greia med den butikken og systemet for gjennomføring av kampanjer, for det er jo helt håpløst og jeg unngår bare å handle der.

AnonymBruker
Skrevet

Har selv jobbet i butikk, og ble ikke sur over mennesker som påpeker feil pris. Men jeg synes det var litt ekkelt at de fleste som påpekte feil pris ble sure så snart de oppdaget feilen. Går det ikke an å gi beskjed i en litt høflig tone? "Unnskyld, her er det en feil"?

Opplevde heldigvis ikke feil så veldig ofte, men jeg syns likevel man skal sjekke kvitteringen sin hver gang, og jeg prøver å gjøre det selv. Systemfeil er vanlig, og menneskelige feil også, særlig når man har sittet i kassa i 8 timer og dermed ikke legger merke til om pepsi-flaska blir slått inn 1 gang for mye (veldig vanlig med de hersens 4-pakkene som har 2 strekkoder rett ved siden av hverandre, hvorav kun den ene skal registreres). Men det er ingenting å bli sur over, så lenge den butikkansatte ikke reagerer med mistro (tviler ikke på at noen ansatte er så tette i pappen at de tror at systemet alltid har rett).

• Liker 3
Skrevet

Ved slike tilfeller er det faktisl feil i systemet som er problemet. Kassapersonalet har ikke anledning til å skrive inn ny pris på en vare, fx Kokt skinke 35 kr. Hvis kassapersonalet endrer pris må de slå inn prisen manuelt og så trykke på en knapp som gjør at "mat" (eller tilsvarende benevnelse) kommer opp på kvitteringen. Står det "kokt skinke 35 kr" og det står 28 kr på prislappen i hylla er det enten feil fra hovedkontoret som ikke har informert om ny pris eller butikksjefen som ikke har skifta prislapp. Dette er ikke noe som gjøres bevisst. Det er jo bare pes for de butikkansatte om det står feil pris i butikken.

• Liker 3
Skrevet

Lurer på en ting ang de nudlene: Var de pakket sammen og det var 1 ny strekkode på den? Eller var det kun strekkoder på selve nudlepakkene?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sjekker alltid kvitteringen, og tar det som en selvfølge at man får kvitteringen uten at man må purre på den som sitter i kassa. Jeg sjekker alltid kvitteringen før jeg begynner å pakke i posen og forventer at ting blir rettet opp umiddelbart. (Jeg har alltid kontroll på hva det jeg kjøper koster, og kjøper ikke noe dersom det ikke er priset.)

Jeg sjekker alltid kvitteringene jeg også. Har opplevd så mye feil at det er greit å følge med.

Maken til sløvhet fra denne personen du her skriver om...helt anti-service. Jeg ville ha sagt i fra til sjefen hans.

Jeg får aldri kvitteringen automatisk og må alltid be om den - og da ser kassepersonene på meg som om jeg var til bryderi.

Herregud...

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på en ting ang de nudlene: Var de pakket sammen og det var 1 ny strekkode på den? Eller var det kun strekkoder på selve nudlepakkene?

Det var strekkoder bare på nudlepakkene, men de var stablet oppå hverandre og pakket i plast, så det var bare den ene strekkoden som var tilgjengelig.

Skrevet

FP nudlene er har strekkode på hver pakke, men de er pakket sammen i plast og denne innpakningen har en strekkode. Strekkoden er den samme på enkeltpakningene og 5-packen ettersom det kun selges 5-pack. Synes i grunnen det er merkelig at han ikke tok tegninga når de er pakket sammen i en enhet.

Ang. feilprising rundt om i butikken så er det mildt sagt drit dårlig av dere kunder å skjelle ut de som sitter i kassa for dette. Er det feil pris i kassa i forhold til ute i butikken så er dette en "systemfeil" og nor butikksjefen er ansvarlig for. Ja, det er greit å si ifra, og dere skal få varen til den prisen som står på labelen, men dere trenger vel ikke å skjelle ut den stakkaren som sitter i kassa? Han eller hun har svært sjelden noe med prislappene ute i butikken å gjøre.

Feil kan skje, og det er lett å bomme litt på en PLU-kode, men jeg føler meg ganske sikker på at dette ikke er noe som gjøres bevisst. Hvordan skal butikken kunne holde på kundene sine dersom de ansatte har fått beskjed om å gå inn for bevisst svindel?

Jeg gidder ikke sjekke kvitteringen. Vet ca pris på det jeg handler, og satser på at personen i kassa slår inn riktig. Nå handler jeg i samme butikk som jeg jobbet i og kjenner de som jobber der, samt at jeg kjenner kassasystemet bedre enn de fleste i butikken og vet hvordan jeg skal få gravd frem kvitteringen min dersom jeg begynner å stusse på noe.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Og det er ikke rent sjelden jeg har merket det da, så jeg lurer på hvor mange ganger det har gått under radaren. Jeg har nesten inngått boikott av en ICA her jeg bor som bare klarer å registrere tilbudene i kassen sånn ca 50% av gangene. Føler meg som en gjerrigknark der jeg står og følger med og sier "den var på 10kronersmarked!" når det kommer opp 11.90 på servelatpakka, eller står og glor over kvitteringen etterpå som en eller annen dement pensjonist. Hvis noen her jobber/har jobbet på ICA så kan de kanskje forklare meg hva som er greia med den butikken og systemet for gjennomføring av kampanjer, for det er jo helt håpløst og jeg unngår bare å handle der.

Jeg har jobbet på ICA, grunnen til at det var mye feil en periode og fortsatt litt småfeil innimellom er fordi de i fjor byttet ut datasystemet sitt med et nytt ett, og i innføringsfasen ble det en del surr! Er ihvertfall den beskjeden vi fikk fra ICA sentralt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar alltid med meg kvitteringen å ser igjennom når jeg kommer hjem. Har da oversikt, MEN de 3-4 gangene jeg har oppdaget at jeg har betalt for vare jeg ikke har, da blir jeg sur, men har ikke giddet å gå tilbake til butikken. Det har ikke dreid seg om store summer så. Var f.eks en gang en tyggipakke, en annen gang en tannkost. Det er varer jeg har kjøpt, men på kvitteringen er de x2, og jeg kjøpte 1 stk! Jeg forsår ikke hvordan de får det til da... :sjenert:

Skrevet

Jeg har selv jobbet i butikk, og man skulle tro at jeg hadde en personlig vendetta mot folk hvis varene var en annen pris i kassa enn i hylla. Folk blir skikkelig utrivelige, og sure. Det er ikke gøy, uansett om det er min feil eller butikkens. Alle kan slå inn en PLU-kode feil, men de fleste av oss butikk-mennesker kan innse at de har gjort en feil, og gi deg pengene tilbake, istedet for å lage et helvete.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...