Gå til innhold

Stoffskifteproblemer?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har i alle år hatt omtrent alle symptomene på for lavt stoffskifte (hypotyreose) og har et par ganger tatt blodprøver hos fastlege (som jeg mistenker ikke vet helt hvilke prøver de skal be om og hvordan svarene skal tolkes), uten å få noen indikasjoner på at noe er galt.

For to måneder siden var jeg hos legen igjen, alle symptomene var der igjen og nå værre enn før. Trett, kald, tiltaksløs, dårlig konsentrasjonsevne, dårlig hukommelse, svetter omtrent ikke selv etter en times trening høyintensitetstrening og nå også lettere deprimert...

Testet en del vitaminer og ble testet for TSH og FT4. TSH var 1.16 (referanse 0.4-4.5), mens FT4 var noe forhøyet, 22.4 (referanse 9.5-22). Synes dette er veldig rart, siden symptomene mine peker mot det helt motsatte...

Så har jeg hørt noe om at en faktisk burde måle T3 også, for det kan være noe feil med omdanningen fra T4 til T3. Noen som kan noe mer om dette?

Har fått beskjed om å komme tilbake å ta de samme testene igjen om en måneds tid. Er det noe mer jeg burde be om som kan gi litt mer klarhet i det her? Kommer til å be om T3 (eller er FT3 best?). Hva annet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Har selv alle de symp ,men tester ikke positivt,ennå..

du må be han ta ANTI PRO .den vise om du er begynt å produsere antistoffer.

men de andre prøvene slår ikke ut ennå.men nesten alle som har antistoffer får lavt stoffskifte til slutt.

sjekk temperaturen din.tipper din normaltemp ligg på 35-36 gr.

Skrevet

Temperaturen min ligger rundt 36.3 før eggløsning og 36.7 etter eggløsning. Målt før jeg beveger meg om morgenen. Så ikke så veldig lavt, stiger litt utover dagen regner jeg med.

Er det denne prøven du mener: Thyreoidea peroksydaseantistoff, TPOAs?

Gjest Linda
Skrevet

Har ikke så mye kunnskap om hva T3 egentlig er, annet enn at da jeg begynte å ta liothyronin (tilskudd ved dårlig T3-verdier), ikke bare levaxin (tilskudd ved dårlige T4- og TSH-verdier), ble jeg så godt som frisk. Har hatt sykdommen i 17 år, men ingen har fortalt meg at jeg trenger annet enn levaxin, og dét tilskuddet gjorde bare at jeg sluttet å fryse og å være trøtt hele tiden, - men jeg var fortsatt tiltaksløs, sliten og deprimert. Så snudde alt seg på bare noen dager da jeg begynte med liothyronin! Jeg ville oppsøkt endokrinolog var jeg deg, slik jeg har forstått dét kan ikke vanlig lege måle T3-verdier. Har ikke selv vært hos spesialist fordi legen min lot jeg få liothyronin uten å teste meg, siden levaxin ikke fungerte godt nok, og når jeg var der sist nå sa legen min at jeg nesten må kjenne etter selv hvordan dette fungerer, fordi blodprøvene blir vanskelige å lese, også T4, nå som jeg tar tilskudd for T3! Langt svar for kort spørsmål, he, he, men nei, legen kan ikke påvise T3 og siden du ikke får utslag på T4 og TSH, må du til spesialist. Tanten min var hos en, og han anbefalte å fjerne gluten fra maten og få karbohydratinntak ned så mye som mulig, pluss å ta tilskudd av D-vitamin og kalsium. Fattig trøst, men der har du i hvert fall noe som hjelper LITT frem til du får påvist sykdommen. For meg høres dét ut som du har den, og jeg har hatt den i sytten år som sagt. Håper rådene hjelper, lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet

Synd at så få leger girmedisin for T 3 også.

Er det noen her som bruker naturligt thyroksin?

Armore eller erfa.?

inntresant at mange blir bedre av det naturlige-

det ble bare brukt helt fram til legemiddel industrien begynte å lage syntetisk.det som er bra med det er jo at det innerholder både T 4 og T 3.

Skrevet

Takk for svar, alle sammen.

Linda: Hvordan kommer jeg meg til en endokrinolog? Må jeg gå privat eller kan jeg be om å bli henvist? Hadde vel egentlig planer om å få gjort dette for noen år siden, men jeg ble faktisk bedre mens jeg var gravid og en stund etterpå. Men det siste halve året har vært ganske ille.

Men nå er jeg gravid igjen, så mulig det er et dumt tidspunkt å starte en slik utredning?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...