Gå til innhold

Delt foreldreansvar

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eksen min og jeg har ett barn sammen. Vi har aldri bodd sammen, og nå bor vi i forskjellige byer. Møtte ham idag for første gang på over 3 måneder, på mekling ang samvær. Han har heller ikke sett barnet på 3 måneder, og spurte ikke om å få se barnet idag. Når meklingen var over, spurte hun (idiotisk nok!!) om vi var enige i foreldreansvaret. Det har aldri vært et tema for oss, og jeg var rask med å svare ja, men han lurte på hva det innebar. Jeg VET at jeg ALDRI vil gå med på at han får delt foreldreansvar, jeg kjenner ham, og han vil bare sette seg på bakbeina ang alt. Absolutt alt, uansett. Men det virket som han fikk vann på møllen...

Hva om han nå snakker med advokaten sin og vil sette fram krav om delt foreldreransvar? Er det lett for ham å få det, med tanke på at vi aldri har bodd sammen og han knapt nok kjenner barnet? Er det bare til å ta saken til retten og så har han vunnet, eller hvordan er det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Meiner du delt foreldreansvar eller delt omsorg?

Delt foreldreansvar er standard med mindre ein av foreldra er svekka som omsorgsperson. Delt foreldreansvar tyder at begge foreldra har juridisk ansvar for barna. Dette har ingenting med dagleg omsorg å gjere.

Delt omsorg tyder at begge foreldra deler på dagleg omsorg, t.d annakvar veke.

Viss far ikkje har foreldreansvar, men vil ha det, vil eg tru han lett kan få det, med mindre det er noko "gale" med han. Delt omsorg blir det nok vanskeleg for han å få all den tid han har hatt så lite kontakt med ungen.

Endret av imli
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Meiner du delt foreldreansvar eller delt omsorg?

Delt foreldreansvar er standard med mindre ein av foreldra er svekka som omsorgsperson. Delt foreldreansvar tyder at begge foreldra har juridisk ansvar for barna. Dette har ingenting med dagleg omsorg å gjere.

Delt omsorg tyder at begge foreldra deler på dagleg omsorg, t.d annakvar veke.

Mener foreldreansvar. Han må da skrive under diverse papirer og kan nekte barnet alt fra å bli medlem i religionssamfunn til å få seg en sommerjobb eller være utvekslingsstudent ett år, noe jeg er helt sikker på at han vil gjøre om han kan, han er den typen.

Omsorgen blåser han i, den kan være som den er (et par timer samvær en gang i måneden....)

Skrevet

Mener foreldreansvar. Han må da skrive under diverse papirer og kan nekte barnet alt fra å bli medlem i religionssamfunn til å få seg en sommerjobb eller være utvekslingsstudent ett år, noe jeg er helt sikker på at han vil gjøre om han kan, han er den typen.

Omsorgen blåser han i, den kan være som den er (et par timer samvær en gang i måneden....)

Ja - som eg la til i innlegget mitt, så vil eg tru han kan få delt foreldreansvar viss han ynskjer det, forutsett av at han er ein rimeleg oppegåande person.

Skrevet

Han får gjennom krav om delt foreldreansvar, uansett hvor mye du prøver å nekte. Så lenge det ikke er snakk om psykisk sykdom, mishandling o.l, så kommer du ingen vei. Snakker av erfaring. Anbefaler deg å bruke energien din på noe annet enn det, for det er desverre ikke noe du kan gjøre... Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Heldigvis så er dette noe som han kan få uavhengig av hva mor mener og tror. Derimot så kan du nekte i det aller lengste og tvinge ham til å gå til advokat og bruke masse av penger for å få det gjennom.

Er utrolig at mekler spurte angående foreldreansvar. Dere må ha hatt en usedvanlig oppegående mekler ;)

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg må si TS, du høres helt utrolig barnslig ut. For første blander du sannsynligvis begreper her - foreldreansvar får han UANSETT. Sannsynligvis har han det allerede, i alle fall da vi fikk unge for åtte år siden signerte man denne avtalen alt på sykehuset.

Dersom det er slik at du skal nekte han samvær, klarer du det til et viss punkt. Men om fyren ønsker det, får han det - i alle fall om når ungen har nådd en alder det kan klare seg uten morsmelk.

Foreslår at du stikkeren i jorda og prøver å se ungens beste og ikke ditt beste.

• Liker 1
Gjest Purple Haze
Skrevet

Så lenge han står oppført som far på barnets fødselsattest har han automatisk foreldreansvar på lik linje med mor. En mister kun foreldreansvar ved dom hvis det er sånn at den ene parten har dårlige omsorgsevner.

Regner med at det her er snakk om daglig omsorg, men at begrepene blandes. I utgangspunktet blir det delt omsorg hvis begge ønsker det og begge er gode omsorgspersoner. Samværsavtale settes opp på meklingsmøtet.

AnonymBruker
Skrevet

Det skal svært mye til for å miste foreldreansvaret.

F.eks: Foreldre som har blitt fratatt barna sine av barnevernet pga omsorgssvikt beholder ofte foreldreansvaret, selv om barnevern/fosterforeldre har daglig omsorg for barnet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må si TS, du høres helt utrolig barnslig ut. For første blander du sannsynligvis begreper her - foreldreansvar får han UANSETT. Sannsynligvis har han det allerede, i alle fall da vi fikk unge for åtte år siden signerte man denne avtalen alt på sykehuset.

Dersom det er slik at du skal nekte han samvær, klarer du det til et viss punkt. Men om fyren ønsker det, får han det - i alle fall om når ungen har nådd en alder det kan klare seg uten morsmelk.

Foreslår at du stikkeren i jorda og prøver å se ungens beste og ikke ditt beste.

Wow, takk for saklig innlegg. Det åpnet virkelig opp øynene mine, jeg er en grusom person som nekter faren til barnet mitt samvær :ironi:

Det er så fint at folk som ikke aner hva de snakker om skal komme med sånne kommentarer! Dette handler om F-O-R-E-L-D-R-E-A-N-S-V-A-R, ikke omsorg eller samvær (les overskriften, er du snill).

Vi har ikke delt foreldreansvar(!!), da de eneste papirene han skrev under på på sykehuset var at han var faren. Vi har aldri bodd sammen, så det gikk ikke automatisk. Når barnet fikk pass var det kun min underskrift som trengtes, og barnet har skiftet etternavn uten problem. Mao, jeg har foreldreansvaret(!!) alene.

Skrevet

Jeg skjønte det. Og svarte ut fra det. Foreldreansvar får han hvis han ber om det, med mindre det er snakk om psykisk sykdom og/eller mishandling.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønte det. Og svarte ut fra det. Foreldreansvar får han hvis han ber om det, med mindre det er snakk om psykisk sykdom og/eller mishandling.

Takk. Var det advokaten min sa idag også.. Så da får vi bare vente og se det an.

TS

Skrevet

Lykke til ihvertfall. Bare prøv å venn deg til tanken. Det er ikke det verste som kan skje! Etter to mnd med delt foreldreansvar her, så merker jeg ikke stort til det. Nå vet jeg ikke hvor gammelt barnet ditt er, da. Det blir en vane uansett, men det er såklart en omstilling.

AnonymBruker
Skrevet

Det kan dessverre være utrolig slitsomt dersom man har en X slik som din og ha delt foreldre ansvar..

Da har han like mye rett som deg til å ta de samme avgjørelsene - både når det gjelder skole og div.

Da er du og barnet avhengig av at han godtar at barnet får bank konto, bankkort når den tid kommer- pass og div.

Min x fikk foreldre ansvar selvsagt -og vi har de gangene barnethar trengt pass måtte kjøpe nødpass for hver tur, da far nektet å signerer,eget bank kort når h*n ble 13 år ble også spolert av han.. Og da h*n skulle ha stipend på videregående måtte han også signere noe han drøyet i det lengste

Men å ha samvær med barnet i alle disse årene -nææ kun når det passet han hvilket var sånn ca 3 ganger i året..

Gjest Gjest
Skrevet

Til TS.

Vet ikke hvor gammel du er men det virker umodent av deg.

Alle saker jeg har hørt om så får far foreldreansvar så sant det ikke er noe straffbart han er dømt for som er realtert mot vold og lignende. Videre om han ikke har store psykiske lidelser eller alvorlige andre sinnlidelser.

Dette er noe av det som det medfører å få barn med en mann, uansett om du liker han eller ikke. Det er ikke opp til deg og bestemme dette, du kans elvfølgelig prøve saken for rettssystemet. Rådfør deg med advokat og hør. Tror du får klare anbefalinger om det ikke er noe spesielt.Det finnes lover og regler for dette temaet ditt. Burde du oppgitt ukjent far? Det er noen som gjør for å slippe innblanding fra far. Angerer du i dag for at du ikke oppga ukjent far? Oppga du far for at han skulle betale for sine handlinger som førte til barn? Ser du hvor jeg vil hen, dine handlinger medfører også plikter for far, du ahr ikke bare rettigheter.

Gjest Heidi
Skrevet

Til TS.

Alle saker jeg har hørt om så får far foreldreansvar så sant det ikke er noe straffbart han er dømt for som er realtert mot vold og lignende. Videre om han ikke har store psykiske lidelser eller alvorlige andre sinnlidelser.

Dette er noe av det som det medfører å få barn med en mann, uansett om du liker han eller ikke. Det er ikke opp til deg og bestemme dette, du kans elvfølgelig prøve saken for rettssystemet. Rådfør deg med advokat og hør. Tror du får klare anbefalinger om det ikke er noe spesielt.Det finnes lover og regler for dette temaet ditt. Burde du oppgitt ukjent far? Det er noen som gjør for å slippe innblanding fra far. Angerer du i dag for at du ikke oppga ukjent far? Oppga du far for at han skulle betale for sine handlinger som førte til barn? Ser du hvor jeg vil hen, dine handlinger medfører også plikter for far, du ahr ikke bare rettigheter.

Usakelig å si at TS er umoden! Hun spør om ting hun faktisk ikke vet og jeg kan ikke se noe umodent ved det!

Hvis han er en slik vrang vingletype som det virker som, så er det bare å vente å se hva som skjer. Kanskje det bare er trusler fra hans side.

Gjest Gjest
Skrevet

Usakelig å si at TS er umoden! Hun spør om ting hun faktisk ikke vet og jeg kan ikke se noe umodent ved det!

Hvis han er en slik vrang vingletype som det virker som, så er det bare å vente å se hva som skjer. Kanskje det bare er trusler fra hans side.

Svarer med fakta og du synser om vingletype ovs. Klart hun kan vente å se hav som skjer.

Er du også bitter på BF til barn dere har sammen?

Gjest Heidi
Skrevet

Svarer med fakta og du synser om vingletype ovs. Klart hun kan vente å se hav som skjer.

Er du også bitter på BF til barn dere har sammen?

Nå var du usakelig enda en gang! Du burde kanskje gå litt i deg selv?

Og nei, jeg har ikke barn enda!

Gjest gjest
Skrevet

Til TS.

Synes innlegget ditt var bra! er utrolig mange alenemødre som ønsker kun at far skal betale og glemmer helt at de faktisk deler barnet, og ikke bare utgiftene med denne mannen... Liker de ikke personen de har barn med burde de latt være å ha ubeskyttet sex, Med dagens prevansjon skal det mye til for at man faktisk blir gravid.. om det bare brukes riktig.. pillene MÅ tas hver dag og bli i kroppen.., Kondomen må være på ...

Gjest Gjest
Skrevet

Det å få barn for en kvinne medfører også plikter for at barnet har kontakt med far j.f.barnelova. Begge foreldre må svelge kameler for at det skal fungere. Blir de for store blir det konflikter. Klart far ha rett på foreldreansvar selv om de aldri har bodd sammen,all rettspraksis tilsier dette. Det er ikke forskjell på det å kunne inneha foreldreansvar om en bor sammen eller ikke. Det er de samme kriterier som ligger til grunn. Tror mange blander her, for det med foreldreansvar er knyttet opp mot om en er skikket til dette. Er stort sett alvorilg rus misbruk og psykiske lidelser som kan frata/nekte foreldreansvar. Altså forledreansvar stiller samme krav/plikter enten man er sammen med barnet eller ikke sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...