Gå til innhold

UVI-selvtest - viser også graviditet?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så jeg har slitt litt med overaktiv blære i det siste, vondt, murring, etc. Tok en UVI-selvtest som jeg kjøpte på apoteket. Den viser potensielle utslag på tre forskjellige stoffer - jeg fikk utslag på protein. Jeg ble glad, siden det viser at det faktisk er noe som er feil og som kan fikses - men så begynte jeg å tenke... graviditetstester viser også utslag på en type protein. Ikke sant? Kan det være at denne testen viser utslag på graviditets-protein?

Er livredd nå jeg. Bestiller legetime i morgen...

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Graviditetstest gir utslag på hormonet Hcg, ikke protein. Protein i urinen uten andre utslag trenger ikke bety annet enn at urinprøven var forurenset.

Gjest Gjest
Skrevet

Nei.

HCG er et hormon, ikke et protein. HCG slår kun ut på graviditiets tester og eggløsnings tester.

Gravide kan ofte ha lett øket nivå av protein i urinen, så kan det være der du surrer?

AnonymBruker
Skrevet

Nei.

HCG er et hormon, ikke et protein. HCG slår kun ut på graviditiets tester og eggløsnings tester.

Gravide kan ofte ha lett øket nivå av protein i urinen, så kan det være der du surrer?

Ah, blanda sammen der ja. Husket feil, trodde HCG var et protein :) så feil kan man ta! Men det var akkurat det svaret jeg håpet på så :)

Hvordan gjennomførte du testen? Jeg tenker på ting som midtstråle, skille leppene som nevnt i linken for unngå forurensning.

Fulgte bruksanvisningen: samlet i ren kopp, stakk strips oppi i 2 sek, ventet 60 sek, sjekket mot fargeskalaen. Utslag kun på protein. Har ikke hørt at man bør skille leppene hverken fra lege eller fra bruksanvisning, så gjorde ikke det nei. Den kan være forurenset altså?

AnonymBruker
Skrevet

Kan være den er forurenset, ja. det er også viktig at du bruker midtstrålen, gjorde du det?

Du kan jo forsøke å ta testen på ny, og se om det er noen forandring :)

AnonymBruker
Skrevet

Vask først (helst med en bommullsdot e.l, ny for hvert vasketak) bakover.

Skill så kjønnsleppene, tiss litt i do - tiss i koppen - og tiss resten i do. Dette kalles midtstråleurin.

Ofte kan det være lurt å bruke morgenurin til de fleste type urinprøver.

AnonymBruker
Skrevet

Glemt å ta med: At utflod gir proteiner i urinen. Så hvis du har utflod på kjønnsleppene/urinrørsåpningen så blir prøven forurenset. Det er lite utflod som skal til.

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Hadde vært greit om de hadde informert om midtstråle og leppeskilling i heftet :fnise: men leppene er forsåvidt godt skilt i den posisjonen, så den er grei, men utflod ja, og midtstråle... får ta en sjekk hos legen også, for å bli sikker. Har en del andre symptomer også, som får meg til å mistenke at utslaget er korrekt, og ikke forurensning. Det var sterk fargeendring, den sterkeste på skalaen på 3.

AnonymBruker
Skrevet

Leukocytter og blod er vanligst slår ut ved en UVI. Proteiner kan tyde på at nyrene "sliter" litt.

Men vask deg nøye, skille leppene og bruk midtstråleurin på neste test og lever den til legen. Så slipper du å lure mer.

AnonymBruker
Skrevet

Leukocytter og blod er vanligst slår ut ved en UVI. Proteiner kan tyde på at nyrene "sliter" litt.

Men vask deg nøye, skille leppene og bruk midtstråleurin på neste test og lever den til legen. Så slipper du å lure mer.

Er du legeutdannet? Vet du om det at jeg drakk en proteinshake i går kl 12, kan ha gitt utslag i dag kl 19? Det er ikke snakk om mer enn 22g proteiner, så nyrene bør ikke slite med å rense det... eller? Aner ikke om det blir annerledes når man "drikker" konsentrert protein, i forhold til å spise det...

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Vet du om det at jeg drakk en proteinshake i går kl 12, kan ha gitt utslag i dag kl 19? Det er ikke snakk om mer enn 22g proteiner, så nyrene bør ikke slite med å rense det... eller? Aner ikke om det blir annerledes når man "drikker" konsentrert protein, i forhold til å spise det...

I utgangspunktet så skal ikke nyrene skille ut proteiner. Men det kan skje ved sykdom i nyrene, det behøver ikke å være livsfarlig fordet.

Men mest sannsyligvis så var prøven forurenset, har du prøvd en gang til?

Endret av Kosemose
AnonymBruker
Skrevet (endret)

I utgangspunktet så skal ikke nyrene skille ut proteiner. Men det kan skje ved sykdom i nyrene, det behøver ikke å være livsfarlig fordet.

Men mest sannsyligvis så var prøven forurenset, har du prøvd en gang til?

Okei :) nei, har ikke flere prøver igjen, men skal skaffe en fra apoteket i dag :) takk for hjelp!

Endret av Kosemose
Skrevet

Minner om at det ikke er lov å utgi seg for å være helsepersonell når man svarer her. Vi har ingen kontroll på at de som svarer i trådene er det de utgir seg for å være og vi har ingen kontroll på at de svar og råd som gis er korrekte. jeg håper du tar spørsmålene dine videre til legen din. Der kan du få ordentlige svar i forhold til utslagene du har fått på prøvene dine. Tråden stenges.

Kosemose, mod.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...