AnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #1 Skrevet 11. juli 2011 Da jeg leste denne artikkelen måtte jeg nikke gjenkjennende for meg selv. Jeg er overvektig og har selv opplevd fordommer fra folk som tror jeg er dum fordi jeg er overvektig. Og fra folk som føler det er helt greit å behandle meg dårlig/si sårende ting, bare fordi jeg er overvektig. Her på KG flyter det til tider over med innlegg som er hånlige mot overvektige. Hva slags mekanismer er det som får folk til å tenke og gjøre sånn egentlig? 1
Gjest Smørbukk Skrevet 11. juli 2011 #2 Skrevet 11. juli 2011 Jeg har også merket dette. Det er ikke bare overvektige som sliter med mobbing, men også andre. Jeg tror mobbefenomenet oppstår fordi de som mobber/slenger kommentarer selv har litt dårlig selvtillitt, eller sliter med noe, og derfor føler en trang til å heve seg over andre. Derfor finner de noen som er "svake" som de kan ta det ut på, også føler de seg bedre fordi de tror at de selv er "sterkere" enn den de mobber. Dette er utrolig trist.. Bare en teori jeg har på det altså, uten å ha sett noe særlig forskning på det, men jeg ser ikke helt bort fra det. Det verste med mobbing, synes jeg, er at mobberne får lov til å holde på uten at noen griper inn hvis de ser det foregår. I alle fall var det sånn da jeg ble mobbet. De som mobbet meg, kunne stå å rope i klasserommet om hvor dum og stygg jeg var, uten at noen sa noe annet.. Legger ved en link om lærer Bjørndals metode, synes denne var så rørende: http://www.bt.no/meninger/kommentar/eilertsen/Lrer-Bjrndals-metode-1755029.html
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå