Gå til innhold

Middagsmeny for en uke

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heisann jeg sitter her og lurer veldig på hva jeg skal finne på til middag denne uken. Så jeg tenkte kanskje noen her inne kunne gi meg noen forslag på åssen meny jeg skal sette opp. Det skal sies at jeg ikke er av den husmoren som gidder og stå og lage middag i flere timer hver dag, og vi har ett barn på 3 år.

Venter spent på svar!

Videoannonse
Annonse
Gjest India Gyllenhaal
Skrevet

Her ett ett forslag jeg kom opp med for en venninne:

Mandag: pølser med salat og hjemmelaget potetmos (hvorfor må mandag være fiskedag??)

Tirsdag: Fiskesuppe med baguetter

Onsdag: Broccoli og skinkepai (Quiche)

Torsdag: Fiskekaker med grønnsaker og poteter

Fredag: Risgrøt med rød saft (vafler til kvelds)

Lørdag: Pasta med tomatsaus og kjøttboller

Søndag: Chilie con Carne eller gryterett med ris

Gjest Madam Felle
Skrevet

Spagetti med kjøttdeig

makaroni, pølser og ost smeltet på toppen

-Tomatsuppe med makaroni og egg

-Lasagne med salat

-Kjøttkaker med kålstuing og poteter

-Kylling med ris

-Fiskekaker i brun saus

-fiskegrateng med poter og smeltet smør

-Fiskeboller i karrisasu eller vanlig hvitsaus

-pizza

-fisk i form ( hvit filet med tomatpurre, knuste tomater, purre, løk, gulrøtter, paprika, 1dl vann blande i fiskebuljong terning, inn i ovnen med ris, spagetti eller poteter til)

-Biff til dere og pøle til minsten

spagetti med maxboller

-Stekt fiskepudding med poteter og revne gulrøtter til, smeltet smør

-Pasta av mange slag

- karbonader med poteter og grønnsaker

det er vel noe av det jeg kommer på i farten :wink:

Skrevet

heisann den fisk i form. Hvor mange grader og hvor lenge i ovnen?

Gjest Madam Felle
Skrevet

ups glemte det jeg :oops:

Her er oppskriften jeg bruker :wink:

Fisk i form: (4 pers)

Ca 500 g Fersk eller fryst hvit fiskefilet ( torsk, sei, lyr, lange og lignende)

1 Løk ( er løken stor bruk en ½)

¼ del purreløk

3 gulrøtter

½ grønn paprika

1/2 boks med grovhakkete tomater

4 ss tomatpuré

1/2 fiskebuljongterning blandet ut i en 1 dl vann

salt

pepper

½ ts timian

1 ts oregano

Fremgangsmåte:

· Gulrøttene skjæres først på langs, og deretter i små biter. Vask og skrell de andre grønsakene, og skjær de så i små biter.

· Kok opp vannet og bland inn fiskebuljongterningen. Tilsett deretter de grovhakkete tomatene og tomatpureen i fiskebuljongen, og la det få ett oppkok. Bland inn timian og oregano, og smak til med salt og pepper.

· Legg alle grønsakene i en ildfastform med lokk ( en kan også bruke folie om en ikke har lokk) , og hell ½ parten av væsken over. Sett formen inn i ovnen som er varmet opp til 200 grader i ca 10.

· Rens fiskefileten for bein, og skjær den i passe serveringsstykker.

· Ta ut formen og legg fiskestykkene på toppen, hell over resten av væsken, og sett den inn igjen i ovnen med lokk eller folie på. formen, og sett den inn i ovnen som er varmet opp til ca 200 grader, og la den stå i ca 15 – 20 min). Sjekk grønsakene og fisken etter ca 15 min.

Skrevet

Da jeg var liten hadde vi stort sett alltid ihvertfall følgende retter hver uke:

pannekaker

spagetti

suppe

risgrøt (lørdag)

Gjest India Gyllenhaal
Skrevet

Ja, pannekaker glemte jeg bort. Det er jo kjempegodt :D Lag røren på morgenen, la den få stå i kjøleskapet mens du er på skole/jobb, så får du veldig flotte pannekaker.

Og du burde absolutt prøve å lage potetmosen selv, du går ikke tilbake til posevarianten med lett hjerte etter det. Og potetmos passer ikke bare til pølser, prøv det til feks. fiskekaker eller kylling.

Skrevet

Dere har jo glemt å nevne taco 8)

(Pusekatt er fryktelig glad i taco)

Skrevet

www.rimi.no får du opp forslag til ukemenyer. Enkelt og greit når det skorter på oppfinnsomhet! :)

Skrevet

Du kan også registrere deg på www.aperitif.no og få tilsendt Dagens Rett på e-mail.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...