Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Smørbukk
Skrevet

Etter å ha lest og deltatt litt i debatten som har oppstått under debatten om Adil Khans utspill til Dagbladet, sitter jeg igjen med et spørsmål; hvorfor ønsker noen å definere hvem som kan kalle seg norske og ikke?

Enkelte mener at man ikke kan kalle seg norske med mindre man har to helnorske, biologiske foreldre, noen mener at man er norsk hvis man er født og oppvokst i Norge, mens andre mener at man er så norsk som man føler seg. Jeg må innrømme at jeg hører mer til i den siste gruppen.

Hvem er vi til å forklare andre om de er norske eller ikke?

Bare en tanke jeg har gjort meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei akkuratt den delen av debatten skjønte ikke jeg heller...

Ett klikk på KG og jeg var ikke norsk lenger :overrasket:

• Liker 1
Gjest Smørbukk
Skrevet

Nei akkuratt den delen av debatten skjønte ikke jeg heller...

Ett klikk på KG og jeg var ikke norsk lenger :overrasket:

Ikke jeg heller tydeligvis..

Skrevet

Tror ikke det er så veldig mange i Norges land som kan kalle seg norsk da, sånn egentlig.

Skrevet (endret)

Jeg hører til den første gruppen. Jeg mener at man er ikke norsk med mindre man har to norske foreldre og har vokst opp i Norge. Det er det samme som at jeg hadde ikke vært en pakistaner selv om jeg vokste opp i Pakistan. Greit at man føler seg som en nordmann, men det betyr ikke at man er det.

Men det er bare min mening da. :gjeiper:

Endret av silius
  • Liker 12
Gjest Smørbukk
Skrevet

Nei, det tror ikke jeg heller. Skjønner ikke hvorfor andre føler et behov om å definere for andre hvem de er og ikke er.. :filer:

Skrevet

For meg er det passet som avgjør. Har du norsk pass, ja da er du nordmann!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hører til den første gruppen. Jeg mener at man er ikke norsk med mindre man har to norske foreldre og har vokst opp i Norge. Det er det samme som at jeg hadde ikke vært en pakistaner selv om jeg vokste opp i Pakistan. Greit at man føler seg som en nordmann, men det betyr ikke at man er det.

Hvis du hadde vokst opp i Pakistan, i en Pakistansk familie, følt deg 100% pakistansk og hatt pakistansk statsborgerskap, så hadde du fortsatt ikke vært pakistansk?

Jeg er adoptert. Hvis jeg ikke er norsk, er jeg faktisk ingenting.

• Liker 1
Skrevet

Enig med deg i grunnen... Jeg sliter egentlig (for å være helt ærlig) Med å skjønne hvorfor det er så big deal.. Men for meg høres det tåpelig ut å kalle seg norsk/pakistaner. Enten er du det ene eller så er du det andre, og hva er problemet med å være en pakistaner som bor i norge og snakker norsk? Det gjør deg ikke til et dårligere menneske uansett hvilken kultur du opprinnelig kommer fra så lenge du oppfører deg på en hyggelig måte...

Skrevet

For meg er det passet som avgjør. Har du norsk pass, ja da er du nordmann!

Helt enig.

Gjest Thessie!
Skrevet

Dersom man føler seg norsk og har norsk statsborgerskap, så er man norsk..

AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg i grunnen... Jeg sliter egentlig (for å være helt ærlig) Med å skjønne hvorfor det er så big deal.. Men for meg høres det tåpelig ut å kalle seg norsk/pakistaner. Enten er du det ene eller så er du det andre, og hva er problemet med å være en pakistaner som bor i norge og snakker norsk? Det gjør deg ikke til et dårligere menneske uansett hvilken kultur du opprinnelig kommer fra så lenge du oppfører deg på en hyggelig måte...

Fordi det har med identitet å gjøre? Å kunne kalle seg det man føler seg som, og som faktisk står i passet?

Skrevet

Fordi det har med identitet å gjøre? Å kunne kalle seg det man føler seg som, og som faktisk står i passet?

Men det er den delen av debatten jeg sliter med å forstå... Hvorfor er vi mennesker så forbaska opptatt av å ha et "riktig" navn? Hvorfor kan man ikke bare være stolt av den man er, og heller bruke energien sin på å bli et bedre menneske? Jeg gir blanke i om vennene mine kaller seg nordmenn,pakistanere, samer eller geitebukker, så lenge jeg trives med å være med dem. Hvor kommer dette fokuset egentlig fra? Hvem har bestemt at å kalle seg nordmann er det som gir en "riktig" identitet? Er det ikke nøyaktig det samme å kalle seg en person med pakistanske aner som bor i norge? Hvem bestemte at tittelen nordmann skal være så viktig?

Gjest Thessie!
Skrevet

Men det er den delen av debatten jeg sliter med å forstå... Hvorfor er vi mennesker så forbaska opptatt av å ha et "riktig" navn? Hvorfor kan man ikke bare være stolt av den man er, og heller bruke energien sin på å bli et bedre menneske? Jeg gir blanke i om vennene mine kaller seg nordmenn,pakistanere, samer eller geitebukker, så lenge jeg trives med å være med dem. Hvor kommer dette fokuset egentlig fra? Hvem har bestemt at å kalle seg nordmann er det som gir en "riktig" identitet? Er det ikke nøyaktig det samme å kalle seg en person med pakistanske aner som bor i norge? Hvem bestemte at tittelen nordmann skal være så viktig?

Tittelen nordmann er vell ikke så viktig, men dersom folk ønsker å omtale seg selv som nordmann så må de få lov til det, men det er ikke alle som tar dette så godt i mot.

Skrevet

Hvis du hadde vokst opp i Pakistan, i en Pakistansk familie, følt deg 100% pakistansk og hatt pakistansk statsborgerskap, så hadde du fortsatt ikke vært pakistansk?

Jeg er adoptert. Hvis jeg ikke er norsk, er jeg faktisk ingenting.

Nei, jeg hadde ikke vært pakistansk selv jeg hadde følt meg det. :)

• Liker 2
Skrevet

Adopterte må da absolutt regnes som norske. Da "teller" vel adoptivforeldrene mer enn de biologiske, og dermed er man "mer norsk" enn de som har vokst opp hos foreldre med annen bakgrunn? Det vil jeg vel tro de fleste mener, selv de som er veldig nøye på det?

For meg går det mer på hvordan personen føler seg. Føler du deg norsk, er du norsk!!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det handler ikke om hva som er "riktig", men hva som føles riktig for hver enkelt. Hvorfor skal jeg kalle meg noe helt annet enn det jeg føler meg som, bare fordi jeg har min bilogiske opprinnelse et annet sted i verden? Fordi det ikke spiller noen rolle for akkurat deg?

Skrevet

Det er ikke viktig med navnet, men tilhørigheten.

Jeg finner ikke tilhørigheten min i mine foreldres bakgrunn...

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vokst opp i Norge, snakker utmerket godt norsk, er lys i huden og digger fårikål. Jeg er allikevel ikke norsk nok iflg enkelte, jeg har nemlig ikke norsk pass. Men Juan og Ali nedi gata her som såvidt snakker norsk og som heller ikke er særlig villige til å sette seg inn i kulturen, ja de er norske de.

Off.. nei jeg mener det har litt med følelse å gjøre. Samt at man behersker det norske språk og har bodd i Norge i.. tja i alle fall fem år, om ikke mer. Vet av flere innvandrere som kun har bodd her i et par år, men som er norske inn til beinet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg hadde ikke vært pakistansk selv jeg hadde følt meg det. :)

Så hvis en "norsk" person plutselig finner ut at alle besteforeldrene var svenske innvandrere, så er vedkommende ikke lenger norsk, men svensk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...