Gå til innhold

Flåttbitt - kanskje?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har søkt litt på google om flått (skogbjørn, skaumann osv), men fortsatt litt usikker, så spør her før jeg foretar meg noe annet.

Jeg vet ikke om jeg har blitt bitt av flått. Har ikke sett den, men har plutselig fått en rød ring på hofta. Den er ikke så veldig stor men ligner litt på dette. Jeg har vært på telttur, så kan ha plukket opp der.

Men jeg har altså ikke sett noen flott. Så er det mulig å ha hatt en flått uten å ha oppdaget det når den satt der?

Usikker på om jeg skal ringe legen i morgen - for det kan jo være noe helt annet og - jeg ser jo bare at det har blitt rødt...

Noen erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har søkt litt på google om flått (skogbjørn, skaumann osv), men fortsatt litt usikker, så spør her før jeg foretar meg noe annet.

Jeg vet ikke om jeg har blitt bitt av flått. Har ikke sett den, men har plutselig fått en rød ring på hofta. Den er ikke så veldig stor men ligner litt på dette. Jeg har vært på telttur, så kan ha plukket opp der.

Men jeg har altså ikke sett noen flott. Så er det mulig å ha hatt en flått uten å ha oppdaget det når den satt der?

Usikker på om jeg skal ringe legen i morgen - for det kan jo være noe helt annet og - jeg ser jo bare at det har blitt rødt...

Noen erfaringer?

Som regel pleier flåtten å bite seg ganske godt fast, så hvis det er et flåttbitt er det rart at du ikke har sett selve dyret. Det er veldig uvanlig. Da kan du i tilfelle ikke ha hatt flåtten lenge nok på deg til at det utgjør noen stor fare.

Sannsynligvis er det et myggstikk eller stikk av et annet insekt.

Hvis du hovner opp mer og føler deg uvel med influensaaktige symptomer bør du gå til legen, men ellers ville jeg ikke bekymret meg for dette.

AnonymBruker
Skrevet

Som regel pleier flåtten å bite seg ganske godt fast, så hvis det er et flåttbitt er det rart at du ikke har sett selve dyret. Det er veldig uvanlig. Da kan du i tilfelle ikke ha hatt flåtten lenge nok på deg til at det utgjør noen stor fare.

Sannsynligvis er det et myggstikk eller stikk av et annet insekt.

Hvis du hovner opp mer og føler deg uvel med influensaaktige symptomer bør du gå til legen, men ellers ville jeg ikke bekymret meg for dette.

Har tenkt det jeg og, for jeg har mange myggestikk, men de ser ikke sånn ut, så ble litt urolig. En venninne oppdaget en flått med ren flaks, da hun skulle barbere leggene sine og oppdaget en føflekk hun ikke hadde sett før.

Jeg lar det hvertfall gå noen dager til tror jeg før jeg evt ringer legen. Kan ta på litt antibiotikaholdig krem for sikkerhets skyld (har det i hus allerede pga noe annet).

Skrevet

Har tenkt det jeg og, for jeg har mange myggestikk, men de ser ikke sånn ut, så ble litt urolig. En venninne oppdaget en flått med ren flaks, da hun skulle barbere leggene sine og oppdaget en føflekk hun ikke hadde sett før.

Jeg lar det hvertfall gå noen dager til tror jeg før jeg evt ringer legen. Kan ta på litt antibiotikaholdig krem for sikkerhets skyld (har det i hus allerede pga noe annet).

Ute på telttur kan man støte på ulike insekter som stikker, alt fra klegg (som biter) til veps og mygg. Har du vært i nærheten av vann og tjern kan det hende at myggen er større enn du er vant til.

Jeg tviler på at dette er et flåttbitt ettersom du ikke har sett noen flått. De biter seg virkelig hardt fast. Flåttbitt er heller ikke farlige, sjansen for å bli syk av slike bitt er ganske liten. Bare fortsett å sjekke bittstedet, og hvis du får utslett, feber eller sår i løpet av måneden, eller begynner å føle deg influensasyk, bør du kontakte lege.

I fremtiden bør du gjøre det til en vane å sjekke anklene, bak knærne, i lysken og under armer og bryster for å se om du har fått flått etter turer i skog og mark. Kle deg med dekkende klær, gjerne med strikk rundt ankler og håndledd. Det minsker sjansene for bitt.

Rens bittstedet og slapp av :)

Skrevet

Om du ikke har sett flåtten, behøver det ikke å bety at den ikke har vært der. Det er relativt vanlig at man klør dem bort om natten, uten å ha sett dem først. Voksen flått sitter hardt fast, og er relativt store, men den første tiden har den ikke supergodt feste.

Flåttnymfer derimot, som det ofte er flest av, er mye mindre, og sitter ikke like godt fast.

Hvis flåtten fjernes inne et døgn er smittesjansen liten til ikke-eksisterende. Det er heller ikke alle flått som er smittebærere (i de verste områdene, rundt Agder, er det opp til 25%, andre steder betydelig færre). Det er ikke alltid Borreliose manifesterer seg med dette utslettet (erythema migrans). Smittefaren er generelt svært liten hvis man tar sine forholdsregler. Frykten er mest skabt av pressen.

Hvis du tror dette kan være flåttbitt, er det ingen grund til å vente med å gå til legen. Behandlingen er svært enkel hvis man kommer igang før andre symptomer melder seg.

Dersom man venter til de mere alvorlige symptomene kommer, er det en smertefull og langvarig affære med VELDIG store doser intravenøs antibiotika, og bivirkningene av dette, som kommer i tillegg til smerter og lammelser fra sykdommen, er fryktelig ubehagelige. Det kan ta mange år å bli nogenlunde frisk.

Om du går til lege nå, og han mener det er Borrelia, slipper du med en enkel antibiotikakur. Om det ikke er grund til bekymring, så har du bare tabt konsultasjonsgebyret.

Skrevet

Denne kremen vil ikke ha noen som helst effekt om det er snakk om Borreliasmitte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...