Gjest Blabla Skrevet 10. juli 2011 #1 Skrevet 10. juli 2011 Hei! Jeg er ei jente på 14 år. Fikk mensen for ca. 2 år siden og har egentlig aldri blødd noe spesielt mye, men i det siste har det forandret seg. I går fikk jeg mensen igjen og jeg la meg med to bind + masse papir nedi trusa (høres sikkert utrolig ekkelt ut...) og tenkte at det kom til å gå greit. Klokka 6 våkna jeg av at jeg kjente blodet som rente nedover lårene mine. Det var blodflekker på lakenet, dyna og nattbuksa, så det jeg måtte gjøre var å stå opp for å vaske uten å vekke hele huset. Dette skjer nesten alltid om jeg sover på ryggen (jeg prøver å sove på magen, men snur meg noen ganger i søvne), men jeg har aldri blødd så mye før. Etter at jeg hadde "vasket opp" la jeg meg med 3 bind, sånn at det ikke skulle renne ut noe. Når jeg våknet klokka 10 var også disse fulle. Om dagene blør jeg ikke så mye, så da går det greit med bare ett bind. Jeg synes det er så sinnsykt ekkelt med alt dette blodet som renner overalt, jeg blir rett og slett kvalm. Jeg har prøvd å sove med tampong. Da sto jeg opp 3 timer etter at jeg la meg for å skifte, men den var så full at det ble et helvette å ta den ut :/ Jeg har også prøvd å sove sittende i en stol, og det funket forsåvidt, men jeg fikk så utrolig vondt i ryggen etterpå. Det ble kanskje litt langt, men er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre? Jeg orker ikke alt dette griset hver eneste natt.. Beklager om det er mange skrivefeil...
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2011 #2 Skrevet 10. juli 2011 Bruker du nattbind? De er ekstra store. Jeg syns dessuten at Allways er bedre enn Libresse, og at de suger bedre opp enn Libresse. Libresse er rett og slett litt grisete. Et tips kan være å kjøpe en stor type tampong, og bruke det om natta. Så kan du ha et nattbind i tillegg de nettene du blør mest, for å sikre at det ikke lekker.
Gjest Spinell Skrevet 10. juli 2011 #3 Skrevet 10. juli 2011 (endret) Store nattbind med vinger kan være en ide å prøve. Sammen med en diger "bestemortruse". Tror neppe mange bind samtidig er noen god ide, og toalettpapir sammen med alt det andre vil trolig gjøre vondt verre. For eksempel disse. En annen ting mange foretrekker er divacup eller liknende løsninger under mensen. PS: var ikke meningen å være ekko av posten over. Jeg brukte litt tid på svaret pga lenkene. Selv liker jeg Libresse bedre enn Allways, men folk er jo ulike. Endret 10. juli 2011 av Spinell
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2011 #4 Skrevet 10. juli 2011 Hei :D Har også veldig mye mens, og er helt enig med deg... føles ekkelt om natta. Det viktigste er ikke hvor mange bind du har, men hvor store de er. Det er et must å kjøpe de tykke bindene, ikke de tynne. Libresse har noen i ei blå pakke som nesten er 1cm tykke! Hvis ikke dette holder kan man kjøpe de gammeldagse saba-bindene å ha over det tykke Libresse-bindet. Disse to sammen holder garantert hele natta. Tingen er den at hvis du bruker mange tynne bind oppå hverandre, så render det jo ikke gjennom plasten likevel, bare til sidene så hjelper det ikke likevel. Du må heller ikke sove med tampong om natta, for i sjeldne tilfelelr kan folk bli skikkelig syke av å ha en tampong inne i så lang tid... Lykke til
Poppsilopp Skrevet 10. juli 2011 #5 Skrevet 10. juli 2011 Jeg føler med deg, for jeg vet hvordan du har det. Jeg ville brukt de største nattbindene de selger, og hvis det ikke er nok så ville jeg prøvd sånne stor innlegg som de selger apoteket. Det gikk over etter en periode for meg i hvertfall. Men jeg har alltid vært plaget med store blødninger og mye kramper. Nå har jeg p-stav og jeg lever ett helt annet liv, for jeg har ikke mensen i det hele tatt lenger. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2011 #6 Skrevet 10. juli 2011 Takk for svar! Da skal jeg kjøpe nattbind i morgen, så får vi se hvordan det går - TS
Banan Skrevet 10. juli 2011 #7 Skrevet 10. juli 2011 Ser noen allerede har foreslått det, men jeg må nesten skrive det jeg også: Divacup! Helt genialt, og du slipper den våte og ekle følelsen når du våkner. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2011 #8 Skrevet 10. juli 2011 Huffda, du skal da ikke være nødt å sitte og sove om natten. Stakkars jente. Jeg vil anbefale deg å snakke med lege. Kan du kontakte fastlegen din? Visst ikke, har dere ungdomshelsestasjon? Eller kanskje du kan snakke med helsesøster på skolen som kan hjelpe deg videre? Grunnen til at jeg mener det kan være greit med en helsesjekk, er fordi at i noen tilfeller der blødningene er spesielt plagsomme så kan det hjelpe å feks begynne på p-piller. Dette kan en lege hjelpe deg med. En tampong kan sitte i i 8 timer, så du kan i teorien sove med en slik om natten. Jeg ville ha brukt den største typen tampong. Og i tillegg to eller tre nattbind. Du kan også gå på apoteket og kjøpe tynne Tenabind(bleier), de suger bedre. Bruk en stram truse, ha gjerne to utenpå hverandre. Legg et håndkle i senga under lakenet så slipper du å bekymre deg for å få blod på madrassen. En annen ting du kan gjøre er å sette klokka/mobilen på ringing, to eller tre ganger om natten, slik at du da kan stå opp og bytte før uhellet er ute. Men kjære deg, en lege kan kanskje hjelpe, så bestill en time i morgen den dag. Det er ikke flaut, legen har vært ute for dette hundre ganger før. Så gjør dette for deg selv 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2011 #9 Skrevet 10. juli 2011 Jeg pleier også å legge et håndkle under rompa når jeg sover sånn at om det skulle gå igjennom så er det lettere å slenke håndkle i vaskemaskinen i steden for alt av dynetrekk og lakner.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2011 #10 Skrevet 10. juli 2011 Ser noen allerede har foreslått det, men jeg må nesten skrive det jeg også: Divacup! Helt genialt, og du slipper den våte og ekle følelsen når du våkner. Si meg, hvordan funker egentlig det? Blør man på en kopp? Sitter den fast?
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2011 #11 Skrevet 10. juli 2011 Jeg putter først inn tampong. Så legger jeg bind og går med truse og boxershorts igjen. Da kommer det ikke noe...
Gjest BettyBoop28 Skrevet 10. juli 2011 #12 Skrevet 10. juli 2011 Hei! Jeg er ei jente på 14 år. Fikk mensen for ca. 2 år siden og har egentlig aldri blødd noe spesielt mye, men i det siste har det forandret seg. I går fikk jeg mensen igjen og jeg la meg med to bind + masse papir nedi trusa (høres sikkert utrolig ekkelt ut...) og tenkte at det kom til å gå greit. Klokka 6 våkna jeg av at jeg kjente blodet som rente nedover lårene mine. Det var blodflekker på lakenet, dyna og nattbuksa, så det jeg måtte gjøre var å stå opp for å vaske uten å vekke hele huset. Dette skjer nesten alltid om jeg sover på ryggen (jeg prøver å sove på magen, men snur meg noen ganger i søvne), men jeg har aldri blødd så mye før. Etter at jeg hadde "vasket opp" la jeg meg med 3 bind, sånn at det ikke skulle renne ut noe. Når jeg våknet klokka 10 var også disse fulle. Om dagene blør jeg ikke så mye, så da går det greit med bare ett bind. Jeg synes det er så sinnsykt ekkelt med alt dette blodet som renner overalt, jeg blir rett og slett kvalm. Jeg har prøvd å sove med tampong. Da sto jeg opp 3 timer etter at jeg la meg for å skifte, men den var så full at det ble et helvette å ta den ut :/ Jeg har også prøvd å sove sittende i en stol, og det funket forsåvidt, men jeg fikk så utrolig vondt i ryggen etterpå. Det ble kanskje litt langt, men er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre? Jeg orker ikke alt dette griset hver eneste natt.. Beklager om det er mange skrivefeil... Tror digre nattbind er eneste løsning og bruk bind med vinger. Hva slags er det du bruker?
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2011 #13 Skrevet 10. juli 2011 Nattbind eller større ob sammen med bind.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 10. juli 2011 #14 Skrevet 10. juli 2011 Nattbind eller større ob sammen med bind. Men ob skal vel skiftes litt oftere enn bind? De skal vel ikke være for lenge inne?
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2011 #15 Skrevet 10. juli 2011 Men ob skal vel skiftes litt oftere enn bind? De skal vel ikke være for lenge inne? Den kan være oppi 6-8 timer. Du kan gå hit og lese, klikk på spm nr 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2011 #16 Skrevet 10. juli 2011 Ville prøvd en større tampong + bind på.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 10. juli 2011 #17 Skrevet 10. juli 2011 Den kan være oppi 6-8 timer. Du kan gå hit og lese, klikk på spm nr 4 ok men da kan man ikke bruke det om man vil sove lenge en dag man har fri. men man kan jo stå opp ta ut tampongen, skifte så legge seg igjen..
Gjest Anuket Skrevet 10. juli 2011 #18 Skrevet 10. juli 2011 Som mange foreslår, bruk nattbind med vinger. Jeg forøvrig sverger til tamponger uansett, ob. Jeg sover med dem og. De kan være inne maks i 8 timer, jeg pleier å våkne av meg selv rundt tiden jeg skal skifte. Men på en vanlig hverdag trenger jeg ikke å tenke på det, jeg legger meg som regel sent og står tidlig opp. Er du redd for å gå over tiden, sett på en alarm sånn at du kan stå opp og bytte Ob og bind kan man og bruke om natten, ganske trygt og greit. Har aldri opplevd å lekke. Håper det ordner seg for deg!
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2011 #19 Skrevet 10. juli 2011 Je slet med akkurat det samme, i tillegg hadde jeg uregelmessige blødninger. Og jeg fikk p-piller for å minske mensen. Det hjalp utrolig mye! Prat med moren din og forklar hvoran det er, om hun ikke vet, så er det sikkert ikke noe problem. Jeg klarte ikke å bruke de største tampongene, men brukte den blå og det tykkeste nattbindet. Om jeg satte på klokken en gang i løpet av natten så gikk det fint. Du kan også kjøpe "tisselaken" til å ligge på, så slipper du å bytte alt av sengetøy og være redd for at det år gjennom madrassen.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2011 #20 Skrevet 10. juli 2011 Hva med sånne bleier for voksne? Googlet litt for deg, og tror at det heter Tena og fåes kjøpt på apoteket. Høres kanskje litt rart og be deg om å bruke bleier, men jeg mener at det må være bedre enn å måtte sove oppreist osv. : )
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå