Gå til innhold

Tenker du på å skaffe deg katt.


forum88

Anbefalte innlegg

Tenker du på å skaffe deg en katt, så er det en del ting du bør tenke igjennom først.

En katt kan leve i 20 år og i løpet av disse årene skjer det mange forandringer i et menneskes liv. Flytting, barn, ferie, jobb, økonomi osv er alle ting en må tenke gjennom før en skaffer seg en katt. Ikke skaff deg katt om du er usikker på om du har mulighet til å ta vare på den i alle år, ikka la katten bli en "kasteball"!

Det koster penger å ha dyr. De skal til veterinær en gang i året for vaksine og en helsesjekk, de kan bli syke akkurat som oss mennesker, og det koster penger for mat, utstyr og evt pensjonat om du skal reise vekk og ikke har noen til å passe på dyret. Ha forsikring på dyret ditt, så får du hjelp om det blir sykt!

Katten skal steriliseres/kastreres, og dette koster penger, selv om det heldigvis bare er en engangssum. Sterilisering er mye bedre for katten enn p-piller. At eiere tar ansvar for sterilisering/kastrering er essensielt for å hindre flere hjemløse katter i Norge. Argumentet om alle katter bør ha et kull før de steriliseres er en myte, de kan steriliseres/kastreres fra de er ca 5-6 mnd gamle. Hannkatter blir roligere når de kastreres, noe som fører til mindre slåsskamper og mindre sykdom og skade hos katten.

Skaffer du deg en kattunge må du også ha mulighet til å kun ha den inne frem til den er 6 mnd gammel, da katter ikke har ferdig utviklet stedssans før de er ca et halvt år gamle. Gå gjerne ute med katten i bånd før dette. Skaffer du deg en voksen katt eller flytter til et nytt sted med katten din, bør den være inne i ca 3 uker før den slippes ut alene. Lengre tid gjelder for redde/usikre katter, i slike tilfeller må man se katten an.

Katter er levende vesner som fortjener oppmerksomhet, trygghet og masse kjærlighet, fra de er kattunger til de er pensjonister. En katt skal ha respekt og god behandling til sine siste dager.

Har du tenkt igjennom alt dette er du klar for egen katt..

Katter er fantastiske vesener som gir mye kjærlighet og selskap i hverdagen!

Endret av forum88
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt sagt. Skulle gjerne banket dette innlegget inn i hodet på enkelte!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer dette!

Jeg fikk katt før jeg ble student (trodde aldri jeg skulle bli det igjen) og når jeg hadde et kjedelig liv hvor ingenting skjedde. Nå bor jeg plutselig i en annen by og det er vanskelig å dra hjem og besøke familie når jeg vil (må få kattepass) eller reise på ferie i mer enn én uke om gangen, og ikke minst er det vanskelig/umulig å ta delstudier i utlandet, noe jeg har veldig lyst til.

Ting forandrer seg!

Jeg føler meg veldig sikker på at jeg aldri kommer til å gi bort pusen min, selv om det er trist å gå glipp av mye eventyr "bare" for en katt... Men hadde jeg visst at livet mitt skulle forandre seg sånn, hadde jeg uten tvil ventet mange flere år :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart mange som ikke skulle hatt katt og som ikke tenker på det som ts sier. Jeg har veldig lyst på katt, men nå bor jeg i blokk og vil heller vente noen år slik at jeg vet at katten kan få det bra. At den kan gå ute i trygge omgivelser og at den har mulighet til å komme seg inn hvis den vil det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra skrevet :)

Jeg har en kattepus boende hos meg, og jeg kjenner nå som det er ferie at det er fryktelig vanskelig å reise bort. De som kan passe den er på ferie selv nå, så blir bare sittende hjemme, hehe. Men omplasserer ikke av den grunn! Skjønner meg ikke på folk som driter i dyrene sine så fort ferien kommer. Uff.

Jeg kan forresten skrive under på at forsikring er viktig. Vips så koster en operasjon over 18 000 kroner.

Jeg er forresten ung og skaffet meg katt alt for tidlig (da jeg var 19 år og bodde hjemmefra), men da blir det litt sånn at katta styrer livet litt da. Men det får jeg leve med, det er så mye glede også.

Endret av MissMas
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra! :) Jeg har også en greie.

Ikke skaff deg katt hvis...:

- ...du ikke har råd til sterilisering/kastrering eller av andre grunner nekter å gjøre det.

-...hvis du ikke har råd til vaksiner, ormekurer og andre legetimer.

-...hvis du ikke tar den med i fremtidsplanene dine. Du må tenke minst 15-20 år frem i tid når du skaffer deg katt! Det er ikke riktig å avlive den som det passer deg.

-...hvis du er mye på flyttefot, bor på hybel og er usikker på hvor du må bo senere.

-...hvis du ikke har dyrepass til den når du reiser.

-...hvis du ikke har tid til oppdragelse, samvær og ikke vil inkludere den i livet ditt som et "familiemedlem".

-...hvis du ikke ser på kommunikasjon med dyret som viktig, men har den som "en ting" eller en "bamse". Lær deg språk og kommunikasjon. Vær interessert i katten din!

- ...hvis ikke en voksen har hovedansvaret.

Skaff deg kunnskap via bøker eller internett. For mange er det mye å lære. Mange tror f.eks. at katter er sin egen herre, som i at dem ikke bryr seg om folk og ikke trenger tilsyn, men det er feil. Katter er selskapssyke og binder seg til eierne sine som hunder. Er du mye borte kan de bli svært deprimerte. Man kan selvfølgelig sette ut mat og vann og la katten være ute om man reiser bort en helg, noe man ikke kan med en hund. Men de skiller seg også fra hunder med at de binder seg i høy grad til hjemmet sitt. Om du drar på ferie er det tryggest å få den matet i sine egne omgivelser enn å plassere den i et ukjent terreng. Da kan den finne på å rømme.

Et dyr er ikke bare et kosedyr, men et ANSVAR - og et eget vesen med egne behov.

.......Om du har FB så bruk mediet for hva det er verd for å spre slike tekster som du lager. Det har jeg gjort i dag. Dette er så viktig og gjelder så mange!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra! :) Jeg har også en greie.

Ikke skaff deg katt hvis...:

- ...du ikke har råd til sterilisering/kastrering eller av andre grunner nekter å gjøre det.

-...hvis du ikke har råd til vaksiner, ormekurer og andre legetimer.

-...hvis du ikke tar den med i fremtidsplanene dine. Du må tenke minst 15-20 år frem i tid når du skaffer deg katt! Det er ikke riktig å avlive den som det passer deg.

-...hvis du er mye på flyttefot, bor på hybel og er usikker på hvor du må bo senere.

-...hvis du ikke har dyrepass til den når du reiser.

-...hvis du ikke har tid til oppdragelse, samvær og ikke vil inkludere den i livet ditt som et "familiemedlem".

-...hvis du ikke ser på kommunikasjon med dyret som viktig, men har den som "en ting" eller en "bamse". Lær deg språk og kommunikasjon. Vær interessert i katten din!

- ...hvis ikke en voksen har hovedansvaret.

Skaff deg kunnskap via bøker eller internett. For mange er det mye å lære. Mange tror f.eks. at katter er sin egen herre, som i at dem ikke bryr seg om folk og ikke trenger tilsyn, men det er feil. Katter er selskapssyke og binder seg til eierne sine som hunder. Er du mye borte kan de bli svært deprimerte. Man kan selvfølgelig sette ut mat og vann og la katten være ute om man reiser bort en helg, noe man ikke kan med en hund. Men de skiller seg også fra hunder med at de binder seg i høy grad til hjemmet sitt. Om du drar på ferie er det tryggest å få den matet i sine egne omgivelser enn å plassere den i et ukjent terreng. Da kan den finne på å rømme.

Et dyr er ikke bare et kosedyr, men et ANSVAR - og et eget vesen med egne behov.

.......Om du har FB så bruk mediet for hva det er verd for å spre slike tekster som du lager. Det har jeg gjort i dag. Dette er så viktig og gjelder så mange!

Helt rett, dyr fortjener oppmerksomhet og kjærlighet!! En katt er ikke "bruk og kast" og noe en kan kvitte seg med når det passer.

Skal man på ferie må man skaffe kattepass, enten noen som bor hos seg med katten, et ordentlig kattepensjonat eller noen som kan komme innom daglig å ta seg tid til å mate å kose med pusen. Det siste bør ikke gjøres om du er vekke lengre enn en uke, helst ikke mer enn en weekend. Personlig lar vi ikke pusene være lengre aleine enn et døgn uten at vi avtaler med noen som kan se til de. De er to stykker så de har iallfall selskap i hverandre, men vi er alltid minst mulig vekke fra de. Har man ikke kattepass så kan man ikke reise vekk! En katt klarer seg IKKE aleine i 2 uker, uansett hvor mye mat en setter frem, så trenger de kos og oppmerksomhet +++!!

Jeg er aktiv innenfor dyrevern, og skriver ofte på feks facebook om dette, sender mailer til politikerne om statlig støtte til dyrevern, dyrepoliti osv, og mailer til media for mer fokus på dette..

Dette er noe jeg brenner for og aldri vil gi opp! Dyrene fortjener å bli behandlet skikkelig!!

Disse to sidene er verdt å besøke på FB:

https://www.facebook.com/?ref=home#!/event.php?eid=188054034578369

https://www.facebook.com/?ref=home#!/group.php?gid=114977688524137

Den siste er for å øke kattens status i samfunnet:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært innom begge linkene, og invitert alle FB.venner til underskriftskampanjen. :)

Det er så viktig å bry seg om dette. For det gagner de fleste av oss.

Men det er trasig at så mange ikke gidder bry seg. Så mange uten meninger og skråblikk på samfunnet som har nok med sine egne liv. (I tillegg til de uansvarlige dyreeierne...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor kommer det inn så UTROLIG mange katter på sommerstid til dyrebeskyttelsen fordi de rett og slett bare setter ut pus når de drar på ferie... EN VIKTIG TING!!! HUSK AT PUS OGSÅ ER FAMILIE, Ingen ville dratt fra lille ingrid på 2, så hvorfor dra fra lille Mons på 2? Man må faktisk være VELDIG klar over når man får seg katt at FÅR MAN IKKE PASS TIL PUS SÅ KAN MAN IKKE REISE. :opplyser: Hvis du syntes det er viktigere å reise bort en uke til Mallorca for å pleie ølmagen din en uke i året istedet for å ha pus hele året rundt så FÅ DEG IKKE KATT :nei::kjefte:

Jeg personlig GLEDER meg til jeg kan få meg katt, men det kan jeg ikke på et par år fordi bosituasjon/studier ikker er stabilt enda. Syntes det er veldig tomt uten en pus i hus, men sånn får det bli :trist: Et annet problem er jo at jeg er allergisk mot katter, men jeg vil heller knaske allergipiller resten av mitt liv enn å ikke ha et par puser i hus, for det er virkelig toppen av lykke for min del! :klemmer: Verdens beste romkamerater! :wink:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er desverre alt for mange som skaffer seg katter uten å tenke nøye gjennom hvilken ansvar det egentlig er. Folk tenker at katter klarer seg selv, noe de ikke gjør, selv om de er mer selvstendige enn mange andre dyr.

Det finnes alt for mange katter i forhold til gode hjem i Norge, derfor er det ofte vanskelig å finne nye hjem til både store og små katter, og viktig å sterilisere/kastrere kattene for å hindre ennda fler hjemløse katter.. Selv om kattungene "din katt" får får hjem, er det enda fler som ikke får det.. Sannsynligheten for at de ikke får de beste hjemmene er også desverre stor..

Kattunger er helt virdunderlig søte, men desverre finnes det nok av dem som ikke lengre synes de er "søte nok" når de blir voksen. Katter blir store de også, akkurat som oss mennesker og alle andre dyr..

Likte godt den din Nuttery: "EN VIKTIG TING!!! HUSK AT PUS OGSÅ ER FAMILIE, Ingen ville dratt fra lille ingrid på 2, så hvorfor dra fra lille Mons på 2? Man må faktisk være VELDIG klar over når man får seg katt at FÅR MAN IKKE PASS TIL PUS SÅ KAN MAN IKKE REISE."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Jeg har ofte fått slengkommentarer om at jeg er så overbeskyttende når det gjelder katta mi. Typiske kommentarer hvis jeg sier at jeg ikke lar katta være alene mer enn et døgn, er "tror du katta di dør av å være alene i noen dager eller?"... Nei, jeg tror ikke katta dør, men jeg synes kattehold innebærer adskillig mer enn å bare holde liv i katta ved å gi et minimum av mat og stell. Jeg anser katten som et familiemedlem som både trenger og fortjener kos og oppmerksomhet i tillegg til mat og vann.

For å sette det på spissen: en treåring hadde ikke dødd av å være alene i noen dager heller så lenge mat er innen rekkevidde, men de færreste hadde vel syntes det hadde føltes særlig greit. Alle vet at unger trenger mer enn bare næring, men det er mange som ikke er klar over at det samme gjelder dyr. Å skaffe seg dyr kan innebære mange år fremover med ansvar for et familiemedlem som trenger både mat, vann, kos, stell og av og til veterinærhjelp. Har man ikke råd eller tid til dette skal man heller ikke få seg dyr. Føler man at det å reise langt bort flere ganger i året er høyt på prioriteringslista, er kanskje ikke anskaffelse av husdyr så veldig gunstig.

Jeg har mange ganger fått spørsmålet om ikke det er tungvint å ha ei katt å ta hensyn til, siden jeg ikke bare kan reise bort når som helst, men jeg prioriterer faktisk det å ha katt over det å ha friheten til å reise. Der andre bruker penger på ferieturer hit og dit, bruker jeg heller pengene på å kose meg hjemme og ta vare på katta. Jeg vet jeg er litt rar sånn, men man prioriterer jo forskjellig. Katt i huset gir meg mye mer enn å reise rundt, så jeg ser med glede på det ansvaret jeg har når jeg har katt :) Heldigvis har jeg funnet en mann som ikke er særlig opptatt av mye reising heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ofte fått slengkommentarer om at jeg er så overbeskyttende når det gjelder katta mi. Typiske kommentarer hvis jeg sier at jeg ikke lar katta være alene mer enn et døgn, er "tror du katta di dør av å være alene i noen dager eller?"... Nei, jeg tror ikke katta dør, men jeg synes kattehold innebærer adskillig mer enn å bare holde liv i katta ved å gi et minimum av mat og stell. Jeg anser katten som et familiemedlem som både trenger og fortjener kos og oppmerksomhet i tillegg til mat og vann.

For å sette det på spissen: en treåring hadde ikke dødd av å være alene i noen dager heller så lenge mat er innen rekkevidde, men de færreste hadde vel syntes det hadde føltes særlig greit. Alle vet at unger trenger mer enn bare næring, men det er mange som ikke er klar over at det samme gjelder dyr. Å skaffe seg dyr kan innebære mange år fremover med ansvar for et familiemedlem som trenger både mat, vann, kos, stell og av og til veterinærhjelp. Har man ikke råd eller tid til dette skal man heller ikke få seg dyr. Føler man at det å reise langt bort flere ganger i året er høyt på prioriteringslista, er kanskje ikke anskaffelse av husdyr så veldig gunstig.

Jeg har mange ganger fått spørsmålet om ikke det er tungvint å ha ei katt å ta hensyn til, siden jeg ikke bare kan reise bort når som helst, men jeg prioriterer faktisk det å ha katt over det å ha friheten til å reise. Der andre bruker penger på ferieturer hit og dit, bruker jeg heller pengene på å kose meg hjemme og ta vare på katta. Jeg vet jeg er litt rar sånn, men man prioriterer jo forskjellig. Katt i huset gir meg mye mer enn å reise rundt, så jeg ser med glede på det ansvaret jeg har når jeg har katt :) Heldigvis har jeg funnet en mann som ikke er særlig opptatt av mye reising heller.

Jeg opplever også det samme at folk reagerer når jeg sier jeg feks ikke vil overnatte på hytten for jeg vil hjem til pusene våre så de ikke blir så lenge aleine. Skal vi være hjemmenfra mer enn et døgn så vil vi prøve å få noen til å se til de og gi de litt oppmerksomhet, ellers så blir vi ikke så lenge vekke! De er familiemedlemmer de også, og det var vårt valg å adoptere de ergo er det vårt ansvar å ta oss av de og ikke forlate de for lenge !

Vi reiser på ferie en gang i året og har alle gangene hatt noen fra nær familie som vi stoler på som har bodd hos oss mens vi har vært vekke. Om det en gang skjer at ingen kan bo hos oss så velger jeg nok å bli hjemme. Har ikke lyst til å sette de på pensjonat da de trives mye bedre hjemmme og trenger mer kos og oppmerksomhet enn de sikkert får på et pensjonat..

Dette er vårt valg og det irriterer meg at folk reagerer på det..

Vi valgte å få oss to herlige katter og må derfor ta ansvar for de og gjøre det som er best for dem og oss:)

Desverre er et alt for mange som ikke tenker slik og tror at katten klarer seg aleine i 2 uker mens familien reiser på ferie.. Det gjør den ikke, og slike folk bør IKKE ha dyr!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok uten katt en god del år nå siden jeg skal studere :< Familiens katt blir hjemme hos mamma og pappa :P

Men ang å la katten være alene over et døgn er noe man må se an. Kommer an på hvordan katten er, og seff hvor mye man har gjort han vant til å være ute. Vi kan helt fint la katten vår være alene ute en uke, sålenge vi får noen venner til å sette ut mat til han. (og sålenge det ikke er midt på kalde vintern :P)

Men katta til søstra mi, som er hos foreldrene mine ganske ofte, kan vi ikke la være alene ute en natt engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er ikke katta i nærheten av å væe så verdifull som barna er - men for prinsessen er katten nok farlig nær samme nivå som mor og far :) og det merkes på katta, det er henne den går til først for kos, mat og stell, den ligger gjerne på hennes rom om natta og er hun ikke hjemme vil den heller ut på tur enn å være inne med meg... Jeg liker ikke katta og den liker ikke meg - forleden dag ble det en runde med kan, børste og saksen, flottfjerner og vasking - om mulig liker den meg ennå mindre nå enn før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For meg er ikke katta i nærheten av å væe så verdifull som barna er - men for prinsessen er katten nok farlig nær samme nivå som mor og far :) og det merkes på katta, det er henne den går til først for kos, mat og stell, den ligger gjerne på hennes rom om natta og er hun ikke hjemme vil den heller ut på tur enn å være inne med meg... Jeg liker ikke katta og den liker ikke meg - forleden dag ble det en runde med kan, børste og saksen, flottfjerner og vasking - om mulig liker den meg ennå mindre nå enn før..

Hvorfor har du skaffet deg katt om du ikke liker den? Man skal aldri kjøpe et dyr til et barn om en ikke vil ha det selv! Det er levende vesner og ikke leketøy.. Hva når datteren din blir lei da??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du skaffet deg katt om du ikke liker den? Man skal aldri kjøpe et dyr til et barn om en ikke vil ha det selv! Det er levende vesner og ikke leketøy.. Hva når datteren din blir lei da??

Tenkte det samme, men nå skriver hun også at hun tar godt vare på den. Syns også det er fint at foreldre vil at barna skal ha dyr selv om de ikke er så glad i den selv. Barn har godt av å vokse opp med dyr. Under forutsetning at den ikke blir kastet i veikanten når ungene er lei selvfølgelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte det samme, men nå skriver hun også at hun tar godt vare på den. Syns også det er fint at foreldre vil at barna skal ha dyr selv om de ikke er så glad i den selv. Barn har godt av å vokse opp med dyr. Under forutsetning at den ikke blir kastet i veikanten når ungene er lei selvfølgelig.

Problemet med å skaffe dyr til barna er når barna blir tenåringer så mister de ofte interessen, og om da foreldrene ikke vil ta seg av dyret så ender det desverre ofte trist, enten i form av at dyret blir glemt, får ikke nok oppmerksomhet, stell osv, eller at de kvitter seg med det på en eller annen måte..

Husk at katter kan leve i 20 år, så det er ikke snakk om en "lekekamerat" til barnet...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å skaffe dyr til barna er når barna blir tenåringer så mister de ofte interessen, og om da foreldrene ikke vil ta seg av dyret så ender det desverre ofte trist, enten i form av at dyret blir glemt, får ikke nok oppmerksomhet, stell osv, eller at de kvitter seg med det på en eller annen måte..

Husk at katter kan leve i 20 år, så det er ikke snakk om en "lekekamerat" til barnet...!

Helt enig. Det er ikke et leketøy. Til syvende og sist er dyret foreldrenes ansvar, noe de må tenke gjennom før de skaffer seg det. Akkurat dette er det dessverre endel som gir blaffen i, men det sier bare litt om hvor korttenkte de er.

Jeg fikk katt da jeg var i tenårene selv om mamma aldri var så begeistret for katter. Avtalen var hele tiden at det var min katt og den ble med meg da jeg flyttet. Gjett hvem som blånekta da dagen kom og jeg ville ha med katten! Hun ble glad i den og den bodde der resten av livet sitt :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...