goldenchanel Skrevet 9. juli 2011 #1 Skrevet 9. juli 2011 Den 3 mensen min gikk det 5 uker før den kom, den 2 gikk det 6 uker før kom og på mandag er det 6 uker siden jeg hadde mensen...Hva er galt? har hatt regelmessig mens siden jeg var 14 og er nå 21. Trener og spiser normalt.. noen som vet? er det grunn til å være urolig og ta en graviditets test? ja har hatt ubeskyttet sex de siste 3.4 månedene hvor mensen har oppført seg rart..
Giacomo_P Skrevet 10. juli 2011 #2 Skrevet 10. juli 2011 Det er ikke uvanlig med uregelmessig syklus, men en slik plutselig forandring efter mange år med regularitet kan være et tegn på at noe har forandret seg. Gå til lege eller gynekolog, så får du bedre svar enn her. Generelt er det mange ting som påvirker menstruasjonssyklusen. Har du hatt noen endring i matvaner i det siste? (mengde, type mat, antall måltider og tider for disse) Er du veldig tynn? Trener du veldig hardt og ofte? Har du vært gravid? (Hvis du har regelmessig sex, er det ikke uvanlig at en menstruasjon faktisk kan være en tidlig spontanabort) Har du hatt unormal mengde stress eller psykiske påkjenninger i det siste? Det finnes en del parametre i blodet ditt som kan fortelle om hvorfor menstruasjonen uteblir, eller er uregelmessig. Men som oftest er perioder med uregelmessig mens noe som går over av seg selv, uten at man nødvendigvis har funnet noen årsak. Det du beskriver høres ikke veldig bekymringsverdig ut, men jeg anbefaler en tur til legen for ordens skyld. Bedre med en gang for mye, enn en gang for lite.
Giacomo_P Skrevet 10. juli 2011 #3 Skrevet 10. juli 2011 Jeg leste litt fort før forrige svar, og ser nå at du spør om graviditetstest, og at du har hatt ubeskyttet sex i denne perioden. Det kan godt være at du er blitt befruktet, men at dette ikke har utviklet seg til et normalt svangerskab, og da kan det fort bli litt tull i hormonbalansen, som kan forklare det du beskriver. En graviditetstest er ikke spesielt dyr, ogmdet er nok lurt å ta en, så du kan utelukke en eventuell graviditet. Er det slik at de blødningene du har hatt i perioden har vært normale (bortsett fra tidspunktet), eller har de f. eks. vært kraftigere enn vanlig? Igjen: Dette kan legen din svare deg bedre på.
goldenchanel Skrevet 12. juli 2011 Forfatter #4 Skrevet 12. juli 2011 Er ikke spesielt tynn, er heller litt pluss size! Menstrasjonene har vært helt vanlige.. Spiser den samme maten og trener som før, vil helst ikke gå til legen da jeg ikke føler han er noe flink. Var gravid og tok abort uten komplikasjoner høsten 2009. Har egentlig ikke hatt regelmessig sex, er vel 2-3 ganger i måneden, hovedsaklig MED kondom. Har herpesvirus i kroppen, og har hatt utbrudd i denne perioden, kan det ha noe med saken å gjøre? nå er det jo 6 uker siden jeg hadde mensen sist og blir litt stresset av det merker jeg...Har jo hørt at folk har hatt "blødning" selvom de var gravid.
Giacomo_P Skrevet 12. juli 2011 #5 Skrevet 12. juli 2011 Det er vanskelig å si noe sikkert om dette, men jeg ville nok ha tatt en test, om så bare for å utelukke graviditet. To ukers forsinket mens kan bety graviditet, men er ellers ikke helt unormalt. Graviditeten din i 2009 har ingen ting å si nå, jeg mente om du hadde vært gravid nylig (hvilket kanskje er tilfelle). Jeg tror ikke herpes påvirker syklusen din på noen måte, men dette er jo noe som gjerne bryter ut når immunforsvaret iblandt tar en lang lunch, og hvis du har vært syk eller hatt mye stress, kan det godt være grunden til at du fikk utbrudd. Stress påvirker også cyklusen din. Ubeskyttet sex kan selvsagt føre til graviditet. Men det er ikke dermed sagt at graviditeten får utvikle seg normalt. Som sagt er mange menstruasjoner egentlig spontanaborter. Dette kan være en forklaring. Mine beste råd er: Ta en graviditetstest Prøv å ikke la deg stresse av dette Bytt fastlege. Det er ikke noe poeng i å gå til en lege man ikke har god kommunikasjon med.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå