Gå til innhold

Missfarge mellom tenner?


Gjest snoopy_93

Anbefalte innlegg

Gjest snoopy_93

Hei! :)

Jeg har oppdaget at jeg har missfarging på tennene der hvor den ene tanna "slutter" og det "starter" en ny.

Min lenke

Det er ikke sort eller mørk-brun, men det er sånn gulbrun-ish. (Litt sånn kaffe-tenner farge, om dere skjønner)

Noen som vet hva dette er for noe?

Jeg har litt missfargede tenner fra før av pga kaffedrikking på jobb og av og til hjemme, men i mellom der er missfargen litt mørkere. Aner ikke helt hvorfor, men jeg er utrolig redd for å måtte trekke tanna pga hull eller lignende. Er det noen mulighet for at tannlegen kan fikse sånne missfarginger på/mellom tennene? :sjenert:

Jeg er glad i tennene mine og pusser de 1-2ganger daglig, skyller munnen med Listerine, bruker tanntråd så ofte som mulig, (glemmer det ganske ofte og prøver å skjerpe meg på det området) og tygger masse Extra tyggis. (Har forresten lagt merke til at missfargingen mellom de to tennene har kommet etter at jeg fikk visdomstanna mi på venstre side. Kan det ha noe med saken å gjøre?

Beklager om dette ble surrete.

Endret av Kosemose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. :)

Jeg slet også med det samme, helt til jeg begynte å pusse med yttersiden av tannbørsten. Altså, jeg holdt tannbørsten rett, og pusset mellom. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tennene dine er jo kritthvite! Skjønner ikke hvordan du kan mene at de er misfarget. Det i mellom der (som jeg ikke ser særlig godt) kommer nok av kaffedrikkingen.

Bruk tanntråd og slutt å drikke kaffe. Drikker selv kaffe og mine har blitt ganske misfarget som følge av det i kombinasjon med tynn emalje, men jeg klarer dessverre ikke å slutte med kaffedrikkingen...:sjenert:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre ikke lov å legge inn bilder direkte i innlegg, så jeg måtte fjerne bildet i hovedinnlegget ditt, TS. Jeg lagde en lenke til bildet i stedenfor. :)

Kosemose, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man glemmer å bruke tanntråd er bare tull, du gidder bare ikke. Husker man å pusse tennene, husker man også tanntråd.

Missfargingen kan helt sikkert blekes, og den beste måten å unngå at det kommer tilbake er å unngå kaffe og andre ting som missfarger tennene og bruk av tanntråd hver dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest snoopy_93

Det er dessverre ikke lov å legge inn bilder direkte i innlegg, så jeg måtte fjerne bildet i hovedinnlegget ditt, TS. Jeg lagde en lenke til bildet i stedenfor. :)

Kosemose, mod

Den er grei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snoopy_93

Tennene dine er jo kritthvite! Skjønner ikke hvordan du kan mene at de er misfarget. Det i mellom der (som jeg ikke ser særlig godt) kommer nok av kaffedrikkingen.

Bruk tanntråd og slutt å drikke kaffe. Drikker selv kaffe og mine har blitt ganske misfarget som følge av det i kombinasjon med tynn emalje, men jeg klarer dessverre ikke å slutte med kaffedrikkingen...:sjenert:

Det er dessverre ikke mine tenner, det er et bilde jeg fant på google når jeg søkte på "misfarge mellom tenner". :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monica

Ser ut som tannstein, det kan tannleget enkelt fikse. Har det titt og ofte mellom tennene. trenger ikke trekke tanna for det. Kommer som regel av te, kaffi og røyking. Jeg renser tennene hos tannlegen 2 ganger i året. Husk at tennene endrer og farge ettersom man blir eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monica

Glemte og nevne at tannsten kan man ikke fjerne selv, må ha spesial utstyr for det, pleier og sitte godt. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også det er tannstein - jeg fikk det mellom fortennene i underkjeven - så ut som jeg ikke hadde pussa tennene på lenge. Borte etter ett tannsteinspuss hos tannlegen ;)

Endret av HLHD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte helt fint å fjerne ganske mye av det misfargede mellom tennene med kun børsten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fjernet det med en slags tannrens hos tannlegen. Ble veldig fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest snoopy_93

Jeg fjernet det med en slags tannrens hos tannlegen. Ble veldig fornøyd :)

Spurte du tannlegen om det?

Eller sa tannlegen at "nå tar vi en tannrens" som h*n pleier å gjøre når man har tannstein?

Skal snart til tannlegen uansett, tror jeg - så da kan jeg spørre om det er noen mulighet (som evt er gratis for meg)for å få det vekk eller få det mindre synlig på noen måte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte du tannlegen om det?

Eller sa tannlegen at "nå tar vi en tannrens" som h*n pleier å gjøre når man har tannstein?

Skal snart til tannlegen uansett, tror jeg - så da kan jeg spørre om det er noen mulighet (som evt er gratis for meg)for å få det vekk eller få det mindre synlig på noen måte. :)

Var hos tannlegen for å fjerne tannstein, så la tannlegen merke til misfargingen som var i mellom noen tenner og spurte om jeg ville fjerne det siden jeg først var der. Tannlegen tok likegreit vekk all misfarging som var på tenna slik at de fikk tilbake den naturlige fargen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snoopy_93

Var hos tannlegen for å fjerne tannstein, så la tannlegen merke til misfargingen som var i mellom noen tenner og spurte om jeg ville fjerne det siden jeg først var der. Tannlegen tok likegreit vekk all misfarging som var på tenna slik at de fikk tilbake den naturlige fargen :)

Smart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mest sannsynlig tannstein, som flere her sier. Tannsten blir lett misfarget av kaffe, røyk, rødvin ol.... Derfor får man disse gul/brune flekkene. Alle får tannstein, mer eller mindre. Går man årlig til tannlegen pusses dette bort (noen bør gå oftere) Det du selv kan gjøre for å forbedre dette er å bruke tanntråden, HVER DAG!!! =). Skylling og tannpuss er ikke bra nok, for du må fjerne plakket som sitter nede i tannkjøttlomma. (plakk som ikke fjernes blir hardt = tannstein)

Listerine bør ikke brukes daglig, så frem til at man ikke har tannkjøttsykdommer og har avtalt med tannlegen at man bør bruke dette. Man skal ikke fjerne all bakterieflora i munnen. Noen bakterier er bare sundt ;) Altså listerine kan brukes av og til, men daglig bør man bare bruke vanlig fluorskylling.

Endret av Kosemose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet. Minner om at det ikke er lov å signere innlegg med yrkestittel i Kropp & helse forumet.

Kosemose, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nå må du gi deg :P du har jo kjempefine tenner! *missunner deg*

Men hvis du absolutt vil prøve å bleke, så kan du ta littegranne bakepulver på tuppen av tannbørsten din, å pusse i 1-4 minutter. Bakepulver bleker tennene ganske effektivt, men det kan skade emaljen (etsende) så du må ikke gjøre dette for ofte. Jeg bleker tennene mine maks en gang i måneden med bakepulver. Og ifølge min tannlege har ikke tennene mine blitt skadet av det. men hun synes det var lurt å ikke gjøre det oftere.

Men det ser jo ikke ut til at du trenger å bleke tennene dine ofte akkurat :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Akkurat vært hos tannlegen og fjernet tannsten, men denne misfargingen i mellom fjernet han ikke. :( syntes det ødelegger hele inntrykket, han sa bare at slikt kan være tegn på begynnende hull, men at misfargingen vil ikke forsvinne selv om jeg forebygger hullet. :( :(

Anonymous poster hash: 00253...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...