Gå til innhold

Hva koster det å ha bil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, hva koster det å ha bil? Da tenker jeg ikke på bensin, men utgifter som årsavgift, forsikring osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Årsavgift er enten kr. 2840 eller kr. 3305, avhengig av type bil.

Forsikring varierer så stort at det er nærmest umulig å si noe annet enn at det koster mellom kr. 1000 og kr. 100.000 i året. Det avhenger for det første av hvilken type forsikring (ansvar, delkasko eller full kasko), hvilken type bil (gammel Golf eller ny Ferrari) og hvor i landet man er bosatt.

En av de største kostnadene ved bil er verditap, og eventuelle renteutgifter ved lån. Her også er det umulig å si noe tall siden det varierer av type bil (ref. ovenfor).

Kanskje du kan være litt mer spesifik? :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsavgift er enten kr. 2840 eller kr. 3305, avhengig av type bil.

Forsikring varierer så stort at det er nærmest umulig å si noe annet enn at det koster mellom kr. 1000 og kr. 100.000 i året. Det avhenger for det første av hvilken type forsikring (ansvar, delkasko eller full kasko), hvilken type bil (gammel Golf eller ny Ferrari) og hvor i landet man er bosatt.

En av de største kostnadene ved bil er verditap, og eventuelle renteutgifter ved lån. Her også er det umulig å si noe tall siden det varierer av type bil (ref. ovenfor).

Kanskje du kan være litt mer spesifik? :gjeiper:

Hva betyr verditap?

Det er egentlig vanskelig å være mer spesifik. Jeg har ikke bil, men skal få en nå som jeg skal begynne å øvelseskjøre. Vet ikke hvilke type bil det er. Bare lurte på hva jeg kunne forvente av ulike utgifter som ikke går på min bruk av den, altså bensin.. Men istedenfor å få vite nøyaktig hva jeg kommer til å måtte betale for det, er det kanskje lettere å få vite hva jeg må betale for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr verditap?

Det er egentlig vanskelig å være mer spesifik. Jeg har ikke bil, men skal få en nå som jeg skal begynne å øvelseskjøre. Vet ikke hvilke type bil det er. Bare lurte på hva jeg kunne forvente av ulike utgifter som ikke går på min bruk av den, altså bensin.. Men istedenfor å få vite nøyaktig hva jeg kommer til å måtte betale for det, er det kanskje lettere å få vite hva jeg må betale for?

Med verditap mener at bilens verdi taper seg.

Kjøp en ny bil i dag til 300.000 og om 3 år får du kanskje 200.000 for den. Altså har den kostet deg 33.000 hvert år, pluss alle andre utgifter så klart.

Jeg mener, har du ingen anelse om hvilken type bil du planlegger eller hvor mye penger du ønsker/kan bruke til innkjøp av den? Som sagt umulig å si noe mer spesifikt uten å ha en eneste anelse om det dreier seg om en eldre bil til 10.000 eller en ny Ferrari til 3 millioner. Du må skjønne det. ;-)

Opp gjennom årene har jeg stort sett kjøpt 3 år gamle biler til rundt 250.000, og foruten bensin hatt en utgift på 50-60.000 i året. Mens kamerater av meg har hatt nye Mercedeser o.l. og nok har svidd av det dobbelte i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thessie!

Med verditap mener at bilens verdi taper seg.

Kjøp en ny bil i dag til 300.000 og om 3 år får du kanskje 200.000 for den. Altså har den kostet deg 33.000 hvert år, pluss alle andre utgifter så klart.

Jeg mener, har du ingen anelse om hvilken type bil du planlegger eller hvor mye penger du ønsker/kan bruke til innkjøp av den? Som sagt umulig å si noe mer spesifikt uten å ha en eneste anelse om det dreier seg om en eldre bil til 10.000 eller en ny Ferrari til 3 millioner. Du må skjønne det. ;-)

Opp gjennom årene har jeg stort sett kjøpt 3 år gamle biler til rundt 250.000, og foruten bensin hatt en utgift på 50-60.000 i året. Mens kamerater av meg har hatt nye Mercedeser o.l. og nok har svidd av det dobbelte i året.

Okei, men jeg får en bil, så jeg bruker ingenting på innkjøp.

Men istedenfor å få vite hva de forskjellige kostnadene er på, så lurer jeg på hvilke kostnader det vil bli. Det eneste jeg vet vil komme er forsikring, årsavgift og bensin, men regner med det vil være flere faste avgifter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reparasjoner.

Om du kjøper(/får) en gammel bil er det større sjanse for at du må fikse noe på den. Enkelte ting er lette og billige å fikse på egen hånd (eller du får en bekjent med peiling til å se på det), andre ting fører til svære verkstedregninger. Du får håpe du får en bil som nettopp har kommet gjennom EU-kontrollen ;)

Og ja, forresten, så må du betale EU-kontroll annenhvert år også.

Betaler dem som gir deg bilen omregistreringen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, da holder vi selve bilen utenfor

Av utgifter vil du ha årsavgift, forsikring og bensin, som du selv nevner. I tillegg vil du ha utgifter til dekk, forbruksmateriell (spylervæske, vindusviskere, ...), oljeskift m/filter, og andre reparasjoner som kommer før eller siden (bremser, støtdempere, clutsj, ...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thessie!

Betaler dem som gir deg bilen omregistreringen også?

Hm, det vet jeg faktisk ikke, men jeg tror det. Men hvis ikke vet du om det er dyrt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Audiot

Egenvekt (typegodkjent) t.o.m. 800 kg

Årstall Pris

- 1999: 1585,-

2000 - 2007: 3400,-

2008: 5086,-

2009: 6747,-

2010 - 2011: 8906,-

Egenvekt (typegodkjent) over 800 kg t.o.m. 1 200 kg

Årstall Pris

- 1999: 1585,-

2000 - 2007: 4853,-

2008: 7001,-

2009: 9457,-

2010 - 2011: 12162,-

Egenvekt (typegodkjent) over 1 200 kg t.o.m. 1 600 kg

Årstall Pris

- 1999: 1585,-

2000 - 2007: 6747,-

2008: 9930,-

2009: 13584,-

2010 - 2011: 17489,-

Egenvekt (typegodkjent) over 1 600 kg

Årstall Pris

- 1999: 1585,-

2000 - 2007: 8728,-

2008: 12786,-

2009: 17489,-

2010 - 2011: 22648,-

Endret av Audiot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...