Gå til innhold

Hvor ofte må katten til dyrlegen?


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Gjest BabyBlue

Katten min er 1 år og noen måneder nå, ble født i fjor i April. Sist sommer før jeg kjøpte han fikk han vaksinene sine og ormekurer, pluss en grundig helsesjekk. Han ser frisk og fin ut, er aktiv og spiser godt, men er allikevel skeptisk til å skippe vaksiner siden han går ute og ofte er rundt nabokattene. Nabokattene ser jo friske ut de også, men vet ikke hvor nøye eierne er å sjekke opp på de når det gjelder diverse sykdommer og innvolsorm osv.

Så bør jeg vaksinere han igjen snart, eller er det ikke nødvendig? Og skal jeg ta ormekur på han, selv om jeg er usikker på om han har eller ikke? Er det resept på ormekur...? Er fremdeles litt usikker på hvordan det fungerer med dyrlege, men vil jo at katta skal være frisk når han løper rundt ute. Muligens dette er et ofte spurt spørsmål, men hadde allikevel satt pris på svar :sjenert:

Og hva betalte dere for vaksine og ormekur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Katter får første gang en dobbelvaksine (med 4 ukers mellomrom), etter det vaksineres de en gang i året (altså hver 12. måned). Dyrlegen gjennomfører også en standard helsesjekk ved vaksinering (lytter og undersøker indre organer, sjekker ører/øyne/tenner).

Anbefalingen for utekatter er vel ormekur hver 3. mnd. det får du enten på resept (bare å ringe dyrlegen din så sender de resept til nærmeste apotek), eller så selger de aller fleste dyrleger kurer i resepsjonen. Jeg pleier å kjøpe et lite lager på en gang (3-4stk), det blir litt billigere fordi man betaler bare selve "reseptavgiften" en gang (mine katter får ormekur litt oftere i fangstsesongen, siden de jakter veldig mye og får ofte mark).

Priser er jeg utrolig dårlig på å huske, mon tro om jeg betaler en 600 kr for vaksine, og rundt 170 for en ormekur (inkl avgift)??? Men min dyrlege (smådyrsykehus) er kjent for å være dyr, men de er så utrolig dyktige der så det er helt ok! :)

Vi må som regel innom en gang til i løpet av året med hver katt. Hankatten min er veldig "flink" til å forsvare reviret sitt, og ender opp med verkebyller som må tømmes/renses. Hunkatten min har vært innom for både rift i øyet og lungebetennelse. Vi har forsikret begge kattene våre, så besøk ifm skader og sykdom begrenser seg heldigvis til 1000 kr i egenandel pr gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi gir egentlig bare katta vår ormekur en gang i året.. og tar han med til dyrlegen hvis det ser ut som han er syk/han halter osv...

Sår, flått og sånne ting fikser vi selv.

noen anbefaler å ha flere helsesjekker, men det er vel opp til deg selv.

Det skal vel mye til for at en katt skal bli alvorlig syk av å være ute... men er man veldig redd for at det skal skje, så gjør man jo noe med det.

Katten vår er 14 år gammel og elsker å være ute, men det verste han har fått er vel flått, et par sår og orm.

Husker ikke hvor mye en ormekur koster, men trur ikke det er mye. (Foreldra mine som 'eier' katten, så det er de som betaler :P)

Endret av otilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Okei, takk for svar =) Da skal katta til dyrlegen for vaksine og resept på ormekur når jeg har fått lønn. Det å forsikre han kan også være en god ide, så uforsiktig som den tosken er :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har pleid å ta katten til dyrlegen en gang i året for vaksinering og rutinesjekk, og har betalt rundt 500 kr. I tillegg drar man selvsagt hvis man tror det er noe galt med den. Det er resept på ormekur, men vi har ikke trengt å ta ham med til dyrlegen for å få resepten. Han er en ivrig jeger, så får bendelorm stadig vekk - dermed ormekur 2-4 ganger i året, etter behov...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaksiner varer 1 år, like greit å ta helsesjekk osv når man først er der. Nautlig del av å ha dyr mener jeg da. Spesielt for utekatt.

Kan være greit å ta en ormekur i ny og ned, man trenger ikke nødvendigvis å gi hver 3 måned, men ett par ganger i året kan være en fordel + hvis du merker at det er noe med katten (Går ned i vekt eller noe annet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med vår katt drar vi på rutinesjekk 2-3 ganger i året, men det er fordi hun har nyreproblemer og har rundet 20 år, så vi sørger for å sjekke nyreverdiene hennes ofte!

Når hun og vår tidligere katt var yngre var de inne til sjekk en gang i året sånn ca, og fikk tatt tannstein og en oppfriskning på det som trengtes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ormekur koster noen hundrelapper og er reseptbelagt.

HUSK! En ormekur fungerer ikke som noen anti-ormegreie. Én tablett (el anbefalt dose for katta) tar kun bort ormen som er inni katta der og da. Tror ikke alle er klar over det.

Så lenge det ikke er vinter og de fanger mus, anbefaler jeg og titte mot rompa deres ofte - jeg ser titt og ofte en hvit levende strek som jeg må fjerne med papir. Og da er det rett i medisinskuffa og hente kur. Men spiser katten en mus dagen etter med orm i....ja da har den orm igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker den ene katta mi i fjor. Var driiiit lei av å kure den. Skulle likt å finne en kur for å få dem til å slutte å spise mus!!

Bare vær forsiktig med å ta kattene i senga om sommeren. Og kose med den i nærheten av rompa uten å se først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten bør vaksineres hvert år.

Det er utrolig hva en utekatt kan pådra seg. Du vil vel ikke at bylten skal bli syk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Katten bør vaksineres hvert år.

Det er utrolig hva en utekatt kan pådra seg. Du vil vel ikke at bylten skal bli syk?

Selvsagt ikke =) Men jeg føler jeg får litt ulike beskjeder her... Skal katten min kun få ormekur når jeg tror han har orm, eller skal han ha det uansett bare sånn for sikkerhetsskyld? Han har hatt en stabil vekt helt siden jeg fikk han, og han spiser normalt, men om det er anbefalt å ta ormekur allikevel fikser jeg det.

Og bør jeg fortelle dyrlegen noe spesielt angående vaksinen, eller sier jeg bare "Ja, det har gått et år siden han har blitt vaksinert, og skal derfor ha sin årlige vaksine". Må jeg si HVA jeg vil vaksinere mot...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt ikke =) Men jeg føler jeg får litt ulike beskjeder her... Skal katten min kun få ormekur når jeg tror han har orm, eller skal han ha det uansett bare sånn for sikkerhetsskyld? Han har hatt en stabil vekt helt siden jeg fikk han, og han spiser normalt, men om det er anbefalt å ta ormekur allikevel fikser jeg det.

Og bør jeg fortelle dyrlegen noe spesielt angående vaksinen, eller sier jeg bare "Ja, det har gått et år siden han har blitt vaksinert, og skal derfor ha sin årlige vaksine". Må jeg si HVA jeg vil vaksinere mot...?

Det er en årlig standardvaksine som dekker de vanligste sykdommene. Mange veterinærer sender innkalling til katten når det er gått et år siden sist.

Ad ormekur: Hvis katten ikke har symptomer på orm, trenger den ikke dette. Det er ikke farlig å gi hver 3. måned for sikkerhets skyld. Hvis du er i tvil, er det ikke så vanskelig å ringe til veterinæren og spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt ikke =) Men jeg føler jeg får litt ulike beskjeder her... Skal katten min kun få ormekur når jeg tror han har orm, eller skal han ha det uansett bare sånn for sikkerhetsskyld?

Før anbefalte man ormekur regelmessig, men siden det ikke er forebyggende, og hyppige behandlinger bidrar til å bygge resistens i populasjonen av parasitter er den nye anbefalingen at man bare skal gi når man vet at katten har noe å behandle. Derfor innførte de resept på markkur for et par år siden, og siden ikke alle har fått med seg dette er det noen som fortsatt følger gamle anbefalinger.

Etterhvert lærer du å se når katten får mark, vanlige symptomer er at de spiser mer, men uten å gå opp i vekt, evt blir tynnere. Mye og løs avføring er også et vanlig tegn, og etterhvert vil katten få redusert almenntilstand, miste glansen i pelsen osv. Noen ganger vil man også kunne se de hvite markene i rompa på katten. I forhold til å oppdage parasitter er det en stor fordel å ha kasse inne, siden man får fulgt bedre med på å avføringen.

Vaksine sier man årlig, men de varer jo reelt sett noe lengre enn dette, så det er sånn ca. Det er en standardvaksine, og siden det er relativt vanlige sykdommer er det verdt å holde denne oppdatert. Vanligvis tar de en enkel helsesjekk samtidig med vaksinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veterinæren min anbefaler å gi ormekur hver 3. mnd siden katten er utekatt og det er stor sannsynlighet for at den har orm nesten hele tiden.

Vi gir panacur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest BabyBlue

Katta var hos dyrelegen i dag! : D Men fy søren for et spetakkel han lagde da han skulle ut i bilen. Han gaulet som en tulling og klarte faktisk å klore meg selv om han var inni buret (!), men da vi kom frem gikk det fint. Han er nå vaksinert og har fått både ormekur og sånn dryppegreier til nakken mot flott. Helsesjekken gikk strålende, og han er frisk og fin på alle områder. Veldig fornøyd med dyrlegen =) Betalte litt over 700 for alt. Synes ikke det var så skrekkelig dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...