Gå til innhold

Skaffe meg hund!


Gjest annahjer

Anbefalte innlegg

Gjest annahjer

Håper dere hundevante tar dere tid til å svare :)

Har veldig lyst til å skaffe meg en Yorkshire Terrier.

Jeg liker godt å gå turer, og pelsstell har jeg ingenting imot.

Har tenkt over at hunder tar mye tid og det følger meg i resten av hundens liv.

Flere jeg kjenner har masse erfaring med hund, noe som sikkert er til hjelp.

Er det noe jeg må tenke på før jeg skaffer meg en hund?

Noen som kan fortelle litt om hverdagen med hunden sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Belle Gunnes

Kjenner du noen med hund, kan du jo spørre om å få passe denne en uke eller to. Da vet du litt mer hvordan det er å ha hund i hus.

Å si hvordan du vil ha det med hund i hus, er ikke mulig, da alle mennesker og hunder er forskjellige.

Men det finnes haugevis med gode bøker ang hundehold og hundespykologi. Gå en tur på biblioteket eller i bokhandelen og bruk sommeren til å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dere hundevante tar dere tid til å svare :)

Har veldig lyst til å skaffe meg en Yorkshire Terrier.

Jeg liker godt å gå turer, og pelsstell har jeg ingenting imot.

Har tenkt over at hunder tar mye tid og det følger meg i resten av hundens liv.

Flere jeg kjenner har masse erfaring med hund, noe som sikkert er til hjelp.

Er det noe jeg må tenke på før jeg skaffer meg en hund?

Noen som kan fortelle litt om hverdagen med hunden sin?

Hvorfor må du ha den rasen? Hvorfor mener du at den er den du vil ha, er det fordi de er så små? Det er like mye jobb, de lange turene den ikke trenger hver dag, selv om det er tre ganger daglig minst, de turene må du ofte kompensere for hjemme i stua, leke og trene på oppgaver. Ønsker deg lykke til, men tenk over å skaffe en liten hund. De kan bli drept av en vill hannkatt eller noen kråkefugler. Ikke enkelt.--

Endret av Alvina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en i hundeklubben med Yorkie og det er noen arbeidsjern, er en veldig aktiv liten tass som kan nå langt i f.eks agility som er det jeg driver med.

Les masse hundbøker, les tråder på f.eks canis.no eller hundesonen.no, lån gjerne en valp. Tenk nøye gjennom hva du vil bruke hunden til og ta for all del utgangspunk i hvordan aktivitetsnivået ditt er nå og ikke hva du håper det kan bli.

Alle hunderaser og da individer under det igjen trenger forskjellig, noen trenger mye fysisk aktivetet og andre mye mental stimuli, noen trenger lang tid på å venne seg til det nye hjemmet andre ikke og sånn fortsetter det vel egentlig.

Sett deg godt inn i linjer og snakk gjerne med avlsrådet i den rasen du kunne tenke deg.

Du kommer aldri til å angre på å ha gjort godt forarbeid, selv om det selvsagt kan gå suverent uten med litt flaks.

Heldige du som skal få deg en ny liten venn :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thessie!

Eneste rådene jeg kan gi deg er å lese masse om rasen, for å være sikker på at dette er rasen du vil ha og slik at du er forberedt på eventuelle problemer med rasen. Vær nøye når du velger oppdretter og ikke velg den første og beste. Spør de om hva som kan være negativt med rasen både når det kommer til helse og gemytt, dersom de sier ingenting er de nok ikke det beste valget. Det er ingen raser som er 100% perfekt.

Ellers så er det lurt å tenke på at valpetiden ofte er krevende, så hvis det er første hund så kan det være en ide å kjøpe en voksen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...