Gå til innhold

Mat på lengre biltur


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hver sommer kjører jeg cirka 50 mil for å besøke famile. Å spise på veikroer frister ikke, men jeg har funnet på noe som fungerer.

Jeg pakker foreksempel koteletter, hamburger, fiskekaker, fiskefilet i et godt lag med aluminiumsfolie og en pakke med lettkokte grønnsaker. Disse legger jeg ved bilmotoren (husker ikke hva den delen av motoren/delen heter, men det er varmt der og er ingenting som er under som kan skades hvis det går hull på pakkene. Kanskje det er noe som heter manifoil?).

Jeg kjører en diesel og har aldri prøvd det på andre biler, men det fungerer bra. Bilen avgir varme og etter en time eller tre er maten ferdig. Da stopper jeg ved veikanten på en parkering og pakker ut den hjemmelagede maten og rømme, smør og annet tilbehør. Har bare laget dette til to personer, så vet ikke hvordan det fungerer til en hel familie.

Det er ingen bismak på maten. Det egner seg ikke til steking, men til oppvarming eller under lengre bilturer lage rått kjøtt/fisk.

Har dere lignende gode ideer og eksempler på hva man kan lage uten en komfyr?

Dette er seriøst, men anbefaler å prøve seg frem og begynne med å varme kjøttkaker eller grillet kylling. Og skal man ha koteletter er det best å steke de hjemme før turen og bare varme de opp ved bilmotoren.

Skriver som ab siden dette kan kjennes igjen, da det ikke er mange som bruker bilen som komfyr. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Øhm, dette var rart..

Jeg hadde uansett tatt med et brød istede jeg da, og no pålegg! :P eller stoppa og kjøpt pizza...

Kanskje du kan grille en grandis inni der? haha

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres faktisk ut som en god ide for oss som kjører lange strekninger og er allergiske overfor veikromat. Men skjønner ikke helt hvordan du får pakken med mat til å henge fast? At den ikke faller av underveis. :klo:

Jeg pleier å ha med kald kyllingsalat m/brød, dressing,(evnt.kalde fiskekaker) ost og frukt på veien. Og vann som drikke. En sjelden gang kjøper jeg kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er plass litt til venstre i motorrommet. Der er det et flatt sted og det går et slags rør over. Det er fint plass til foreksempel seks karbonader eller tre karbonader og grønnsaker. Hvis du kjenner med hånda er det varmt der etter at du har kjørt et stykke. Men jeg vet ikke om alle bilmotorene har like god plass. Jeg pakker flere lag med al.folie for å hindre søl. Fordelen er at man kan spise middag når man er sulten og ikke er avhengig av veikroer eller gatekjøkken. Har alltid med noen tomater, agurk, paprika og litt salat.

Man får også kjøpt vannkoker til bilen som du plugger inn. Enkelt å lage potetstappe, men det blir mer oppvask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart at noen er såå avhengig av varm mat at de varmer maten i bilens motor. Da tror jeg at jeg heller hadde stoppet langsveien og fyrt opp en engangsgrill (jeg er i utgangspunktet svært imot det, men 1 gang får vel gå) og grillet noe godt. Det fins så mye god kald mat som passer fint på biltur. For eksempel spekekjøtt og ferskt brød. Frukt. Rundstykker med godt pålegg. Vafler osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhm, dette var rart..

Jeg hadde uansett tatt med et brød istede jeg da, og no pålegg! :P eller stoppa og kjøpt pizza...

Kanskje du kan grille en grandis inni der? haha

Tears.of.the.sun: Det kan være regnvær og ikke koselig å grille.

Camze: Hvis man har lyst å farte litt noen dager kan man bli lei brødmat. Du kan sikkert varme opp en hjemmelaget pizza også hvis du deler den opp. :)

Det er også en måte å spare penger på, penger man heller kan bruke på noe annet under turen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan jo også spise mye kaldt, feks ost og kjeks, kalde pølser ++

Tror ikke JEG hadde villa varma maten inni motoren, men det er nå meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...