Gå til innhold

Dyr og varme


Gjest Belle Gunnes

Anbefalte innlegg

Gjest Belle Gunnes

Man kan aldri oppfordre folk nok.

Hunder tåler virkelig IKKE varme. Hunder svetter ikke, men de peser for å avkjøle seg. Tenk deg at du ligger i en varm bil der temperaturen kan gå opp mot 80 grader på kort tid, iført en pelskåpe. Og du har ingen mulighet til å avkjøle deg annet enn å pese på deg pustebesvær.

Si ifra om du ser noen, som går fra bilen med hunden inni. Eller knus ruta om du ser en hund i en varm bil, som tydelig peser. Du har ikke bare lov til å gjøre dette, men du er faktisk pliktet til å gjøre dette ifølge velferdsloven for dyr.

http://www.youtube.com/watch?v=bwEGBAvUffA

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Belle Gunnes

Regnet med at den var lagt ut før, men slike ting kan aldri sies for ofte.

Pass på dyra i varmen, spesielt hunder i biler, og kastrer alle katter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Og ikke sett hundene i solsteiken uten mulighet til å ligge i skygge! Kidnappet (midlertidig) to hunder ved gamle leiligheten min, som ble bundet utenfor butikken i stekende sol og med skyggetemp på rundt 26+ grader. Jeg bodde i tredje etasje over butikken, og to stykker lå der så lenge at jeg gikk og hentet dem inn i leiligheten min og gav dem vann. Dinglet rundt på verandaen min og spurte de som måtte stå utenfor å se seg rundt om de leter etter en hund til eierene kom. Ene kom 20 minutter etter hundenappingen, han andre kom etter 55 minutter. Da hadde allerede hundene vært i solsteiken i over tre kvarter. Sånt blir litt drøyt for de stakkars små, på hete dager uten vind, uten skygge og uten vann.

Heldigvis ble begge eiere rimelig lettet og takket for hjelpen og unnskyldte seg med at det var mye kø inne, hadde ikke tenkt å bli så lenge, glemte tiden... Og heldigvis var det små hunder. (Jeg er skikkelig redd for fremmede store hunder).

Jeg gjorde ikke noe mer med det enn som så, de fikk bikkja tilbake og jeg unnskyldte og skrapte for det jeg hadde gjort, og håper støkken ved å se hunden borte i noen sekunder før de fikk vite hvor den var og var trygg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så denne reklamen for første gang for noen dager siden, fikk ordentlig klump i halsen å tårene begynte å renne.. Ble så utrolig glad når jeg så den reklamen, for det er så utrolig viktig å sette fokus på dette! Er en grunn til at i alle fall jeg heller setter hunden hjemme enn å ta henne med meg i solsteiken i bil når det er sånne dager. Hun har det da faktisk bedre hjemme hvor det er aircondition og normal temperatur, enn å være med i bilen akkurat den timen jeg skal ut å handle feks.

husker for et par år siden, på en festival, så var det noen som hadde satt fra seg en hund i bilen, midt på parkeringsplassen, hvor det overhodet ikke er noe skygge! og eieren hadde forlatt bilen på formiddagen/tidlig ettermiddag, for å delta på festivalen som varte ut kvelden! Ikke var det vann i bilen heller! Heldigvis var vi et par stykker som oppdaget dette, å fikk hunden ut i tide, grøsser over tanken på hvordan dette kunne gått... :( Og at folk virkelig kan være så forjæ*** tankeløse, skremmer meg. :(

Endret av Namine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å tenke på at noen er livredde for hunder og ikke tør å gripe inn. Jeg gikk på en diger Dobberman en gang som stå bundet til et stolpe med et kort bånd midt i sola. Eieren var ikke å se. Gikk tilbake etter en liten stund og den sto fortsatt der.

Nå er ikke jeg redd for hunder, men har respekt og ihvertfall når de står i bånd. Den knurret da jeg nærmet meg og tok derfor ikke sjansen. Den virket irritert og tydelig plaget av varmen. Da ringte jeg politiet som kom med en gang.

De sa de skulle ta med seg hunden og spore opp eieren.

Om man er redd eller ikke, så må man hjelpe. Ring politiet eller spør noen i nærheten om hjelp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kom til å tenke på at noen er livredde for hunder og ikke tør å gripe inn. Jeg gikk på en diger Dobberman en gang som stå bundet til et stolpe med et kort bånd midt i sola. Eieren var ikke å se. Gikk tilbake etter en liten stund og den sto fortsatt der.

Nå er ikke jeg redd for hunder, men har respekt og ihvertfall når de står i bånd. Den knurret da jeg nærmet meg og tok derfor ikke sjansen. Den virket irritert og tydelig plaget av varmen. Da ringte jeg politiet som kom med en gang.

De sa de skulle ta med seg hunden og spore opp eieren.

Om man er redd eller ikke, så må man hjelpe. Ring politiet eller spør noen i nærheten om hjelp.

helt enig i dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Kudos til dere som har reddet hunder!

Jeg har heldigvis ikke sett hunder i nød slik. Men sett folk med hunde i bilen i steikende varme der eieren har vært i nærheten. Sa seff mitt om slikt. Bedt de om å ta ut hundene og gi de vann. Spurt om jeg kan gå med de i skyggen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke gjentas for ofte: Tenk på DYR og BARN som settes igjen i bilen. Ikke "kok" de du er glad i...

I Norge sender du: Reg. nr. på bilen til 2282 for bileiers navn...Eller knus ruta!!!

Vi har alle et ansvar for dyrene!

post-42594-0-75641900-1310150338_thumb.j

Endret av forum88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin den plakaten, annet enn at man aldri skal kjøle ned noe som helst med kaldt vann. Det kan være skummelt.

Etter at ei dame nettopp mistet hunden sin (en tynnpelset hund i Nord-Norge) er jeg desto mer forsiktig selv. Det må ikke nødvendigvis være en leonberger i Oslo.. sola steiker over hele landet den. Ta vare på dyra i varmen.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Selv om det er overskyet så blir det grisevarmt i bilen. Idag har det vært overskyet i Oslo men med temperatur på 24 grader i skyggen alikevel. Det blir ganske varm bil iløpet av kort tid det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint at denne kampanjen går :) Det er jo alltid fokus på dette om sommeren, men jeg vil også legge til at man må se an situasjonen! En hund peser ofte "uten grunn" - altså at eieren er borte fra bilen i 5 minutter e.l. Og da er det ganske kjipt å få knuste ruter. Ser du en hund som kan slite, vil jeg anbefale å stå med bilen en stund (eventuelt sjekke parkeringsbillett, hvis det finnes) før du tar grep. Å ringe politiet kan og være en fin løsning, siden de fort kan finne ut hvem som eier bilen, og kan finne mobilnummer. Vindusknusing burde være siste utvei. Men såklart skal man ta grep! :) Men jeg har selv blitt kjeftet ut etter å ha hatt hunden i bilen (med åpne vinduer) i UNDER 5 minutter - i skyggen og ca 20 grader. Da er det bare flaut for alle. Huff, dette ble jo langt - men ta ansvar! Men ikke døm for kjapt! De fleste hundeeiere er jo vettige folk som vet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...