Gå til innhold

hjelp!hunkatten tisser inne!


^me^

Anbefalte innlegg

jeg har en sterilisert hunkatt på 7 år, hun har egentlig hele livet hatt perioder hvor hun finner en plass i huset hvor hun plutselig begynner å tisse notorisk i en periode. det er på samme plassen hver gang, og som sagt er det i perioder og for hver periode er det på en ny plass. Hun bæsjer aldri inne!

hun gir ikke beskjed om at hun vil ut på noen måte, står ikke med døren eller mjauer..i går hadde jeg faktisk ytterdøra åpen i huset siden det var så varmt ute, men alikevel valgte hun å tisse i kroken sin inne..jeg skjønner det ikke..

jeg synes at dette er litt merkelig..å skikkelig frustrerende!hun VET at hun ikke har lov og det viser hun ganske bra da hun springer det kjappeste hun kan fra den plassen hun har tisst til en plass hun gjemmer seg.

tidligere har jeg prøvd å kjefte på henne når jeg har tatt henne på fersken og hevet henne ut.

jeg har også prøvd å vist henne hvor hun har tisst og kjeftet på henne for å så hive henne ut.

jeg vasker plassen med klor hver gang, men det ser ikke ut til at det hjelper å bli kvitt luktene heller..

jeg er fryktelig glad i kattejenta mi og vet ikke mine arme råd lenger...hva skal jeg gjøre i disse periodene hennes?

tror neppe det er urinveisbetennelse da hun tisser mye og ikke mer enn 1 gang mens hun er inne.

kan det være noe så enkelt som latskap?at hun ikke gidder og gå ut å tisse?

noen med lignende erfaringer?

Endret av ^me^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du gjort noen endringer? endret kattesand? endret for? blitt slappere med å tømme kassen, kanskje selve kassen må byttes ut etterhvert? Det høres ut som en slags protest på noe?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var det jeg tenkte men vi har ikke hatt kasse siden hun var liten og hun lærte å gå på do ute. hun er inne om dagen mens vi er hjemme og ute om natten, det har hun gjort siden hun var liten. hun har eget skur ute med kattedør som hun har egen seng inni som hun kan sove i om hun vil det og bruker denne hver gang hun er ute.

hun har ingen andre kattesøsken eller menneskesøsken som forstyrrer som kan gjøre at hun er i følelsesmessig ubalanse.

kattematen er den samme, hun går på kattefor fra felleskjøpet for kastrerte katter og får gourmet kattevåtmat av og til.

jeg har ikke endret plass for kattemat eller skåler som gjør at hun blir frustrert. hun får også spise maten sin i ro og mak uten at noen forstyrrer henne.

jeg har fryktelig liten lyst til å begynne med kasse igjen inne bare fordi hun får det for seg av og til at hun ikke vil ut å tisse..

Endret av ^me^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for link, greit å vite :)

Katter markerer vanligvis på vertikale flater ved inngangen til et hus eller et rom. Dørkarmer er favorittstedet. De kan markere overalt, som på møbler, gardiner eller husholdningsutstyr. Noen ganger kan katter markere nye ting som tas inn i huset, til og med folk kan bli markert!

min katt legger alltid fra seg en stor dam på gulvet, og den lukter vanlig urin og ikke den stramme markeringslukta, så jeg tolker dette som vanlig tissing og ikke markering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykdom? Har hun vært i konflikt ute som gjør at hun føler det er tryggere å gjøre fra seg inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tviler på det, vi bor ute på landet og har en hage på 3 mål og det er langt ( 5 minutters gåtur) til neste nabo, de nærmeste naboene vi har, har bare steriliserte hunkatter.

tja..tanken har streifet meg..men hun virker jo frisk, glad og oppegående ellers? (ja jeg vet at katter ikke viser at de er syke, men jeg hadde lagt merke til det om det var noe fysisk, jeg kjenner henne såpass)

jeg tenker psykisk jeg, kanskje hun er misfornøyd med foret?men hun spiser det jo uten å protestere..

det er ikke godt å vite gitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun er overvektig, kanskje det er diabetes på gang?

tror kanskje jeg får bestille en time hos vet for å forsikre meg om at hun ikke har noen urinveisproblemer eller andre "livsstilssykdommer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...