Gå til innhold

Hvorfor skjønner ikke kvinner seg på data?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

:skratte: :skratte: :skratte:

Hva er det med kvinner og tekniske ting? Hvorfor har kvinner så vanskelig for å skjønne dette med data?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha, dette passer jammen godt inn i "skråblikk og generaliseringer", for det er akkurat dét det er! :P

Jeg er kvinne, og er ikke så verst på datamaskiner om jeg må si det selv. Jeg kan kanskje ikke å bygge den sammen eller navnene på alle mulige deler, men jeg kan å innstallere alt jeg trenger selv, laste ned drivere om det trengs, litt HTML og dugelig programmering til studiebruk. Tror det er mange flinke damer der ute!

... og så det er sagt: hun dama der er hysterisk morsom! :D Jeg blir FLAU, og det gjør vondt i magen av å se på henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katee

:skratte: :skratte: :skratte:

Hva er det med kvinner og tekniske ting? Hvorfor har kvinner så vanskelig for å skjønne dette med data?

Hvorfor skal vi skjønne oss på datamaskiner når alt vi er satt til å gjøre i denne verden er å lage mat og føde barn?

;)

( :ironi: - flagger for sikkerhets skyld ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok ikke lange tiden så ble det bekreftet: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=573133&view=getnewpost&hl=&fromsearch=1

Jeg vet hva en kajal er. Alle gutter vet det, bare spør typen/kjæresten din. Jenter vet derimot ikke hva bit er for noe eller hva forskjellen på en bit og en byte er for noe. Hvorfor er det slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide å begynne å henge med smartere jenter? ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blubberella

Hvis du tror alle damer er sånn som hun der håpløse berta i filmen, tror jeg du burde begynne å bevege deg litt mer utenfor egen husvegg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste var måten hun håndterte det på og holdningen. Ikke at hun ikke visste hva en prosessor er. Det reagerte jeg på :P

Hun var temmelig.. ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du generaliserer ikke vel mye her vel?

Drar alle kvnner over samme kam fordi noen i ett videoklipp ikke er så alt for stødige... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok ikke lange tiden så ble det bekreftet: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=573133&view=getnewpost&hl=&fromsearch=1

Jeg vet hva en kajal er. Alle gutter vet det, bare spør typen/kjæresten din. Jenter vet derimot ikke hva bit er for noe eller hva forskjellen på en bit og en byte er for noe. Hvorfor er det slik?

Jeg beklager så meget; ser at jeg skrev feil i den tråden. Det skal selvsagt stå 20 Mbit ned og 10 Mbit opp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Koseklumpen

Ikke det beste eksempelet kanskje men gubben skulle formatere pcen sin for noen dager siden, hvem tror du måtte gjøre det? Jeg, for han fikk det ikke til :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHAHAH! Der lo jeg godt. Jeg kan kanskje ikke bytte prosessoren, men jeg i hvert fall forskjellen på en PC og en skjerm :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok ikke lange tiden så ble det bekreftet: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=573133&view=getnewpost&hl=&fromsearch=1

Jeg vet hva en kajal er. Alle gutter vet det, bare spør typen/kjæresten din. Jenter vet derimot ikke hva bit er for noe eller hva forskjellen på en bit og en byte er for noe. Hvorfor er det slik?

Tull og tøys. Etter å ha jobbet noen år i kundeservice kan jeg bekrefte at det nesten er like mange menn som kvinner som er like blanke på det området. De mest håpløse er faktisk menn, da de har en tendens til å avbryte og ikke lytte når de faktisk bør gjøre det. Og ikke sjelden får jeg høre "men lille venn" fordi jeg er en kvinne som prøver å lære dem forskjellen mellom bit og byte.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Btw, nå har jeg nettopp bytta hovedkort og CPU på maskina mi. Gikk fra AMD til Intel. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fantastisk! :skratte: :skratte: :skratte:

Men vil legge til at på mange av mine datakurs har jeg møtt rimelig håpløse mannfolk også. Alle har ikke teknisk innsikt/interesse hverken av menn eller kvinner. Jeg har hatt mer enn en kursdeltaker som løftet musa opp til skjermen å beveget musa oppover/bortover/nedover for å få muepekeren til å bevege seg. "Lærer, lærer, musa virker ikke, den beveger seg ikke!"

Hilsen tidligere kvinnelig data-instruktør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med kvinner og tekniske ting? Hvorfor har kvinner så vanskelig for å skjønne dette med data?

Mange menn har det også. At det er flere kvinner kommer vel av at de som regel har andre interesser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en frøken ikke skjønner bæra, betyr ikke at ingen kvinnfolk skjønner seg på pc..

Er er to stykker som jeg kommer på i farta som kan noe hvertfall =p

http://en.wikipedia.org/wiki/Jeri_Ellsworth

http://en.wikipedia.org/wiki/Barbara_H._Liskov

Det finnes dyktige kvinner innenfor fagfelt som ellers er mannsdominetre, som matematikk, fysikk og IT.

Men det er ikke til å komme unna at de er i mindretall, og blir derfor lagt merke til fordi de er kvinner i et ikke-typisk yrke, ikke nødvendigvis fordi de er så rasende dyktige. Selv om det er nok av eksempler på at de kan være det også.

Jeg synes at det interessante spørsmålet ikke er "hvorfor skjønner ikke kvinner seg på data/bil/elektronikk/whatever", for det er mange kvinner som gjør det, men heller hvorfor det er, og alltid har vært, en sånn tydelig trend at menn generelt søker seg til visse yrker og kvinner til andre.

Tull og tøys. Etter å ha jobbet noen år i kundeservice kan jeg bekrefte at det nesten er like mange menn som kvinner som er like blanke på det området. De mest håpløse er faktisk menn, da de har en tendens til å avbryte og ikke lytte når de faktisk bør gjøre det. Og ikke sjelden får jeg høre "men lille venn" fordi jeg er en kvinne som prøver å lære dem forskjellen mellom bit og byte.

Det er ihvertfall HELT sant. Akkurat som menn som ringer bilverkstedet og spør flere ganger om de kan få snakke med en mekaniker, selv om de faktisk snakker med en allerede (som ettertrykkelig har identifisert seg som "mekaniker", men da altså er kvinne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må menn rakke ned på kvinners manglende kunnskaper om tekniske ting?

Hvorfor føler menn at "typiske mannegreier" er så overlegent "typiske kvinnegreier"? Og hvorfor har de et slikt sterkt behov for å demonstrere dette?

Jeg personlig har ikke behov for, eller interesse av, å være veldig oppdatert på tekniske ting. Når det kommer til de områdene der jeg har bruk for å få til noe teknisk, skaffer jeg meg de nødvendige kunnskapene - men ellers ikke. Fordi jeg ikke har en underliggende interesse for det.

Her er gjerne argumentet tilbake: Nei selvfølgelig er du ikke interessert i noe som faktisk er interessant. Typisk kvinnfolk, HAHA.

Jo, jeg er interessert i det som er interessant for meg.

Hva er så galt med det? En mann er jo interessert i det som er interessant for ham.

Er jeg mindre verdt som menneske bare fordi jeg ikke er interessert i fotball eller motorsykler? Er en mann mindre verdt som menneske bare fordi han ikke er interessert i fotball eller motorsykler? Eller redder han seg ved å være interessert i boksing og biler?

Jeg kan f.eks. sy klær til hele familien i løpet av noen få dager om jeg måtte. Det kan de færreste menn. Burde jeg le meg skakk over dette faktum og benytte enhver anledning til å påpeke det? "Menn og håndarbeid, HAHA". Ville noen reagert? Nei, menn ville ledd og sagt "Selvfølgelig kan jeg ikke noe om det, det er jo kvinnfolkgreier, HAHA". Igjen - kvinneinteresser er dustete, manneinteresser er, vel, jeg vet ikke hva de er? Bedre?

Isåfall skjønner jeg ikke poenget, for når en kvinne har "typiske manneinteresser" blir hun uglesett og betvilt - av menn. "Pøh, dette kan da vel ikke du noe om, HAHA." Så nåde oss om vi skulle finne på å lære oss noe om f.eks. tekniske ting, da er latterliggjøringen i gang igjen. Damned if you do, damned if you don't. Så hva vil egentlig menn? Helst få fortsette med å umyndiggjøre kvinner i fred og ro?

Hvorfor?

Er det et slags mindreverdighetskompleks, eller usikkerhet, eller hva det nå enn er som er årsaken - ettersom de stadig må poengtere ting som kvinner ikke kan? Prøver de å forsvare et revir i disse likestillingstider? Er det en defensiv reaksjon mot likeVERD?

Eller hva kommer da dette behovet av, for å rakke ned på kvinners manglende kunnskaper om typiske manneinteresser, OG samtidig rakke ned på typiske kvinneinteresser?

Skulle gjerne hatt et saklig og innsiktsfullt svar på dette, for det forundrer meg virkelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...