Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For snart et halvår siden ble jeg bedt om å ta blodprøver i forbindelse med psykisk helse og om jeg kanskje hadde noen mangler som gjorde det. Har ikke fått noe brev eller telefoner, er det vanlig om prøvene er normale? Å ikke få respons tenker jeg på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man tester seg for kjønnsykdommer på helsestasjonen for unge, så sier de alltid "Vi ringer hvis prøvene er positive. Er de negative, hører du ingenting". Det kan jo hende det er slik med blodprøver ang. psykisk helse også?

Jeg tror enten det er slik, eller så har de glemt det. Uvanlig at det er tar så lang tid som et halvt år å vente på blodprøver. Jeg tok blodprøve ang. allergi for noen uker siden og fikk beskjed om at det ville ta en stund. Jeg fikk svarene under en uke etterpå..

Gjest Chevy
Skrevet

Jeg tok også blodprøver for en uke siden,var usikker på om jeg ville høre noe, men hadde en forandring - så jeg fikk brev nå ang den der det sto hva forandringen var og at jeg skulel bestille time hos legen. samme gjorde sambo da han ble testet for allergi.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, får tro alt er i orden da. :)

AnonymBruker
Skrevet

Hører du ingenting så er alle prøvesvar normale! :)

AnonymBruker
Skrevet

Hører du ingenting så er alle prøvesvar normale! :)

Vel, i praksis er det ikke alltid slik. Kanskje hvis det gjelder alvorlige sykdommer.

Jeg tok blodprøver hos legen, og skulle få svar i løpet av èn uke dersom det var noe galt. Det gikk to uker, og jeg hørte ingenting. Ringte for sikkerhetsskyld inn, og da kunne de fortelle meg at jeg hadde vitaminmangel.

Det samme skjedde med ei venninne av meg. Hun ble heller ikke oppringt når det faktisk hadde slått ut på noe på blodprøven.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok blodprøve for å sjekke en ubehagelig sykdom, og fikk brev om at jeg ikke hadde det. Tror det er forskjellig fra prøve til prøve, kanskje fra lege til lege. Hvis det er noe "vanlig" som standard kjønnssykdommer som 14 stk om dagen kommer og tester seg for, er det kanskje ikke så vanlig å ringe og gi svar til de som hadde negativ prøve. Men hvis det er allergier, alvorlige sykdommer ol. tror jeg de ringer.

Du kan jo ringe dem og høre om den er på vei eller om de har glemt deg :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt blodprøver jevnlig både pga. psykiske og fysiske plager. Det er mye som kan analyseres og kobles sammen bare ved hjelp av noen prøveglass.

Er de i orden eller nesten i orden - dvs. at et eller annet ligger 1 over eller under referanseområdet- altså ubetydelig, så hører du ingenting.

Er det noe avvikende feil får du brev eller telefon. For min del fikk jeg brev om lavt jern selv om det ikke var veldig lavt, brev om lavt kalium selv om det ikke var faretruende lavt også. Brevene inneholder alltid info om hva som er feilen og hva som kan gjøres. Hører jeg ingenting er det ingenting galt. Hvis du er usikker er det bare å ringe legen/legesenteret/resepsjon og be om analysen fra siste blodprøve.

Det er jo f.eks. normalt å ha litt lavt jern som kvinne pga. menstruasjon. Sammen med div. hormonforstyrrelser av og på. I stressede perioder diverse utskillelser av hormoner som roer seg etter hvert og ikke er livstruende.

Jeg har vært hos lege nesten hver eneste uke de siste 3 årene pga. en underliggende psykisk sykdom, men med fysiske utslag og kan en del om det. Men noen lege er jeg ikke. Ved neste konsultasjon vil jeg be deg om å klargjøre med legen om når du får beskjed/brev eller ei om det skulle være noen avvik/noe å behandle/kan gjøres med for å forebygge.

I mitt tilfelle: "Jernlagrene er lave, ta jern". Så anbefalinger om hvilken type. Så: "Elektrolytter er ute av balanse. Skriver ut kalium, drikk vann. Ny time *******".

Poenget er at så lenge du ikke hører noe så er alt i orden. Hører du noe, så er de vare på avvik på blodprøver og gir info så fort som mulig uansett om det er ubetydelige avvik eller ei. Om det så er serumkonsentrasjon av medisiner, generelle blodprøver eller andre undersøkelser. Man får alltid svar om noe er galt. Om man føler der tar tid eller er usikker, så ring!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...