Gå til innhold

Hvordan rir dere hesten i over 25 varmegrader?


roflgirl

Anbefalte innlegg

Idag er det 27 varmegrader ute, jeg skal ri idag rundt 2-3 tiden. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal trene han, det er en islandshest.

Hva gjør dere når det er så varmt?

lar være og ri? eller bare rir i vei?

i hvor stor grad av "hard" trening gir dere hesten?

Håper på svar! Trenger virkelig svar på dette! :klo:

forresten jeg viste ikke helt hvor jeg skulle legge dette innlegget, så ble - kjæledyr :)

Endret av roflgirl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det er varmt, rir jeg på kvelden. Både for min og hesten sin skyld. Rir ikke så hardt som jeg pleier, det er vel eneste forskjellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Rir sjeldent i den varmen fordi jeg synes det er grusomt :fnise:

Hestene takler det nok bedre, men når det er så varmt så kommer gjerne kleggen og andre digre bitefaenskaper også. Og da er det bare uutholdelig å ri.

De står ute hele døgnet, men mange hester setter pris på litt fri fra sol og innsekter hver dag, så da setter jeg heller inn og lar de slappe av inne istedet for å ri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rir på kvelden (18-19) hvis det er veldig varmt, ellers holder vi oss i skritt stort sett.

De dagene det har vært oppmot 30 grader (feks i 2009) har jeg droppa å ri og bare leid en tur. Passa på at hun ikke blir så svett. Jeg har fjording, som har endel pels selv om det er sommer, så må sørge for at hun ikke blir for varm. Dessuten gjør jo varmen ofte bakken steinhard, så da blir det skritt uansett.

Pluss at jeg spyler henne godt hver dag etter tur. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rir på kvelden eller på nattestid. Eventuelt på fjellet, litt kjøligere der. :) Hvis hesten MÅ beveges og jeg kun har dagtid til rådighet, blir det heller litt lett lek på bane slik at jeg kan tilby den vann etter ikke så veldig lang tid. Men blir noen kosedager ja.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg rir helst ikke i varme, men har gjort det i skogen der det er skygge. Mener hester har det best på beite og helst bli satt inn i en låve når insektene summer som verst.

Synes ikke om å trene noen dyr, eller ri når det er varmt mest av hensyn til dyret. Men kanskje fordi jeg selv blir ukonsentrert i varmt vær. Er jo avhengig om det er skygge, f.eks. i ridehus.

Endret av Alvina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke direkte trent hesten når det er så varmt ute, men kan jo ri eller leie en tur så hesten får bevegd litt på seg. Om man har et kjøligere ridehus kan man saktens trene litt, men både hest og rytter kan fort bli litt slappe i varmen. Liker best å ri på kvelden når det er veldig varmt. Om hesten setter pris på en dusj ville jeg spylt den etter aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Raggsokk

Jeg trener hesten tidlig om morgenen eller sent på kvelden. Nå er ike min gammel nok til å være ridehest, men jeg tømmekjører og leier henne på tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Pleier å ri på kvelden når det er litt kjøligere. Rir henne litt lett i 15-20 min eller en liten tur istedet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag er det 27 varmegrader ute, jeg skal ri idag rundt 2-3 tiden. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal trene han, det er en islandshest.

Hva gjør dere når det er så varmt?

lar være og ri? eller bare rir i vei?

i hvor stor grad av "hard" trening gir dere hesten?

Håper på svar! Trenger virkelig svar på dette! :klo:

forresten jeg viste ikke helt hvor jeg skulle legge dette innlegget, så ble - kjæledyr :)

Søskenbarnet mitt eier en ranch (i Polen riktignok), og vi var ute å rei sammen i 35 varmegrader uten problem. Tror i grunn ikke det har så mye å si, bare passe på at hesten får rikelig med vann etterpå. Jeg spurte til og med søskenbarnet mitt om ikke hestene ble varm og slappe, men hun har greie på hester, og sa de skal tåle det bra. Og etter veksling mellom trav og galopp i 2 timer gikk hestene fortsatt fint. Så det er noke bare å "kjøre på"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har selv islandshest, og jeg rir uansett temperatur.. tar noen forhåndsregler riktig nok.. På sommeren kan det jo ofte bli varmere enn 25 grader i sola, så om han skal få fri like ofte så hadde det blitt en lang ferie på han.. Selv nå som det er mye regn om dagen, så er temperaturen høy.. Er bare å ri som vanlig, men hold et øye til hvordan hestens form er utover i økta. Fort svett, så er det greit å avslutte tidliger, eller ved tung pust..

Personlig foretrekker jeg å ri på kvelden hvis det er varmt, men om det ikke er mulig så holder jeg bare et ekstra øye til hesten under rideøkten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, har faktisk aldri tenkt over dette før, men vi red jo alltid samme hvor varmt det var på sommeren på rideskolen jeg red på i mange år.

Hver sommer var jeg der på rideleir, og vi red alltid, på tur og på banen. Der har det vært rideskole i maaange år så stolte jo på at de visste hva de drev med, håper det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hesten min som jeg hadde i Florida var så vant til 30+ grader, så jeg hadde ikke helt dette problemet.. Så lenge han fikk en dusj etter trening, var han storfornøyd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...