Gå til innhold

Hund i bil om sommeren


Gjest Pzzt

Anbefalte innlegg

http://www.youtube.com/watch?v=bwEGBAvUffA&feature=related

Overoppheting og heteslag skjer når hunden er på et varmt sted og drikker for lite eller anstrenger seg i varmen.

Typiske symptomer er:

Svimmelhet

Forvirring

Besvimelse

Bevisstløshet

Kramper

Ved milde tilfeller bør hunden nedkjøles forsiktig med lunkent vann. Er vannet for kaldt, går nedkjølingen for fort. Kontakt veterinær for å være på den sikre siden.

Er hunden svært overopphetet, kan situasjonen være livstruende og hunden må behandles av veterinær så fort som mulig.

Ved alvorlig overoppheting kan det bli skader på hjernevev, hjerter og nyrer. Tap av væske pga pesing vil medføre fortykning av blod, nedsatt sirkulasjon og fare for blodpropper.

Ved overoppheting vil hunden utvikle sjokksymptomer fordi den ikke klarer å kvitte seg med varmen. En hund som ikke reagerer, og som har sluttet å pese pga overoppheting er kritisk dårlig. Nedkjøling må påbegynnes snarest. Dusj hunden med hageslange eller legg hele hunden i et kar med temperert vann, hold hodet over vannet. Det er viktig å rette dusjen mot buken og ikke ryggen hos hunder med tykk kraftig pels.

Forlat aldri hunden i en avstengt bil. Husk at solen flytter seg. Bilen du forlot i skyggen, kan stå i solen i løpet av kort tid. Temperaturen inne i bilen blir raskt høy, og kan medføre heteslag og død for hunden din.

Dersom du finner en hund i en varm bil, hold gjerne et øye med bilen. Ser hunden ut som om den er i dårlig forfatning, kontakt evt betjening der du er, så bileier kan bli ropt opp på speaker. Du kan også sende "Regnr ......." til 2282 f.eks Regnr BM33441. Da får du navn på eier. Er det akutt, er du pliktig å knuse ruten til bilen for å få ut hunden. Knus da en rute hvor hunden IKKE befinner seg. Ring politiet FØR du knuser ruten, så du får tilsendt en bil til evt konflikter.

God sommer

Endret av Pzzt
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

All verdens pluss til deg! Jeg er i alle fall ikke redd for å anmelde hvis jeg finner en hund i en glovarm bil. Har allerede vært flere dødsfall på den måten i år.. at folk ikke lærer. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All verdens pluss til deg! Jeg er i alle fall ikke redd for å anmelde hvis jeg finner en hund i en glovarm bil. Har allerede vært flere dødsfall på den måten i år.. at folk ikke lærer. :(

Takk :)

Man bør ikke være redd for å anmelde eller knuse ruten når det kommer til overoppheting. Jeg er sikker på at noen av tilfellene hvor hund dør i bil så kunne det vært avverget dersom noen forbipasserende hadde tatt affære.

Sommeren er en trist tid, for dyr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er ganske utrolig at dette skjer flere ganger hver sommer.

Om folk er glemske så må det vel være bedre å la hunden være hjemme?

Jeg tar helst ikke med meg hund i bil på sommeren. De gangen jeg må, setter jeg alt på vid gap og i så mye skygge jeg finner. Må jeg handle mye, kjører jeg hunden hjem først. Har ikke hund selv, mem passer ofte. Da er jeg ekstra redd for å glemme det siden jeg ikke har hund i bilen til vanlig. At folk kan gå fra bilen i flere timer midt i solsteiken er for meg helt uforståelig.

Ser det går en reklamesnutt på tv og liten påminnelse på FB om dette. Bra med sånne tiltak. Jeg ser bevisst/ubevisst inn i biler jeg går forbi pga av dette. I tillegg sjekker jeg om biler jeg har sett hunder i om de er borte etter handleturen.

En liten rettelse angående det å knuse ruter. Man er pliktig til å knuse dem om det er akutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten rettelse angående det å knuse ruter. Man er pliktig til å knuse dem om det er akutt.

Endret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde aldri i verden nølt med å knuse en rute om jeg så ett dyr i nødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri i verden nølt med å knuse en rute om jeg så ett dyr i nødt.

Jeg også. Eieren kunne bare prøvd seg med en sur mine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...