Gå til innhold

Småspising døgne rundt...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg småspiser døgnet rundt, uansett om jeg er sulten eller ikke. Det er veldig frustrerende å gå rundt og føle at jeg må ha noe å tygge på hele tiden. Så det er derfor jeg henvender meg til dere som leser dette å spør om hjelp. Det jeg småspiser varierer fra godteri til bare å spise brødskive etter brødskive..

Hva kan jeg småspise hele tiden som man helst ikke legger på seg av? Eller hva kan jeg gjøre for å forhindre det? Jeg er ikke glad i nøtter, det blir for tørt og kjedelig for meg. Men liker for det meste alt ellers og glad i å lage mat.

Tar gjerne i mot alle gode råd, tusen takk på forhånd! :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor småspiser du? Er det trøst, kjedsomhet eller bare vane? Om det er vane må du bare skaffe nye vaner. Frokost, lunsj, middag og kvelds ved spisebordet uten noen forstyrrelser.

Skrevet

Grønsaker har generelt lite kaloriar og er sunne.

Så om du klarer det, kan du jo småete grønsaker fram til du får bukt med vanen.

Gjest LillaGorilla
Skrevet

Jeg småspiser døgnet rundt, uansett om jeg er sulten eller ikke. Det er veldig frustrerende å gå rundt og føle at jeg må ha noe å tygge på hele tiden. Så det er derfor jeg henvender meg til dere som leser dette å spør om hjelp. Det jeg småspiser varierer fra godteri til bare å spise brødskive etter brødskive..

Hva kan jeg småspise hele tiden som man helst ikke legger på seg av? Eller hva kan jeg gjøre for å forhindre det? Jeg er ikke glad i nøtter, det blir for tørt og kjedelig for meg. Men liker for det meste alt ellers og glad i å lage mat.

Tar gjerne i mot alle gode råd, tusen takk på forhånd! :)

Hei Camilla, dette kjenner jeg meg igjen i :P

Jeg småspiser også, både av vane og av kjedsomhet. Ekstra ille er det i eksamensperioden. Da kjeder jeg meg og føler for å ha noe i munnen hele tiden. Etter jeg har småspist en del føler jeg meg dårlig (psykisk) fordi jeg har egentlig ikke spist for å kjenne den gode smaken, men for å ha noe å gjøre/få tiden til å gå/noe å putte i munnen. Om dere skjønner..

Samme skjer på lange dager på jobb (butikkyrke) når det er kjedelig og lite å gjøre. Jeg er fullstendig klar over at denne småspisingen ikke er helt heldig og prøver å slutte med det.

Her er hva jeg gjør:

- Det som har funket best for meg: ha en flaske tilgjengelig med vann på eller vann med sitron i. Istedenfor å småspise, smådrikker jeg.

- Spiser jevnlig og skikkelig slik at jeg får et stabilt blodsukkernivå og ikke småspiser pga. lavt blodsukker.

- Har med akkurat så mye mat jeg trenger og ikke mer, på skole/jobb. Har aldri med litt ekstra i tilfelle jeg skulle bli sulten, og heller ikke mye mat tilgjengelig på jobb.

- Av og til når jeg kjeder meg og "bare måå ha" noe øver jeg meg på å vente lengst mulig - til klokken xx, om x timer eller etter x leste sider. Jeg gir meg bare lov til å ta så og så lite.

- Har ikke snop/snopemat tilgjengelig hjemme (er jo dette det er lettest å småspise av).

- Av og til når jeg har skikkelig lyst på noe går jeg å pusser tennene. Mat+frisk tannkrempust smaker ikke godt.Du kan jo evt. ta en tyggis, da kan du tygge på noe en stund.

- Knask gulrøtter, epler og annet frukt og grønt når du må ha noe å tygge på.

Det viktigste er vel rett og slett å være streng med seg selv! Jeg synes det er vanskelig (tror jeg mangler litt viljestyrke) men er blitt litt flinkere enn hva jeg var før :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...