Gå til innhold

Frakt av akvariefisk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal flytte fra Troms til Hordaland om en måned, og har tenkt litt på hvordan jeg skal frakte fiskene. Det dreier seg om tre hannguppyer og en "sugekopp" (husker ikke artsnavnet, men slike små algespisere). Ingen av fiskene er mer enn tre cm lange.

Jeg tenkte på å kjøpe en liten reisekasse beregnet for smågnagere, på ca 15 liter (under transport blir det nok ikke mer enn 5-7 liter vann oppi der). Jeg skal kjøre sørover, så de blir å være i denne reisekassen i kanskje fire-fem dager før jeg får startet opp akvariet der sørpå.

Her kommer spørsmålet: vil dette påvirke fiskene i en så negativ grad at det vil sees på som dyreplageri? Blir jo å skvulpe verre oppi der også. Jeg har også tenkt på å spørre om dyrebutikken vil ha dem tilbake, men vet jo ikke om de vil, ettersom de sikkert har ørten guppyer fra før. Har også sjekket diverse forum, men ingen her i Troms ønsker seg guppyer, og jeg vil ikke ta sjansen på å sende dem i posten sørover.

Andre som har gjort det samme og vil dele erfaringer? Eller har tips til om dette kan gjøres på noen gjennomførbar måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville enten avlivd fiskene, eller så ville jeg dratt til en dyrebutikk og fått en pose som fisk kan fraktes i. Gjerne en som er litt stor. Ta i litt vann, men mest luft og knyt den med en strikk. Også fraktet fisken i bilen i denne posen. Når du da er framme (regner med at du ikke tenkte å bruke 4-5 dager på å kjøre, men på å få opp akvariet) så putter du fisken i denne transport-kassen du snakker om. Gjerne noe større, så de har bedre plass fram til du får satt opp akvariet.

Red;

Ta gjerne med deg fiskene (og akvarievannet) til dyrebutikken, så de kan pakke den for deg. Så er du sikker på at det er passe mengde luft og vann.

Endret av Pzzt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Jeg hadde litt fler fisk enn deg og flyttet ikke så langt (men turen tok over 10 timer med stopp og shopping underveis). Jeg fikk poser på dyrebutikken, av de største. Hadde fiskene i sammen med vann og satte posene (to stk, for å ikke ha for mye fisk i hver, fikk hjelp på dyrebutikken) ned i to vaskebøtter jeg likevel skulle ha med, for å forhindre at posene ble skviset og for å beskytte om posen skulle gå lekk. Var helt nye bøtter også, jeg var litt manisk overbeskyttende og kjempeglad i fiskene mine. :sjenert:

Uansett, turen gikk strålende, ingen som lå med buken opp når de flyttet inn i ny leilighet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott, Tirkes!

Men et spørsmål; vil du tro det er bedre at fiskene er i egne poser som så er plassert i bøtter, som du hadde, eller at de får svømme fritt i bøtten, på en så lang tur? Sa de noe til deg om det når de hjalp deg å "pakke" fiskene?

Har prøvd å spørre om fremgangsmåte ved frakt av fisk på den lokale Tropehagen, men de var ikke så hjelpsomme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...