Gå til innhold

Koteletter med lufttilgang

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte vakumpakkede kotletter på lørdag, og ser nå når jeg tar dem ut av kjøleskapet at det er gått hull på pakningen så det er kommet luft til. De er blirr mørkere enn de var, og så lurer jeg på om det fremdeles er trygt å spise dem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja... De er iallefall tørre nok vil jeg tro :gjeiper: Tviler vel på at det kan være direkte farlig å spise dem, men er ikke sikkert de smaker like godt som de ville gjort.

Skrevet

De kan være at dårlige, men dette smaker/lukter du fort. Husk at kjøtt med ben fortere blir surt.

Gjest Tirkes
Skrevet

Lørdag til onsdag i kjøleskap med lite hull? Skulle gå bra. Har vel trolig mørnet litt mer.

Har vel fått rundt 16 døgngrader å mørne på.

Til sammenligning skal "fint" viltkjøtt mørne i feks 40 døgngrader (hjortekjøtt) før de parteres og fryses. Helt uten vakumpakking.

Dvs 4 døgn med 10 grader eller 8 døgn med 5 grader i snitt.

• Liker 1
Skrevet

Svin mørner ikke over tid, gjør det vel?

Gjest Tirkes
Skrevet

Ikke på samme måte, men både sau og svin hang til mørning på låven en tid før det ble partert, ikke så lenge som hjorten dóg... Usikker. Men tror ikke et hull i en vakuumpakke har bedervet kjøtt over 3-4 døgn i kjøleskap. Mat holdet seg jo såpass lenge som ferskvare fra slakteren. Og som andre sier så merker du om det lukter eller smaker feil. Blir det tilberedt skikkelig så er vel heller ingen forgiftingsfare som ved bedervet sjømat med kjøtt? Eller tar jeg feil der?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...