Gå til innhold

Arbeidsgiver ansvarlig for dine handlinger..


Carrot

Anbefalte innlegg

Her ble de to kvinnelige hjemmehjelpene avslørt som tyver via skjult kamera:

- lenke -

- men visste dere at arbeidsgiver er ansvarlig for sine ansattes handlinger i arbeidstiden i følge norsk lov?

- ny lenke -

Arbeidsgiver plikter å erstatte det tap eventuelle tredjepart har lidt, forutsatt at skaden er voldt forsettlig eller uaktsomt. Dette følger av skadeerstatningsloven § 2-1, 1.ledd.

holder det da at arbeidsgiver her syns det er trist og beklagelig at tredjepart har lidt av en skade tydelig gjort med forsett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

- men visste dere at arbeidsgiver er ansvarlig for sine ansattes handlinger i arbeidstiden i følge norsk lov?

Nei, det visste jeg ikke. Men hvor langt er det det går?

Vil det si at hvis noen voldtar noen, kidnapper, raner en bank i arbeidstiden så vil sjefen også bli straffet selv om h*n ikke hadde noe med saken ¨å gjøre?

Det finner jeg litt rart da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det visste jeg ikke. Men hvor langt er det det går?

Vil det si at hvis noen voldtar noen, kidnapper, raner en bank i arbeidstiden så vil sjefen også bli straffet selv om h*n ikke hadde noe med saken ¨å gjøre?

Det finner jeg litt rart da..

Hvordan får du "Arbeidsgiver plikter å erstatte det tap eventuelle tredjepart har lidt, forutsatt at skaden er voldt forsettlig eller uaktsomt." til å bli "Arbeidsgiver skal fengsles og straffes for eventuelle lovovertredelser arbeidstaker gjør"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvordan får du "Arbeidsgiver plikter å erstatte det tap eventuelle tredjepart har lidt, forutsatt at skaden er voldt forsettlig eller uaktsomt." til å bli "Arbeidsgiver skal fengsles og straffes for eventuelle lovovertredelser arbeidstaker gjør"?

Nei, si det. Det var bare jeg som misforstod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det gjelder andre saker enn det som beskrives av AB ja.. For eksempel - hvis en kommunalt ansatt feller tre, treet lander oppå nabo'n sin mye lekre Lexus og totalskader den - da er arbeidsgiver faktisk ansvarlig for å dekke skaden via sitt forsikringsselskap - for deres ansatt burde forutsett hvilke vei treet ville falle...

Dersom ansatte i hjemmetjenesten stjeler fra pasienten er arbeidsgiver ansvarlig for å erstatte tyveriet - men hvis man ikke vet om denne loven, søker man da erstatning?

Jeg tviler på at arbeidsgiver opplyser om sitt ansvar i slike saker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...