Gjest Penny88 Skrevet 6. juli 2011 #1 Skrevet 6. juli 2011 jeg ha ren datter på 18 mnd som skal begynne i barnehagen i august. hun er født med underarnsdysmeli, det vil si, hun mangler hele høyre hånd. i den forbindelse tok jeg kontakt med PPT. men nå har jeg fått svar om at de ikke har kapasitet til å jobbe med oss. jeg lurer på om dette er at svar som jeg skal godta? jeg mener jo at dette er noe vi har KRAV på, men føler vi er blitt avvist fra alle hold når det kommer til opfølging og hjelp.
Gjest Ninab Skrevet 6. juli 2011 #2 Skrevet 6. juli 2011 Ikke kapasitet NÅ, eller i det hele tatt? Er PPT rette instans da? Jeg tenker vel kanskje heller tilrettelagte tjenester, så lenge det er en fysisk funksjonshemming..
Havbris Skrevet 6. juli 2011 #3 Skrevet 6. juli 2011 jeg ha ren datter på 18 mnd som skal begynne i barnehagen i august. hun er født med underarnsdysmeli, det vil si, hun mangler hele høyre hånd. i den forbindelse tok jeg kontakt med PPT. men nå har jeg fått svar om at de ikke har kapasitet til å jobbe med oss. jeg lurer på om dette er at svar som jeg skal godta? jeg mener jo at dette er noe vi har KRAV på, men føler vi er blitt avvist fra alle hold når det kommer til opfølging og hjelp. Hvis du ikke får hjelp der så ta kontakt med Barnehabiliteringstjenesten i fylket du bor i og hør hva du skal gjøre for å få hjelp. Hvilke råd har du fått fra helsestasjonen? her bør det jo også inn både barnefysioterapeut og barneergoterapeut.
Gjest Penny88 Skrevet 6. juli 2011 #4 Skrevet 6. juli 2011 Ikke kapasitet NÅ, eller i det hele tatt? Er PPT rette instans da? Jeg tenker vel kanskje heller tilrettelagte tjenester, så lenge det er en fysisk funksjonshemming.. de skriver at de skal ta kontakt når et sammarbeid er aktuelt. men jeg synes det er feil. for da vil ikke datteren vår få den hjelpen hun trenger og har krav på når hun begynner i barnehagen. jeg har selv jobbet i barnehage og vet hvor lite ¨tid¨ hvert enkelt barn får oss de voksene, og vi vet jo allerede nå at vår datter vil ha behov for langt mere hjelp og oppløgning enn det. PPT sier selv at de er dem man skal ha kontakt med i slike situasjoner.
Gjest Penny88 Skrevet 6. juli 2011 #5 Skrevet 6. juli 2011 Hvis du ikke får hjelp der så ta kontakt med Barnehabiliteringstjenesten i fylket du bor i og hør hva du skal gjøre for å få hjelp. Hvilke råd har du fått fra helsestasjonen? her bør det jo også inn både barnefysioterapeut og barneergoterapeut. Helestasjonen er helt nøytral, har verken rådet oss, eller frarådet oss noe. alt har vi måttet ordne på egenhånd. vi hadde både fysio og ergo til henne, men de har også dårlig kapasitet, for lite ansatte, så vi er blitt helt glemt. må nesten mase oss til en enkelt time. ingen har fortalt oss hva som burde gjøres, hvem som burde kontaktes. vi måtte google rettighetene til datteren vår får å finne ut noe som helst. de eneste som faktisk har stått på for oss og hjulpet oss hele veien, er ortopedingenørene, og de er ganske overrasket over at ingen hjelper oss
Havbris Skrevet 6. juli 2011 #6 Skrevet 6. juli 2011 Jeg vet ikke om hun faller inn under kategorien "behov for spesialpedagogisk hjelp" men dette er iallefall lovverket! Spørsmålet er vel hva som legges i nedsatt funksjonsevne. jeg vil jo tro at barnet ditt vil trenge ekstra hjelp siden hun mangler høyre hånd. Ifølge Barnehagelovens § 13 (2005) har barn med nedsatt funksjonsevne rett til prioritet ved opptak i barnehage. Det er kommunenes ansvar å sørge for at barnet får plass i barnehagen. En sakkyndig vurdering skal foretas for å vurdere om barnet har nedsatt funksjonsevne. Rett til spesialpedagogisk hjelp I Opplæringsloven § 5-7 (1998) står det at barn under opplæringspliktig alder, som har særlige behov for spesialpedagogisk hjelp, har rett til å få det. Foreldrene skal få tilbud om foreldreveiledning. Hjelpen kan knyttes til ulike arenaer, som for eksempel barnehager, skoler, sosiale og medisinske institusjoner, eller organiseres som egne tiltak, for eksempel i hjemmet. Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PP-tjeneste/PPT) eller annen sakkyndig instans kan gi denne hjelpen. 1
Havbris Skrevet 6. juli 2011 #7 Skrevet 6. juli 2011 Finnes det noen interesseorganisasjon der du kan komme i kontakt med andre foreldre til barn med samme diagnose? Likemannsarbeid er ofte kilden som gir hjelp i informasjonsjungelen! 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2011 #8 Skrevet 6. juli 2011 Et så lite barn som mangler en arm har vel neppe behov for spesialpedagogiske tiltak? Hun trenger fysio og ergo, og hun trenger litt ekstra hjelp, men hun trenger vel neppe et enkeltvedtak om timer med spesialpedagog fordi hun mangler en arm? Tilrettelegging blir noe annet. 1
Gjest Ninab Skrevet 6. juli 2011 #9 Skrevet 6. juli 2011 de skriver at de skal ta kontakt når et sammarbeid er aktuelt. men jeg synes det er feil. for da vil ikke datteren vår få den hjelpen hun trenger og har krav på når hun begynner i barnehagen. jeg har selv jobbet i barnehage og vet hvor lite ¨tid¨ hvert enkelt barn får oss de voksene, og vi vet jo allerede nå at vår datter vil ha behov for langt mere hjelp og oppløgning enn det. PPT sier selv at de er dem man skal ha kontakt med i slike situasjoner. Men du, hva har barnet ditt krav på som ikke andre barn har krav på.. sett opp i mot sin funksjonshemming? Jeg tenker at hun har krav på tilrettelegging ved måltider, ved aktivisering - skrivetrening, hun har kanskje behov for hjelpemidler, kanskje en assistent (selv om jeg antar at hun fungerer helt udmerket mentalt) på sikt for hjelp til påkledning osv. Jeg skal ikke starte en diskusjon her, jeg vil bare finne frem hva slags hjelp du tenker at dere bør få? jeg har god kunnskap innen dette "systemet" og vil bare gi deg råd.. Ellers svarer Havbris deg veldig bra om rettigheten, i tillegg til dette har dere krav på Individuell plan, så fort dere mottar mer enn 1 tjeneste fra kommunen. PPT er jo psykologi, og pedagogikk i større grad en bistand ved funksjonshemminger fysisk, så jeg tenker at dere burde inn i tilrettelagte tjenester i kommunene som da får "samme" ansvar som PPT har. De kommer nok inn i bildet så fort det er snakk om motorikk og krav som er rettet opp i mot en viss alder. De trengs normalt ikke inn før.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2011 #10 Skrevet 6. juli 2011 Finnes det noen interesseorganisasjon der du kan komme i kontakt med andre foreldre til barn med samme diagnose? Likemannsarbeid er ofte kilden som gir hjelp i informasjonsjungelen! På hvilket grunnlag mener du at et så lite barn som "bare" mangler en arm har rett til spesialpedagogisk hjelp i barnehagen??? Til TS: Jeg syns du heller bør få i gang en IP-gruppe slik at dere kan planlegge langt fram i tid og slik at rett instans blir koblet inn i god tid til det er nødvendig. Mulig dere vil trenge sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten etterhvert, men da må det være et behov for det først. Men en IP med en koordinator og en ansvarsgruppe høres lurt ut. Og at dere vurderer behov for PPT etterhvert som dere ser utviklingen. Å tilmelde PPT uten at det er et reelt behov har lite for seg.
Gjest Penny88 Skrevet 6. juli 2011 #11 Skrevet 6. juli 2011 jeg får ringe norges handikapforbund da, for eneste vi har fått beskjed om er å kontakte PPT.
Gjest Ninab Skrevet 6. juli 2011 #12 Skrevet 6. juli 2011 På hvilket grunnlag mener du at et så lite barn som "bare" mangler en arm har rett til spesialpedagogisk hjelp i barnehagen??? Til TS: Jeg syns du heller bør få i gang en IP-gruppe slik at dere kan planlegge langt fram i tid og slik at rett instans blir koblet inn i god tid til det er nødvendig. Mulig dere vil trenge sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten etterhvert, men da må det være et behov for det først. Men en IP med en koordinator og en ansvarsgruppe høres lurt ut. Og at dere vurderer behov for PPT etterhvert som dere ser utviklingen. Å tilmelde PPT uten at det er et reelt behov har lite for seg. Mener du ansvarsgruppe? En individuell plan (IP) utarbeides av en koordinator - som lager en rettesnor, og en plan for målene til ansvarsgruppen
Gjest Ninab Skrevet 6. juli 2011 #13 Skrevet 6. juli 2011 jeg får ringe norges handikapforbund da, for eneste vi har fått beskjed om er å kontakte PPT. Eller, du ringer kommunen og ber om å snakke med sektor for funksjonshemmede, tilrettelagte tjenester eller hva nå avdelingen heter i din kommune; Hei, mitt navn er xxxx, jeg skulle hatt tak i ansvarlig i kommunen for funksjonshemmede, kan du hjelpe meg med det? Også legger du frem dine bekymringer, og spør hvordan du skal gå frem i din kommune
Havbris Skrevet 6. juli 2011 #14 Skrevet 6. juli 2011 Men du, hva har barnet ditt krav på som ikke andre barn har krav på.. sett opp i mot sin funksjonshemming? Jeg tenker at hun har krav på tilrettelegging ved måltider, ved aktivisering - skrivetrening, hun har kanskje behov for hjelpemidler, kanskje en assistent (selv om jeg antar at hun fungerer helt udmerket mentalt) på sikt for hjelp til påkledning osv. Jeg skal ikke starte en diskusjon her, jeg vil bare finne frem hva slags hjelp du tenker at dere bør få? jeg har god kunnskap innen dette "systemet" og vil bare gi deg råd.. Ellers svarer Havbris deg veldig bra om rettigheten, i tillegg til dette har dere krav på Individuell plan, så fort dere mottar mer enn 1 tjeneste fra kommunen. PPT er jo psykologi, og pedagogikk i større grad en bistand ved funksjonshemminger fysisk, så jeg tenker at dere burde inn i tilrettelagte tjenester i kommunene som da får "samme" ansvar som PPT har. De kommer nok inn i bildet så fort det er snakk om motorikk og krav som er rettet opp i mot en viss alder. De trengs normalt ikke inn før. Det er, som du sier, sikkert ikke sikkert at barnet trenger et enkeltvedtak mht spesialpedagogisk hjelp - men jeg vil tro at hun vil trenge en assistent? Og viktig at de får laget en IP. Om IP: http://www.helsedirektoratet.no/habilitering_rehabilitering/individuell_plan/
Gjest Ninab Skrevet 6. juli 2011 #15 Skrevet 6. juli 2011 (endret) Det er, som du sier, sikkert ikke sikkert at barnet trenger et enkeltvedtak mht spesialpedagogisk hjelp - men jeg vil tro at hun vil trenge en assistent? Og viktig at de får laget en IP. Om IP: http://www.helsedirektoratet.no/habilitering_rehabilitering/individuell_plan/ Ja, IP er først aktuelt om man mottar flere tjenester.. (2 eller fler, som feks ergo, fysio, barnehage, helsestasjon osv) det er jo ett verktøy for å samkjøre tilbudet, og sørge for at mottaker får det den har rett til. Ett barn med en hånd for lite er ganske selvhjulpen, det er ett handicap de tilpasser seg etter, og finner sine løsninger. Jeg tror neppe det utløser ett enkeltvedtak på ekstra-ressurs med mindre de ser på sikt at det er ett behov.. spesial pedagogisk hjelp kreves jo ikke. TS: det du KAN gjøre, er å ringe kommunen.. og be om en IP da skal du få se noen som klør seg i hodet, om du ikke har skikkelig flaks! Da skal kommunen finne en koordinator, og sammen skal dere sette ansvarsgruppen.. og da har du nettverket der ganske raskt. OG, du slipper sånt hodebry som det her.. da skal du slippe å lete, og ikke finne.. da skal alle systemene ha sine ansvarsområder, og alle skal vite hvem som har ansvar for hva. Endret 6. juli 2011 av Ninab
Havbris Skrevet 6. juli 2011 #16 Skrevet 6. juli 2011 Ja, IP er først aktuelt om man mottar flere tjenester.. (2 eller fler, som feks ergo, fysio, barnehage, helsestasjon osv) det er jo ett verktøy for å samkjøre tilbudet, og sørge for at mottaker får det den har rett til. Ett barn med en hånd for lite er ganske selvhjulpen, det er ett handicap de tilpasser seg etter, og finner sine løsninger. Jeg tror neppe det utløser ett enkeltvedtak på ekstra-ressurs med mindre de ser på sikt at det er ett behov.. spesial pedagogisk hjelp kreves jo ikke. TS: det du KAN gjøre, er å ringe kommunen.. og be om en IP da skal du få se noen som klør seg i hodet, om du ikke har skikkelig flaks! Da skal kommunen finne en koordinator, og sammen skal dere sette ansvarsgruppen.. og da har du nettverket der ganske raskt. OG, du slipper sånt hodebry som det her.. da skal du slippe å lete, og ikke finne.. da skal alle systemene ha sine ansvarsområder, og alle skal vite hvem som har ansvar for hva. Er enig i at det sikkert ikke trenges spesialpedagogisk hjelp. Jeg tror også TS vil finne en del annen informasjon om rettigheter etc på den siden fra Helsedirektoratet som jeg linket til!
Gjest Penny88 Skrevet 6. juli 2011 #17 Skrevet 6. juli 2011 Ja, IP er først aktuelt om man mottar flere tjenester.. (2 eller fler, som feks ergo, fysio, barnehage, helsestasjon osv) det er jo ett verktøy for å samkjøre tilbudet, og sørge for at mottaker får det den har rett til. Ett barn med en hånd for lite er ganske selvhjulpen, det er ett handicap de tilpasser seg etter, og finner sine løsninger. Jeg tror neppe det utløser ett enkeltvedtak på ekstra-ressurs med mindre de ser på sikt at det er ett behov.. spesial pedagogisk hjelp kreves jo ikke. TS: det du KAN gjøre, er å ringe kommunen.. og be om en IP da skal du få se noen som klør seg i hodet, om du ikke har skikkelig flaks! Da skal kommunen finne en koordinator, og sammen skal dere sette ansvarsgruppen.. og da har du nettverket der ganske raskt. OG, du slipper sånt hodebry som det her.. da skal du slippe å lete, og ikke finne.. da skal alle systemene ha sine ansvarsområder, og alle skal vite hvem som har ansvar for hva. takk for all hjelp! nå skal vi ringe å få ordnet dette på en ordentlig måte!
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2011 #19 Skrevet 6. juli 2011 Mener du ansvarsgruppe? En individuell plan (IP) utarbeides av en koordinator - som lager en rettesnor, og en plan for målene til ansvarsgruppen Er du i tvil om at det var ansvarsgruppe jeg mente? Noen steder kaller man det IP-gruppe sånn for letthetsskyld, også glemmer man å bruke det korrekte ordet i farten. Men jeg regner med at det var ganske lett forståelig ut fra sammenhengen av det jeg skrev. Hvis man vil forstå For å pirke litt på deg: IP utarbeides vel av IP-gruppa/ansvarsgruppa. Koordinatoren er den som oftest har ansvaret for å føre planen i pennen, sende ut innkallinger, oppdatere IP osv. Men dette er selvsagt bare flisespikkeri. Det viktige er at TS får en IP-gruppe/ansvarsgruppe som hjelper henne å tenke både kortsiktig og langsiktig når det gjelder barnets behov framover.
Havbris Skrevet 6. juli 2011 #20 Skrevet 6. juli 2011 På hvilket grunnlag mener du at et så lite barn som "bare" mangler en arm har rett til spesialpedagogisk hjelp i barnehagen??? Til TS: Jeg syns du heller bør få i gang en IP-gruppe slik at dere kan planlegge langt fram i tid og slik at rett instans blir koblet inn i god tid til det er nødvendig. Mulig dere vil trenge sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten etterhvert, men da må det være et behov for det først. Men en IP med en koordinator og en ansvarsgruppe høres lurt ut. Og at dere vurderer behov for PPT etterhvert som dere ser utviklingen. Å tilmelde PPT uten at det er et reelt behov har lite for seg. Min hensikt var ikke å starte en diskusjon men jeg holdt opp en av flere muligheter for TS, jeg har ikke påstått at barnet har behov for eller har rett på spesialpedagogisk hjelp. Det må da være mulig å gi informasjon om det som finnes uten å måtte argumentere for alt. Det var informasjon og ikke innspill i en diskusjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå