Gå til innhold

Trenger råd om barn og sparing

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det blir ju ännu mer komplicerat när barnbarn kommer in i bilden som ni säger.

Vad blir då rättvist?

Tid de kan passa syster Ysters barn flera gånger i veckan medan Syster Kari bor lite längre bort har inte den hjälpen.

Bror Berndt har dessutom svigerföräldrar som ställer upp, i tillägg till ekonomiskt bidrag från mor och far som tycker synd om son+fru...

Eller att Bror Ola har fyra barn, som alla får sparing av besteföräldrar när Du inte har några barn, eller bara ett. Vad är då rättvist?

Jag tror nog aldrig att det går att få alla att tycka föräldrar, pengar och tid blir rättvist. Det man kan göra är att försöka prata om skillnader, behov och önskemål.

Ett enkelt exempel från min vardag:

Jag har två barn, en 7-åring och en 4-åring.

7-åringen vill ha veckopeng/ukelönn

Då vill ju 4 åringen också ha det - för annars blir det ju orättvist

Men då tycker 7-åringen att det blir orättvist för att HAN fick ju inte veckopeng/ukelönn när han var 4.

Lösningen blev att jag prata de med dem (framför allt med 7 åringen) och sa att båda alternativen är orättvisa på varsitt sätt men om han fick 25 kr och hon 15 kr - vore inte det rättvist?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Penger er roten til alt ondt…..

Det vil alltid bli forskjeller mellom søsken. Må må jo ta hensyn til indeksregulering og den økonomiske situasjonen til foreldrene der og da.

Jeg synes det er helt greit at Lisa sparer penger til barnet sitt. Barna har forskjellige mødre, og da blir det forskjellige spilleregler.

Per kan f.eks:

- Love alle barna bil og lappen til 18-års dagen, og la Lisa spare til deres felles barn. Da gjør han som far ingen forskjell på sine barn.

- Gi de 2 største barna bil og lappen på 18-års dagen, og spare sammen med Lisa til deres felles barn.

I mitt tilfelle er de veldig vanskelig å skulle ha gitt like mye til alle søsken Jeg er født på 80-tallet, min bror på 90-tallet og min stesøster på 00-tallet.

Da jeg var liten hadde foreldrene mine forholdsvis trang økonomi, men jeg var enebarn lenge, så jeg følte at jeg fikk mye leker etc. i forhold til andre barn. Da broren min vokste opp hadde familien romsligere økonomi, han er 9 år mindre enn meg. Min stesøster har voksne foreldre med god økonomi og det er klart at hun vil bli enebarn (og bortskjemt??).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...