Gå til innhold

Microsoft use this patch immidiately/Swen


Orthia

Anbefalte innlegg

Nesten daglig får jeg tilsendt på mail viruset (trojaneren) som er forkledt som en Microsoftoppdatering (mener det er det som heter Swen).

Jeg sletter selvfølgelig mailen med en gang, og maskinen min er ikke infisert. Likevel syns jeg det er irriterende at denne dukker opp i mailboksen min.

Mailboksen det er snakk om, er tilknyttet en adresse jeg aldri legger igjen noen steder, og jeg får aldri spam eller annen reklame til denne adressen.

Jeg har Norton antivirus (gratisversjon fra DnB) og kjører Windows Update jevnlig.

Jeg antar at viruset kommer fra en av mine kontakter, siden adressen min ikke er tilgjengelig andre steder.

Er det noen som vet hvordan jeg kan få hindret denne mailen i å komme inn i postboksen min, og helst også finne ut hvem/hvor viruset kommer fra? Vedkommende som eier viruset bør vel få fjernet det fra sin maskin..

På forhånd takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bytt mailadresse! Jeg har gjort det to ganger med en mailadresse jeg brukte på news. Jeg prøvde å filtrere på alt mulig i Outlook, men noen sneik seg igjennom uansett :evil:

Min mailadresse fant de på news. 2 timer etter at jeg hadde brukt en e-postadresse på news (nyopprettet mailadresse), så ramla det inn med virus i mailboxen.

Nå har jeg 3 mailadresser/alias:

1 privat

1 til norske siter

1 til utenlandske siter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne godt tenke meg en annen løsning enn det, da det er en adresse jeg har hatt lenge og det er et strev å oppdatere alle som har adressen min.

Har forøvrig en webbasert adresse som jeg bruker til alt som ikke er privat. Swen kommer ikke dit, bare enorme mengder spam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også den hundre ganger om dagen her en periode. Ble drittlei og fikk hjelp av 14062003.

Hun sa jeg skulle gå inn i mailinnstillinger og registrere den som spam eller noe sånt. Har ikke fått de på evigheter nå......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan f.eks gjøre følgende i Outlook Express.

Klikk på mailen i innboksen (uten å åpne vedlegget selvsagt) og gå så på 'Message' og 'Create rule from message'. Så får du opp et nytt vindu.

Under punkt 1 velger du 'Where the from line contains people', under punkt 2 velger du 'Delete it from server'.

Bør fungere bra. Microsoft sender jo aldri ut mail til kundene sine, så det bør ikke være noe problem å blokkere de helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mrs. B: Jeg prøvde det der først. Problemet er at de bruker forskjellige avsendere med forskjellige navn (alt oppdiktet selvfølgelig). Dessuten så får man sånne kjedelige "could not reach", "invalid e-mailadress" osv. sammen med swen.

Tror jeg hadde 20 regler i Outlook før jeg kapitulerte og byttet mailadresse, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om man i meldingsregelen bytter ut mailadressen fra mailen til å bare inneholde ordet Microsoft tror jeg det bør funke bra - for det står vel alltid Microsoft som avsenderNAVN - selv om avsendermailadressen stadig endres?! Det er vel noe av vitsen med den mailen, at man skal tro den kommer fra Microsoft.. Har heldigvis ikke vært særlig plaget av den selv.. *bank i bordet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein annan ting du kan gjera er å innstallere PopFile - kan brukast i lag med alle mailprogram. Det det gjer, er å læra seg korleis ulike mailar ser ut (t.d. spam) slik at du slepp bekymra deg for avsendar, overskrift o.l når du lagar meldingsreglar. Veldig praktisk. Må buke litt tid på opplæring (av POPFile, slik at det kjenner igjen mail,) men det gjekk fort for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrsB: Nei, det hjelper ikke. For det første så får jeg mail med ordet Microsoft i som jeg ikke vil miste. For det andre, så har de alle mulige subjects...

Til info: det der er bare spam - og bare virus! Hissig ...

Jeg har slettet img-taggene i dette innlegget.

Det er ikke tillatt å legge inn biklder i forumet. Men jeg lot linken ligge.

Lea (modertor)

Og jeg som ikke ville at linken skulle synes da! Jaja, til en annen gang så vil jeg gjerne ha beskjed om mine innlegg blir endret slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg henter denne opp igjen, med en liten tilbakemelding en drøy uke senere.

Jeg fulgte altså Mrs Bs råd, og har hittil ikke fått en eneste skummel mail fra "Microsoft". Det ser dermed ut som om jeg er kvitt problemet.

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...