Gå til innhold

Overgang jogge asfalt versus hard grus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i løpet av det siste halvåret bedrevet moderat jogging på asfalt, og hatt asfalt-joggesko etter å ha testet for overpronering. Det har gått bra, men: merker at jeg ikke bør jogge på asfalt mer, for å unngå belastningsskader, spesielt i knærne.

Har derfor oppdaget at jeg kan sykle til noen grusveier et stykke unna, (hard grus), og det er mye bortoverbakker, og også noe ulendt terreng, men ikke mye - mest bare hard veigrus.

1. Vil dette være bedre for knærne, eller er det ikke så stor forskjelle på asfalt og hard grus?

2. Hva slags type joggesko bør jeg satse på for hard grus?

3. Har inntrykk av at selv de som liksom skal ha god greie på dette med løping og sko her i landet stort sett kun har noen få skomerker som de anbefaler til alle. Høres jo ikke veldig bra ut. Ser ikke het det store utvalget.

Noen tips til hvordan en venner seg til overgangen fra asfalt til hard grus?

Ble plutselig ikke så motivert...

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Begynt å løpe barfot på idrettsbanen, gressfotballbanen og i gresset rundt et lokalt tjern jeg. Superdigg. Selvsagt kun mulig om sommer/høst/vår da. På vinteren nå skal jeg prøve å jogge med sånne strandsko/tøysko på mølle, for å best simulere barfotløping (gidder ikke vibram).

Skrevet

Har i løpet av det siste halvåret bedrevet moderat jogging på asfalt, og hatt asfalt-joggesko etter å ha testet for overpronering. Det har gått bra, men: merker at jeg ikke bør jogge på asfalt mer, for å unngå belastningsskader, spesielt i knærne.

Har derfor oppdaget at jeg kan sykle til noen grusveier et stykke unna, (hard grus), og det er mye bortoverbakker, og også noe ulendt terreng, men ikke mye - mest bare hard veigrus.

1. Vil dette være bedre for knærne, eller er det ikke så stor forskjelle på asfalt og hard grus?

Det er forskjell, fordi grusen til tross for hardheten vil bevege seg litt og dempe nedslaget. Det gjør landingen mykere for leddene. Asfalt er helt statisk og gir ingen dempning.

2. Hva slags type joggesko bør jeg satse på for hard grus?

Bruk de samme som du bruker nå slik at du får best mulig støtdempning.

Noen tips til hvordan en venner seg til overgangen fra asfalt til hard grus?

Det er bare å begynne. Ta det gjerne litt rolig første gangen for å venne deg til underlaget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...